Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1760 ggr
Kullen
0

Kurs i verkning

Verka din shettis själv

Är någon intresserad av att gå en verknings kurs, där vi lär oss att verka våra egna shettisar.. Jag kan fixa en sån kurs i höst om det finns någon som vill gå den. Kursen kommer att vara i Brålanda..

Annette
0

Vem är instruktör?

JMax
0

Var ligger Brålanda?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

dajmie
0

Brålanda ligger en bit ovanför Vänersborg, kan det vara två tre mil.

Kullen
0

Om det finns några intresserade så att kursen blir av så tänkte jag fråga Elinor Malmgren hon kommer från vålberg

UlrikaHalfvarsson
0

Vi är intresserade men vi bor för långt bortGråter

Kullen
0

Vad tråkigt.Ledsen

AnnaLundin
0

Alltså ärligt talat, jag har gått en hovslagarutbildning och efter åtta månader, som kursen var, så kände jag mig INTE kunnig nog för att ge mig ut i verkliga livet och sko och verka hästar på egen hand.

JAG kan inte för mitt liv begripa hur man kan tro att man kan lära sig att verka sina egna hästar på ett bra sätt på en helgkurs, OAVSETT vem som håller i kursen.

Är inte Era shettisar värda mer än så?

Pheobe
0

#7 tar du inte i en smula nu? Jag har gått en kurs som varade ett par veckor där man fick lära sej att grundligt verka och även sko på en tappsko. Jag verkar mina ponnyer ofta själv och gör det lika bra själv säger min hovis. Han hjälper mej bara vid enstaka tillfällen med unghästar och föl. Han säger det blir bra när man gör det själv om man begriper hur det ska vara. Fler borde verka själv säger han

Måste man göra gesällprov för att vara kunnig? Då verkar du inte dina själv?

Annette
0

#7. Jag tycker inte du skall dra några förhastade slutsatser av den knapphändiga informationen som ges. Man kan delta i en sådan kurs utan att ha en tanke på att börja verka själv, men man kan vilja vara med för att få lite teorilektioner.

Anette
0

Här finns intresse!

CarolaCarro
0

Skulle va kul.. Men hösten passar inte mig och alldeles för långt borta för mig.. bor ju på en öde ö mitt ute i havet.. =(

susanne-s
0

Jag verkar mina själv och har alltid gjort. har en tjej som kommer en gång per år ca och verkar mest för att jag vill, hon anser inte att det behövs. Så visst kan man lära själv. jag har lärt av min förra hovslagare.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#8 och #9

Med tanke på att det finns folk som annonserar efter hästar att verka efter helgkurser, så nej, jag drar inga förhastade slutsatser. Och nej, jag tar inte heller i.

Ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det är man inte kan…

Kullen
0

Nr 7…… Du är inte speciellt trevlig det får jag säga…Jag menade inte att man är en färdig hovslagare efter en helg……. Men det är en början till något man tillsamman med sin hovslagare kan utföra….( håller med nr12)  Och jag menar inte att vi ska utföra detta på andras hästar… Tanken  var att man ska få mera kunskap om hovvård  och om hur man sköter hovarna på ett korekt sätt.

Och jag la bara ut en förfrågan om det fanns intresse om en sådan kurs.. Kursen kan vara en helg eller flera helger detta är inte bestämt än allt beror på om det finns någon som vill vara med. Men någonstans måste man väll börja..

Mina shettisa är värda det bästa presis som alla andras. Därför vill jag lära mig hur man gör, för vem säger att hovslagaren är bäst..

Madelene_Udd
0

# 14 Anöedningen till att # 7 reagerar så kraftigt är förmodligen att hon precis som jag har sett hur fel det kan bli, tex med så kallad barfotaverkning som i mina ögon sett är rena djurplågeriet…. Att vilja lära sig mer och i samråd med en Utbildad hovslagare verka sina egna hästar är inte alls fel.

Min fråga blir: Handlar det om traditionellt hovslageri eller sk barfota/vildhästmetoder?

Vad har kursledaren för utbildning?

Skall jag gå kurs vill jag gärna att ledaren har mer kunskap än jag själv. Enda sättet för mig att veta detta är om ledaren har utbildning. 

Häls Madde

AnnaLundin
0

#14 - skälet till att jag reagerar är faktiskt att jag inte anser att man kan lära sig att verka sina egna hästar på en helgkurs! Och oavsett syftet med kursen så finns det ALLTID rötägg som tror att de kan och vet allt om hur det ska vara efter just bara en helgkurs och efter det åker runt och verkar andras hästar.

Och ja, jag har sett hur vansinnigt det kan bli…

Men jag kan förstå att det jag skriver inte är önskvärt, för det är inte DET ni vill höra…

Trim
0

Håller till fullo med #7 och #15!

moa
0

Här finns garanterat intresse!

Skriv gärna mer info om kursen och vilken metod som ska användas osv :D

Ellinor Johansson
0

Jag har aldrig tagit ett enda tag med raspen på mina pållar, jag har inte den utbildningen.

Jag har genom åren haft en del ideer om hur jag vill att benställen skulle kunna rättas, som tur är har jag haft kloka och duktiga hovslagar som förklarat vilka följder mina ideer skulle fåGenerad

Milla
0

har själv tappsko kompetens men jag skulle aldrig i heller börja fixa och dona med fötterna.

För mig så är det " inga hovar ingen häst"

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

maysod
0

Det finns även en del hovslagare som gått gedigna utbildningar men ändå inte är så bra i sitt utövande, mycket för att de inte har hästkunskap utan gått utbildningen för att kunna tjäna pengar, tror dom. Jag kräver av min hovslagare att den ska bra på att umgås med hästar, smidig och kunnig  i sitt yrke.

Sen kan det vara bra om man kan putsa lite på hästarnas hovar själv. Vi brukar verka själva varannan gång ungefär och har hitintills inte fått påstötning att det gjorts fel. Föl tar vi alltid själva om det inte är någon felställning förstårs, då får hovis ta även dom.

Vi har alla olika handlag, en del är födda till vissa saker andra lär sig aldrig, oavsett utbildning.

AnnaLundin
0

#21 du har helt rätt i att det finns en hel del hovslagare som inte passar för sitt yrke. Vad som är sorgligt är att dessa i många fall används som ursäkt för att inte behöva gå en utbildning för att lära sig. Alltså, att vissa anser att bara för att det finns en del rötägg som jobbar i branschen så är alla utbildade hovslagare värdelösa och man kan lika gärna verka hästar utan utbildning - ungefär…

Pheobe
0

#21+22 det finns väl sådana i alla yrken… kanske har mångajobb enbart för att man måste ha pengar och tänker inte på att man ska gilla sitt jobb och vara duktig på det. Vet hur många som jobbar inom mitt yrke och som inte har djuröga för 5 öre. Det går heller inte så vidare bra för dom.

Så länge man inte tror att man kan rätta snedställdheter eller laga dåliga hovar är det inte fel att verka som en riktig hovis lärt en. Mina hästar har lika fina fötter när jag själv gjort det som när hovis tagit dom.

#22 Du är inte klar hovslagare vad jag förstår så du går emot din egen åsikt en hel del.

Kullen
0

Vad är det med er. Jag erbjuder inte en hovslagar utbildning utan en enkel kurs i hovvård + verknings teknink. Den som ska hålla i kursen är utbildad hovslagare som har all behörigheter man ska ha och många års erfarenhet..

Och allt detta vi lär oss på kursen ska man i samråd med sin hovslagare genom föra.. gör som nr 21.

Nu förstår jag varför ingen vill ställa upp och fixa några kurser, när man blir påhoppad som om man vore en komplett idiot och djurplågare.. Jag som trodde att det var vuxna människor som jag erbjuder kursen till, men oj vad fel jag måste ha haft…. Eller??

maysod
0

# 23

Håller med att det finns i alla yrken. Men om man jobbar med datorer eller andra "döda" ting saknar det betydelse. Vad jag menar är att arbetar man med djur är det bra om man har lite djurkännedom och känsla för djuren och även kan lite om deras betende. Det finns många som arbetar med djur som är kunniga till  mer 100% teoretiskt, men då de ska hanskas med djuren är där 0 kunskap, det känner djuren mycket väl.

#24 Vi har haft någon sådan "kurs" här för många år sedan. Det är jätte bra med sådana. Alla förstår nog att man inte ÄR hovslagare för att man medverkat på kursen, men det är kanon att vara med på flera sådana där lite tips ges om fötterna på våra älsklingar. Eftersom hovslagare är en bristvara här i våra trakter måste det nästan till att man kan knipsa lite på hovarna själv då och då.

AnnaLundin
0

#23 Jag har inte gjort mitt gesällprov, om det är det du menar med att jag inte är "klar" som hovslagare. Men jag har genomfört en fullständig, riktig godkänd hovslagarutbildning, där slutprovet är fullt jämförbart med gesällprovet. jag har dessutom aldrig hymlat med att mitt slutprov inte är genomfört. MEN jag anser mig ha de kunskaper som krävs för gesällprovet, det är bara det att min kropp inte håller för det. Men kanske kommer jag överfresta min stackars kropp för att göra detta prov ändå.

Och det är ju jättebra att Ni tror att alla som går "lär dig verka din egen häst-kurser" förstår att de inte är hovslagare. Problemet är att verkligheten har visat att alltför många TROR att de nu har lärt sig vad de behöver för att kunna ge sig ut och jobba med hovar, efter bara såna helgkurser. Det räcker att en deltagare på var tredje sådan kurs ger sig på det för att det ska vara alldeles för många.

Sen tycker jag kanske också att det är sorgligt att så många verksamma hovslagare inte berättar vad de gör, hur de tänker och varför, medan de jobbar.

(och jag säjer det igen, ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det är man INTE vet…)

ester
0

#0 TACK !!! för ett jättebra intiativ, till verkningskurs och läser man ordentligt så skriver du att man har möjlighet att verka sin egna hästars hovar om jag bodde närmare skulle jag absolut anmäla mig till denna kurs det är ypperligt att få lära sig att verka hovarna själv, när så behövs, kan man spara in dessa pengar så är det toppen hästarna kommer inte att fara illa av det och hovslagaren kommer inte att bli arbetslös. jag kan själv ta ansvar för att inte verka andras hovar. Om det som jag hoppas blir en sådan här verkningskurs, så är jag klart intresserad hör gärna av dig till mig. Tack igen för ditt erbjudande / Stina H. Nordén

Pheobe
0

#26 men då är man ju där igen…. Att man själv tror man är kunnig nog….  Jag och kanske många andra vill att en godkänd hovslagare skall ha hela utbildningen och inte lämna några prov därhän. Att man kanske sen är lika duktig spelar ingen roll. Ska jag betala fullt pris för ett jobb skall det vara av en fullt utbildad människa.

Jag tycker det är kanon med dessa utbildningar. Kanske inte alla har som mål att verka själv utan främst lära sej mera hovlära

Kullen
0

Kursen kommer att bli av i höst. mer information om var, hur , när  kommer när allt är klart.

AnnaLundin
0

#28 Det är väl ändå STOR skillnad på att ha genomfört en hovslagarutbildning eller en helgkurs?

DU behöver inte anlita mig om du inte vill ;)

Sen är det faktiskt så att man MÅSTE jobba i yrket i MINST ett år mellan utbildning och gesällprov, man får inte göra provet annars. Det är kanske tur att det finns de som litar på att hovslagarutbildningen är tillräckligt bra för att våga anlita den som "bara" har gått utbildningen.

Det märkliga är att så många anlitar självlärda skopåspikare "för att det är billigt"…

maysod
0

Det är väl en viss skillnad på att nypa av lite på tårna , eller att sko. Man hoppas ju att ingen ger sig på att sko utan kunskap.

Utan hovar ingen häst.

Pheobe
0

#28 vad man kan reagera på är hur MÅNGA hästägare säger att hovslagare de anlitat inte är bra. Hur kan man veta det utan att själv vara hovslagare? Som jag förstår det så är det bara hovlsagare eller de som jobbat flera år med detta som förstår sej på hovar enligt dej?  Jag skulle visst kunna anlita dej men du bor liiite långt bort. Undra vad det ksulle kosta*S*

Finns många som bara raspar lite på hovarna ibland och det kan aldrig skada heller

andaloce
0

Jag har gått en helgkurs i barfotaverkning enligt AANHCP, jag tycker det passar mig och mina hästar. Har gått kurs för högutbildad instruktör inom området. Själv är jag inte utbildad, men klarar att underhållsverka mina pållar själv. Dom har aldrig några problem med fötterna. Men hov problem har ju inte bara med skoning/verkning att göra utan även hur man fodrar och motionerar att göra osv.

Det mesta tycker jag beror på oavsett om man "barfotarverkar" eller inte hur logisk man är och hur hästkunnig i allmänhet man är. Som ni sagt tidigare, det finns hägutbildade som är rena katastrofen oavsett metod.

Om man stöter på ett problem är det bara att ringa till en hovslagare, men att underhålls verka sin häst tycker inte jag är någon konst bara man är villig att lära sig, coh framförallt se när något gått på tok innan det är för sent.

Hanna-D
0

Jag har tappskokompetens och har verkat en del under uppsikt av hovslagare och kan slå på en sko när det behövs men jag skulle aldrig verka någon häst, det har jag inte kunskaper till. Kan raspa av en flisa eller liknande men mer än så "vågar" jag inte.

AusaBausa
0

provade raspa ngn gång på min ridhäst men insåg att jag inte hade rätta taktiken för det så jag la raspen i en låda o där får den ligga! Spika på skor skulle jag aldrig våga utan riktig utbildning. hade dock varit intressant m en kurs i hovlära o hovvård, om det är det kursen handlar om men tyvärr bor jag allt för långt iväg.

MrsM
0

Är det en sån här poppiskurs i barfotagång enligt Ove Lind & co så tar jag mig för pannan… Har mött dom oskyldiga hästoffren för denna verksamhet och mår bara illa… Inga trakter kvar och några som inte kan röra sig utan galoscher… Varför kan man inte anlita yrkesfolk??? Har själv gått en veterinärutbildning med flera veckor på hovslagarskolan i Skara men jag skulle inte drömma om att hantverka själv på det viset. Rena rama lurendrejeriet och i ett flertal fall rena djurplågeriet. Ursäkta mej,. men jag talar ur hjärtat.

andaloce
0

Jag ska vara ärlig och tala om att det är barfotaverkning enligt Ove Lind & co som jag gått kurs för. Och det där med att ta bort trakterna m.m. är inte riktigt sant, men det beror ju som jag sagt tidigare på hur mycket man vill lära sig och hur man lyssnar på hur saker å ting ska vara.

Det är sunda förnuftet man måste använda, och jag tycker inte att man ska börja verka sin häst utan att känna att man klarar av det.

Själv använder jag mig inte strikt efter just deras metoder, men av riktlinjer som i mina öron och ögon låter vettiga.

Det som gav mig bästa informationen på denna kurs var att hantera raspen, och prova raspa döda hovar. innan vågade jag inte raspa fötterna på mina hästar.

squirlett
0

ojoj

Jag känner trådskaparen sen flera år och kan säga att hon sätter verkligen sina hästars välmående först
Detta är något vi har pratat om tidigare flera ggr att anordna
Så det är ett seriöst initiativ från hennes sida

Sen det här med att man inte är hovslagare efter en sån här kurs är väl självklart!
Den som inte fattar det är ju idiot, och den som håller i en kurs och inte informerar om det är helt oansvarig
om det nu skulle vara någon som efter en sån här kurs ger sig ut och verkar andras hästar så undrar ju jag vem som är mest korkad, den så kallade hovslagaren eller hästägaren

och som sagt, det är inte konstigt att man e "rädd" för att komma med förslag på ativiteter i den "klubben"
Det är inte första gången som trådskaparen och jag bir "motarbetade"
Sorgligt

Annette
0

#38. Vilken klubb syftar du på? Detta är ett forum fristående från alla föreningar, så blanda inte ihop begreppen.

Jag tycker inte man skall dra för stora proportioner av denna kurs. Se det som en kurs i hovvård, ingen hovslagarutbildning. Jag tycker initiativet är bra.

Kullen
0

¨Visst är det sorglit att en liten kurs kan bli så stor, lite synd tycker jag.

Jag trodde att det skulle vara positivt att någon vill göra något så att andra kan delta.

Jag kommer att ha kursen men jag lägger inte ut den här, utan finns någon som vill vara med så får ni höra av er till mig..

Och finns det intresse för att gå andra kurser så hör av er. Vi har en hel del olika kurser på gång, och alla kurser är för shettis ägare..

Spirea-
0

Intressant. =)

VeronicaP
0

Kurser är aldrig fel att gå på och alltid lär man sig nytt även om man inte blir en fullbordad hovslagare ;-). Det är nyttigt att höra hur man kan ev rätta till små fel om man inte skulle få tag på hovis . Tycker det är ett bra insiativ och tror nog att de flesta förstår att man inte blir proffs efter en liten kurs, men att man kanske kan bli lite klokare och förstår vilket jobb hovslagaren gör.

stallostby
0

Jag har alltid velat gå verkningskurs och ännu mera nu! Skulle vara jättebra att kunna "putsa" till hovarna lite på de små själv lite mellan gångerna hovslagaren kommer ut.