Hur väljer ni hingst?
När ni utgår från ert sto vad är det som fäller avgörandet för vilken hingst ni betäcker henne med?
Självklart är det flera saker som väger in med vad är det viktigaste, hingstens exteriör, stam eller något helt annat?
jag hade i år två stycken hingstar som jag gärna ville betäcka mitt ena sto med och det som var avgörande här var psyket på hingstarna. Den ena är coollugn medans den andra har lite mer nerver, mitt sto har också hon lite nerver så då föll valet på den coollugna hingsten istället. Trots att jag egentligen känner mer för den andra hingsten.
Bägge hingstarna är super fina och den ena har gett en hel del super fina avkommor, den andra är helt ny. Det var den nya som tilltalade mig mer extriört men som sagt han föll på psyket i allfall till just detta stoet.
Hade jag inte redan valt hingst till den gamla så hade jag mer än gärna lämnat henne till den nygodkända med lite mer temperament då den gamla är stencool.
Oj vad svamligt det blev, men du förstår nog vad jag menar 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
det ska kombinera lite med stoets brister när jag väljer hingst men det ska vara en snäll och fin hingst också. Jag tittar också på vad den lämnat tidigare. Färgen har en liten del i det hela också. Jag gillar inte brunt.
Hingsten ska komplettera stoet, förhoppningsvis förstärka hennes bra sidor och förbättra hennes svagare egenskaper. Dessutom spelar stationen en ganska stor roll. Detta vet jag att man inte ska bry sig om, men det gör jag. Lämnar jag bort stoet så ska det vara till en hingsthållare jag har förtroende för!
#3 jag håller med dej. Man vill vara säker på att stoet har det bra där man lämnar henne.
#3 absolut det är nog det viktigaste. Skulle aldrig lämna mitt sto till någon som jag inte litar på sen får det vara den mest kompletta hingst som finns.
Jag måste känna mig trygg under tiden stoet är hemifrån.

#1 Visst gör jag det
!
Men vad var det som fick dig att välja just de två hingstarna från allra första början?

#3 jag håller med dig också om att det måste kännas bra men jag känner i alla fall långt ifrån alla som har hingst så det kan ju inte vara det första ni plockar ut hingsten på eller?
#6 det var för deras stam, extriör och framför allt sin ägare, som jag har 100% förtroende för. Sen har jag sett den ena hingstens avkommer och dom är riktigt trevliga. Jag valde en enfärgad hingst i år då jag vill ha fram ett bra skäckföl (stoet är svartskäck), och helt ärligt så hade jag inte så jätte många att välja mellan inte till detta stoet.

Inser att jag nog ställde min fråga lite dumt. Det jag var mest nyfiken på var egentligen om stamtavlan eller exteriören har mest betydelse när ni tittar ut lämpliga hingstar till era ston?
Det sista avgörandet kan jag förstå ofta är stationen, stoets välbefinnande går ju alltid först.

Jag hade bestämt hingst till mitt sto, men tydligen skall han inte vara i avel i år, så det blir inget. Det finns jättemånga andra bra hingstar, men jag har funderat så länge på den här, så nu känns det svårt att tänka om. Troligtvis struntar jag i att betäcka alls i år.
Den hingsten jag valt ut tror jag passar till mitt sto. Det är mycket en känsla, som någon tidigare skrev att känner man så starkt att prova en viss kombination, skall man lita på sin känsla. Sedan får man se hur det blir. Den hingsten är av samma modell som mitt sto, en modell jag tycker om. Han rör sig bra och har mycket förärvningssäker stam. Han är ännu ung, så han har nästan inga avkommor. Hans temperament vet jag inte så mycket om, men han har verkat trevlig när jag sett honom. Mitt sto har mycket trevligt temperament, så om det är lite nerv i honom tror jag inte gör något, eftersom stoet är så stabil.
Hingsthållaren är också viktig för mig. Jag skulle heller aldrig lämna mitt sto hos någon jag inte känner förtroende för, oavsett vad det är för hingst på den stationen.
Det känns väldigt surt att det inte blir någon betäckning med den utvalde i år.

Tack för era bra svar, förstår om ni tycker jag börjar bli tjatig nu men en fråga till bara 
Om man endast väljer mellan godkända hingstar, där det redan är konstaterat att exteriören är himla bra, kan man då "strunta" i exteriören och bara gå efter vilken stam man vill kombinera med sitt sto eller kollar ni ändå först på exteriören och försöker passa ihop med den? Säg t.ex att ni sitter och läser nya hingstkatalogen och väljer ur den.

Jag letar efter hingst med rätt blodslinjer främst. Att hingsten sedan inte ligger bland topparna exteriört eller har flest BIS-titlar, det bryr jag mig inte ett dyft om. Har däremot den hingsten med, i mina ögon, toppstammen även höga poäng, ja det är en bonus - men inget jag kräver.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
För mig är inte hingstens egna meriter eller exteriör det som är avgörande.
Innehållet i stamtavlan och om det är en äldre hingst, hur han nedärvt sig.
Nyfikenheten över att se om mina tankar fungerar i praktiken, är det som jag tycker är roligast och intressantast med hela avelsbiten.

Jag bor ju rätt avsides i landet, och även om det finns ganska mkt shettishingstar här omkring nu, så har det inte varit så enkelt tidigare. Jag har valt bland de hingstar som ligger inom en 40-mils radie och använt den jag tror skulle passa mitt sto bäst.
Hingstens meriter är mindre intressanta än hans avkommors meriter. Mammans (till hingsten) andra avkommor är också av stort intresse.
Nu svarar jag mer generellt för alla raser eftersom jag har valt fler welshhingstar än shettishingstar, men jag tänker ändå på samma sätt i följande:
Hingsten skall passa stoet, han skall på något sätt påminna mig om fördelarna som mitt sto har. Vet inte exakt hur jag skall förklara för det är bara en känsla som dyker upp på något sätt. Det kan vara olika saker från gång till gång.
#13 "Nyfikenheten över att se om mina tankar fungerar i praktiken, är det som jag tycker är roligast och intressantast med hela avelsbiten" - detta känner jag mycket igen hos mig själv!
Ang. hingstkatalogen så har jag haft den som kvällslektyr och bläddrar i den varenda kväll. Det är 5 st hingstar som verkligen tilltalar mig, men jag vet inte riktigt om de har någon gemensam nämnare, om någon ser en sådan säg gärna till…
…om jag fick välja fritt till Maja i år utan att tänka på avstånd, kostnader osv skulle det bli mellan dessa:
Skäpperöds Orion RS 339
Lyckebo Agassi RS 359
Pepsi RS 396
Ytterhalls Mistral RS 400
Smedens Remington RS 464
Man kanske inte får skriva så här om hingstar men då kan du plocka bort det här om dem Cattis.
#2 Brunt som är så läckert! Finast till och med…

Jag har väl valt hingst efter hur de är jag och då vi har väldigt närma till flera bra hinstar så har mitt val inte varit så svårt då jag vet att de alltid har det bra där med, hingstarna där har ju bra stam allihopa och sen att de är trevliga och bra i *skallen* är något som jag tycker de ska vara då det i slutändan ändå kommer att bli en barnponny.
Men har jag ett sto med lite gracila ben så väljer jag ju helt klart en hingst med grova ben osv ..
Sen har vi ju egen hingst hemma med

#14. Man får nämna hingstar i positiva ord, så som du gjorde.

#14 Likväl som vi berättat vilka hingstar vi HAR betäckt våra ston med, måste man ju kunna tala om vilka hingstar man VILL betäcka med. Det är när det blir i negativa ordalag eller kan ses som en ren "hingstannons", då tas det bort/redigeras. För att: ingen skall känna att deras hingst blir nedvärderad och vi skall inte ha trådar där folk sitter och försöker bräcka varandras hingstar eller liknande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tittar också mer på stam än exteriör. Är väldigt intresserad av vissa stammar och vissa andra linjer vill jag inte alls ha (därmed inte sagt att dom är dåliga, det är bara min smak och avelsidé!)
Sedan vill man gärna se så många avkommor som möjligt efter hingsten, och med vilka ston han lämnar vad.
Jag kollar både på exteriör och stam (flera led) och om det är möjligt även lynne, sedan beroende på hur länge han varit i avel - avkommor. Jag vill dela upp bedömningarna i delpoängerna och LÄSA motiveringen till poängen tex kort/långt kors, kort/lång hals, grov-/gracilbent, låg-/högställd osv.
Stammen får gärna vara lite "udda" för att det inte BARA ska avlas på ett fåtal individer. Jag väljer hellre en hingst som gett få avkommor, men hög procent bra avkommor än en som betäckt en massa och få visade och sällan bra. Hur ska man tolka alla som inte är visade?
Jag kollar också på hans avkommors mammor. Beror avkommans poäng på mamman? Ofta kan man se detta och då kan det vara ett plus att en hingst gett 37-38p med ston på 34p, medan en hingst som bara betäckt 42-43p-ston och gett 37-38p… Då har ju avkomman blivit sämre än föräldrarna…
Det finns en hingst som nu tyvärr är borta men som jag valde pga att jag gillade hans avkommor och det var Highball of Marshwood. Gav små fölungar med små huvuden. Men han är ju tyvärr borta…
Jag gillar små huvuden. Mina stalltjejer "retar" mig för detta… Men flera av mina ston tycker jag har alldeles för stora huvuden egentligen för min smak, men de är ju skäckar… så det är ju alltid något… Jag gillar masssa både i hals, kors och grovbenhet.
Jag väljer hellre en hingst som är lugn och mot lata hållet än dominant och het. Närheten är också viktig för mig då jag vill kunna besöka flera gånger under betäckningstiden för att se att allt går bra. Sedan beror det liiiite också på VEM som har hingsten. Vissa litar jag väldigt mycket på och om personen då har en bra hingst som jag tror passar mitt sto och mina önskemål så är det ju bara att boka… Vill att stoet ska ha gott om plats med STORA hagar och helst fribetäckning.
Jag gillar bruna och skäckar så det prioriteras väl, men då är det begränsat antal så det är inte alltid lätt. Gula anlag är också kul tycker jag då jag skulle helst önska mig en gulbrunskäck… Jag är inte lika förtjust i svarta, även om min favvo-shettis var svart (e: Capone Fire).