Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1394 ggr
nallebjörn
0

Bad och styling

När badar ni era hästar inför utställning? dagen innan? en gång flera dagar innan också kanske? Vad använder ni på dom sen?

Själv badar jag dom så sent jag kan kvällen innan. Helst bada man och svans på ljusa hästar dagen innan eller ett tag innan också. Täcken får dom ha sen under natten.  Använder mej av snoddar i manen, delar den. Massor med pälsglans i man och svans, lite på kroppen. Eventuellt torrschampo samma dag om det behövs

RebeckaSvensson
0

Tar oxå och badar så sent som möjligt kvällen innan, och det brukar bli riktigt sent.

Börjar med att dela manen, tvättar dem sedan och sätter i gummisnoddar i manen, pälsglans på och sedan täcke.

nallebjörn
0

#1 nja du badar dom tidigt nästa dag tycker jag =)

RebeckaSvensson
0

#2 Allt är ju relativt Glad

nallebjörn
0

#3 går bättre när jag står med piskan bakom =) skämt och sido du är snabbare nu än tidigare

RebeckaSvensson
0

#4 Svårt att vara söligare än vad jag var innan… Man lär ju sig, med hjälp av dig eller Emelie så brukar det gå riktigt snabbt :-)

Hanna-D
0

Badar bara en gång (dagen innan) men skäckar brukar jag behöva schamponera flera gånger. Manen delas ett par dagar i för väg med snoddar.

Täcke på natten. Massor av olika sprayer och glansmedel. Är lite olika, just nu har jag en superbra pälsglans, köpt på Granngården faktiskt.

RebeckaSvensson
0

#6 Vad heter det medlet?

Emelie.Videll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oavsett om jag ska atäla ut eller köra så badar dagen innan, delar manen, öser på pälsglans i man och svand, hon får sova med täcke på under natten och i versta fall svansen lindad. På morgonen tar jag ut alla snoddar och delar och sätte ihop håret på varje sida med bara en snodd( så att dte inte ska bli så "skivigt", sedan målar jag hovarna svarta och fina, sen in i transporten. På tävling tar jag lite pälsgland på kroppen ellr drar men en svamp med matolja på över henne.

jaa, så gör jag, tar hur lång tid som helst men vad gör man inte för den bästa hästen i världen Glad

/Emelie :)

cinna
0

Klippa tofsar i öronen och skägget ett par veckor innan utställning. Skäcken vi hade förut badades en gång veckan innan tävling/utställning + kvällen innan. Använde skimmelschampo på de vita delarna och "vanligt" shampo till de färgade delarna. Flätade man och svans minst ett par dagar i förväg för att det skulle "lägga sig" åt rätt håll. Oljade in hovarna, kvällen innan samt på morgonen.  MYCKET pälsglans. Lite olja runt ögon och mule. KLART!!

Kommer använda samma tillvägagångssätt till sommaren när Y ska ställas ut. Iofs fux, men kommer att badas ordentligt iallafall…

carl-gustaf
0

Brukar ta ett bad dagen innan och en snabb dusch på morgonen, mycket Aroma schampo, typ Yiang Yiang, mjuk handduk och sen en snabb Lagerfeld-spray och därefter är jag redo för showen.

Hur gör Ni? Cool

nallebjörn
0

#10 Nu menade jag ju inte oss själva…. jag vill titta på hästar… bryr mej inte riktigt om hur ägarna ser ut *ler*

Milla
0

Jag badar också dagen innan, täcke på och pälsglans i man och svans.

En dum fråga, varför delar ni upp manen i knoppar????

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

#12 knoppar?

RebeckaSvensson
0

#12 Delar manen med mittbena och sätter i gummiband för att hålla manen på rätt sida, så de fortfarande har mittbena dagen efter.

Milla
0

aha ok då förstår jag

RebeckaSvensson
0

#10 Jag brukar ju duscha och bada oftare än bara dagen innan utställningen.

Milla
0

kanske ska öppna en egen tråd för vår egen hygien

Hanna-D
0

#7 Kan kolla, minns inte vad det heter. Hade ett som hette PepiSpray eller nåt sånt tidigare som jag köpte på en westernaffär som sen flyttade men jag tycker att det här är ännu bättre. Det funkar bara som glans - ingen balsam/utredning av man-spray.

RebeckaSvensson
0

#18 Ja tack, det får du gärna göra. Använder Fox Fire nu på mina och tycker det fungerar bra, men alltid roligt prova ngt nytt.

VeronicaP
0

#18 Jag köpte något jättebra på lantmännen med faktistk både man och pälsglans sen köpte jag något annat med till manen som jag tog i handen och drog ut i manen den blev jättebland och fin + att manen höll sig bra på plats men komme rinte heller ihåg vad det heter men korken är röd och på sprayflaskan är nog vit och röd

paparatzi
0

#10 mmmm!!  jag älskar K. Lagerfehlt   Kyss

Vi använder ett helt fantastiskt glansspray, det köper vi ifrån Holland.

man behöver bara spraya var 14:e dag, (så drygt är det)

Marta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte alla gånger vi ens badar hästarna innan utställning. delar nån man gör vi definitivt inte. Tycker de är allra finast naturella! Dessutom tycker jag att man nästan förlöjligar dem lite med en massa tofsar och oljor utan dess like. Även en shetlandsponny har sin stolthet!

JennyStaaf
0

men jösses vad mkt pälsglans ni verkar förbruka. det kan jag säga att det gör vi inte här.. tvättar ni ut det ur pälsen också innan ni släpper hästarna i hagen igen?

visst köper vi pälsglans men en vanlig foxfire räcker i flera år trots att vi har mycket hästar och ställer ut i princip allt i alla fall ngn gång per år.

Hur vi använder pälsglans: en liten dusch i svansen bara, och lite i manen om den inte känns flygig och fin innan.

jag har provat några speciella våtservetter med pälsglans men det är inget jag kommer köpa igen. pälsglans är överreklamerat tycker jag!

vi tvättar dem kvällen innan med schampo och vatten, och de står med fleecetäcke över natten. vi använder inte hovolja eller babyolja, delar inte manen. öronhår och skägg under hakan ansar vi om det är en väldigt buskig individ.

vi putsar träns/huvudlag med läderfett dagen innan och putsar även mässingsbeslagen med häxan.

Annalena
0

Jag som trodde att pälsglans är Guds gåva till hästägaren Skrattande

kacka
0

Jag har ALDRIG använt pälsglans…

kacka
0

Finns det någon skriven offentlig förklaring på vad konstgjord make-up innebär, eller är det efter varje persons tycke?

Cattis
0

Följer man bara de regler som finns, så är allt annat utöver det antagligen okej:

• Håret i öronen får klippas jämnt (ingen klippning inuti örat).
  • Klippning av långa hårstrån längs käklinjen är tillåten.
  • Inget löshår är tillåtet.
  • Ingen konstgjord färgning eller make-up.
  • Ingen ryckning av man eller svans.
  • Ingen klippning av hovskägg.
  • Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande.
  • Föl får under inga omständigheter rakas.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
0

förklaring på vad konstgjord make-up innebär tack… Finns det NÅGON offentlig förklarign på det?

Pyttis
0

Att lacka hovarna svarta är det "konstgjord makeup" eller OK?

Cattis
0

Eftersom ingen verkar veta exakt och det inte står skrivet någonstans, så tycker jag att man får kontakta ex utställningsansvarig i SSS (eller ngn i utställningskommittén) och fråga dem vad konstgjord make-up innebär och om man får exempelvis lacka hovarna. De borde ju sitta på de korrekta svaren.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.