Ang pass och chipmärkning
Har tagit mitt förnuft till fånga och ska nu skaffa pass till stoet,men bör man chipmärka också eller det är något som är valfritt?
Ja ja jag vet att många kanske tänker, Inte skaffa pass förrän nu? Må så vara men bättre sent än aldrig.
Det är valfritt att chipmärka.
Värt att veta bara, en ponny som ska tävla i Ridsportförbundets discipliner måste vara chipmärkt, likaså om den ska nyregistreras för ponnytrav eller slutmätas.

Aha, ok tack .Men hon har gjort sitt på banan och ska inte tävlas i någon disciplin mer.
Är det en ponny med full stam krävs inte chipmärkning, däremot om hästen saknar tre led i stamtavlan.
Jag chipmärker mina hästar oavsett om man måste eller inte.

Har nu haft id kontrollanten här och valde att inte chipmärka. Full stam har hon så då ska man väl ha valt rätt ändå.
#5 Rätt eller fel, avgör bara du… Man behöver inte men det säger ju inte att man gör fel som gör det.
Hm, jag chipmärker alla mina.

# 6 Ok, men vad är fördelen med chipmärkning?
#7 Om den blir stulen t.ex
#7 Finns många fördelar med det. Blir hästen stulen kan man se att det är rätt häst OM hästen hittas. Sen är det ju så att om man har många likadana ex svarta unghästar i en och samma flock är det ju kanske ibland svårt att se vilken häst som är vilken. Det händer ganska ofta.

Ok. Men tyvärr så hittas ju inte stulna hästar så ofta, inte som allmänheten får veta.Sen krävs det väl att man har tillgång till chipscanner.Och hur många har det?
#10 Både tullen och polisen ska ha det så det är det minsta problemet

#10 alla chipmärkare har en scanner..och många veterinärer har det nog oxå.

Vi har någon gammel märr som inte är chippad och kommer inte att bli det heller förrän det är lag på det. MIna halvblod är inte heller chippade.