hingstlicensen
Någon som vet var man betalar in licensen i år? Är jag blind eller stod det ngt om det i nya tidningen?
Jag såg bara priserna på licenserna, men jag hittade inte var an ska betala in dom….*s* Till SSS eller SH?
Mvh Jenny
Bra fråga. Det är troligtvis SH, men jag är också blind isådan fall för det stod ingen info om det. Alltså vart.
Jag är också mycket undrande….mailade till SSS kassör och fick till svar att SH skulle skicka ut fakturor som vanligt. Men varför kommer fakturan i så fall aldrig? Det brukade ju komma mycket tidigare förut?

Undrar om inte SH har fullt upp med att tillverka pass? Vi kanske får ge oss till tåls ett par veckor till?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Är det någon som fått faktura på licensen…? Inte jag iaf. Nog tycker jag det här är sent. Får försöka ringa SH och fråga….
Jag har pratat med Dan-Axel på SH. Han säger att SH SKA ha hand om licenserna för bland annat shetland och connemara, MEN SSS har stoppat utskicken på licenserna för att invänta tills de svenska hingstreglementen för shetland är färdiga…
Ser ut att bli sen säsong i år, med andra ord……….

Med andra ord är vi inte tillåtna att betäcka våra ston ännu. Om det drar ut på tiden med att få våra reglementen och andra riktlinjer klara - vad händer då? Får vi ingen licens förrän i juni? Om det nu vill sig så illa att det tar så lång tid alltså. Det får man ju verkligen hoppas at tdet inte gör, för allas skull.
Men även om vi måste vänta till i maj, så tycker jag det är i senaste laget. En del betäcker ju trots allt i början av maj. En del ännu tidigare, men det jag menar är att maj är en månad då många börjar betäcka.
För det är ju så, att innan man löst licensen så får man INTE betäcka den hingsten med ngt sto alls…
/Cattis
Ja, så lär det ju bli då. Men en annan undran, hur de gör på premieringen till helgen, kör de enligt "gamla" kraven nu då?
.

#8 Skulle tro det. Det blir intressant. Ni som fått katalogen, står det ngt om det där i?
/Cattis
vad händer om man betäcker sitt sto med en hingst om inte ännu betalat sin licens????

#9 Nä det står inget särskilt i katalogen om det jag tror nog att de bedöms som vanligt och det är helt okey för mig …..
#2 Dom kan inte skicka ut några licenser ännu, eftersom varken moderlandet eller jordbruksverket godkänt licenserna som sss vill ha dom…
jag har pratat med JBV idag, sss plan och riktlinjer ligger inte på prioritet nr 1, utan dessa lär nog dröja, alla de svenska raserna går före enligt JBV, så jag har ingen aning om hur länge vi kommer att få vänta, jag vet bara att hade vi bara följt allt som vi ska, då hade allt redan varit klart, men om nu vi vill ha såna regler, då får vi väl bara vänta och se vad som händer

Då är min fråga, bryter jag mot lagen alltså om jag betäcker min hingst med mina ston i början av maj - för att jag inte hunnit få licensen som inte skickas ut som den skall.
Frågan är, kan jag skita i det o betäcka ändå och sedan betala licensen då den väl dyker upp? Jag vill inte vänta till halva säsongen gått… Men jag vill heller inte bryta mot lagen.
/Cattis
bra fråga Cattis!!
vi ska ju hyra hingst i sommar. kul om man inte kan betäcka mer än halva sommaren
Bryta mot lagen gör man ju ändå nuförtiden hur man än bär sig åt……det är väl ändå inte hingstägarnas fel det här? Får man ingen faktura så kan man ju inte betala….!

Förstår inte riktigt tidigare inlägg om att licesen inte skulle få skickas ut, vad jag vet så har då jag och många med mej fått licensen, så man ska nog inte lyssna på allt kanske…..Självklart så kommer den ju ut i tid till betäcknings säsongen. Annars hade väl annan info kommit ut. Det är väl inte så många som börjat betäcka redan eller???? Det finns ju också dom som får föl tidigt, tidigt och vad jag vet så har dom aldrig haft några problem trots att licensen inte skickats ut i Feb, mars.

#21 Instämmer
# 21 Håller med!
Varför skulle inte licensen få skickas ut?. Det står ju klart och tydligt olika alternativ, så förhoppningsvis vet varje enskild hingstägare vad man ska betala. Men i mitt tycke så kanske det var något sent att skicka ut den så här dags, då den har kommit i mars tidigare år, men å andra sidan så har väl inte säsongen startat riktigt ännu….

#21-23
Det som iaf jag menade var det besked man gick ut med, att licenserna inte skulle skickas ut förrän alla regler och sådant var klara och godkända.
Nu var det ju inte så som det sagts, utan licenserna (fakturorna för dessa) skickades ut i förra veckan = i lagom god tid.
Det jag var bekymrad över var om det skulle ha dröjt och vad som isf gällde. Om det hade varit så.
Men det viktigaste av allt - gäller mig och alla andra - är att vara KÄLLKRITISK! Informationen stämde ju inte, utan licenserna skickades ut ändå.
Man ska inte tro på allt man läser, förrän det står på officiella sidor/tidningar. Enkelt. Hörsägen är livsfarligt att förlita sig på.
/Cattis
#24 Ja, visst är det så. Tro och veta är synnerligen två skillda saker. Det gäller att veta sin sak innan falsk information sprids.

Kloka ord Cattis
Men hörni, är det inte så här med hur mycket som helst i livet (och i synnerhet hästlivet) att nån har hört att nån har hört osv. och då är det så punkt slut. Hur många kollar upp vad som gäller innan man går på vad man hört? Jag har med åldern
lärt mig att man ska ha rätt mycket kött på benen innan man säger att saker och ting är på ett visst sätt!! Det kan bli så fruktansvärt mycket missförstånd i slutändan för att man har hört/läst något någonstans och sen tror blint på det, tro mig jag har fått bita i det sura äpplet!! Det är skillnad om någon tex. varit i direktkontakt med en myndighet och fått ett besked som man sen delar med sig av, men att ha hört ha hört ha hört ska man nog vara mycket försiktig med.
Denna info om att licenserna inte skulle gå ut innan plan och riktilinjerna var klara och godkända, vart kommer den ifrån från början?? Det är kanske sånt man ska undra istället för nu har vi ju våra licenser
Amor vincit omnia 

Lotta: Se inlägg #5 - där står att Kacka varit i kontakt med SH som skall ha sagt det som står i inlägget. Tydligen stämde det inte, om nu inte SSS plan o riktlinjer alltså är klara o godkända.
/Cattis
Ooops, skrev från hjärtat innan jag läst igenom hela, sorry!
Amor vincit omnia 
SSS plan och riktlinjer är fortfarande inte godkända

#30 Nej, men som jag skrev, informationen HADE stämt om det varit så att P o R varit gdk.
/Cattis
JA! ja! ja! jag ger mig……..blev lite rädd då jag trodde du skrev PRO (pensionerernas riks organisation)
kan det vara ett tecken på att man måste kolla upp ifall man behöver läsglasögon?

#32 kan vara… (har samma problem själv)

/Cattis
Hur kunde Dan-Axel säga så till mig????? Det låter ju konstigt att han säger till mig att fakturorna är stoppade av SSS och ändå kommer de… SKUMT!!!

#34 Eller så har de VARIT stoppade, men SSS ville inte at tvi hingstägare skulle behöva vänta. De flesta i styrelsen är ju uppfödare själva och vet ju vilket dilemma det kan bli om vi inte har licenser då säsongen drar igång. Kan vara så, eller inte. Vad vet jag, bara en teori.
/Cattis
På SH hemsida: http://www.svehast.se/allm/PrislistaSH.htm
Står det att
Hingstlicens, betäckningsbevis, betäckningsintyg
0 kr (rasförening kan dock ta ut avgift)
Stämmer det att SH INTE kräver licens utan det är SSS???
Har alla ni som fått igenom hingstar 2006 fått era avelsvärderingsbevis och veterinärintyg?

Japp det stämmer. Det är inte längre så att SH tar ut avgiften, utan nu är det upp til lrasföreningarna och det är de som bestämmer om de alls vill ta ut en avgift.
/Cattis

Fel Cattis, Vi har fått och betalat våra licenser till SH.

Ja, det stämmer. Men de har ju gjort det på uppdrag av SSS. Förut var det ju deras uppgift oavsett vad rasföreningen valde.
/Cattis

Hur skall jag veta det. Kanske behåller SH pengarna för egen räkning. Inte kan jag påvisa att jag betalat licensen till SSS.
Hursomhaver visar man tydligt sina ringa kunskaper i redovisning och hantering av administrativa rutiner.
Det enda vi egentligen har med SH att göra är följande:
Vi är medlemmar i Svenska hästavelsförbundet
Vi betalar SH för att adimistrera licenserna
Vi anlitar SH till avelsvärderingarna
Vi ska använda SH:s besvärsnämnd
Några kommentarer:
Vi kan EJ använda oss av SH:s reglementen, för dessa går totalt emot moderföreningen och EG-rätten.
Vi skulle kunna få lägre medlemsavgifter för medlemmarna om vi inte betalade så mycket till SH varje år.
Som Cattis skriver är helt sant, det är SSS som bestämmer o talar om för SH hur man vill ha det med licenserna o dyl.
Vi får ej hit rasrepresentanter ifrån vårat moderland så länge vi inte följer reglerna.
När det gäller SH:s besvärsnämnd….om man ser till vilka personer som sitter i SH:s styrelse, då känns det inte som att man får en rättvis bedömning av sina ev. klagomål
Och slutligen, har alltid undrat varför vi inte bara är medlemmar i SPAF (svenska ponnyavelsförbundet) visst känns detta mer naturligt för oss som har ponnyer???
#36 Nej jag har inte fått det än.
Har någon hört hur lång tid det tar tills de godkända är godkända att verka i avel?