En leversjukdom. Det är främst högdräktiga eller nyfölade ston som drabbas. Men även andra ponnyer kan drabbas, tex. de som utsätts för stress.
Alla ponnyer kan få hyperlipemi. Mest talar man om att det är en blodsjukdom för att beskriva det i all enkelhet. En blodsjukdom som drabbar levern mkt hårt.
#0 Läs mer på Skattens hemsida: http://www.skatten.se/tips/hyperlipemi.htm
Mkt bra skrivet tycker jag.
Tack för länken.
Jag måste ju bara kommentera att det är så himla olika från fall till fall. Jag förlorade själv ett sto för några månader sedan till denna sjukdom och mycket stämmer inte överens med andras beskrivningar.
Se till att ALLTID ha Energibalans hemma när ni har sto som skall föla eller har fölat. Energibalansen häver hyperlimemin på några dagar.

Vad är energibalans och vars finns det att köpa?
#6 kan inte mediciner på djursjukhus häva hyperlipemi tror jag inte att dugg på att energibalans kan göra det. Mycket möjligt på ston som har fölat men inte på ston som inte har gjort det. Enligt djursjukhuset är det näst intill omöjligt häva det under dräktigheten för då är den långt framskriden.
Energibalans finns att köpa på Lantmännen det är en form av sockerlösning och det är just det som skall till när ponnyn har fått hyperlipemi. 5-6 dl per/dag. Hyperlipemi uppstår när det är sockerbrist i kroppen, en viss mängd socker måste till i blodet för att spjälka fettet, blir det brist på socker så tar fettet över så att säga och ponnyn utvecklar hyperlipemi. Tyvärr så vet inte många djursjukhus eller veterinärer vad de skall göra vid hyperlimemi eller fettlever som det ockå kallas. Mitt första sto som fick fettlever, stod på Helsingborgsdjursjukhus i 14 dagar och de kunde inte hjälpa henne trots leverprover och medicin, de sa att jag fick ta hem henne och försöka själv, de kunde inte göra mer. Vi praktiskt taget tvångsmata henne och gav massor med socker, vi visse inte att energibalans fann då. En vecka senare var hon pigg och glad och levde i många år efter detta.
Att engeribalans funkar det är 100% säkert så ha det hemma, det är inga stora kostnader och det kan rädda livet på ditt sto. Jag brukar ta med energibalans till Danmark till min vännina där som har ett par fall varje år med hyperlipemi ibland sina fölston, hon har räddat flera ston med energibalans genom åren. Hade själv ett sto för 2 veckor sedan som fick hyperlipemi, högdräcktig och med snabb påfyllnad av juvret alltså en kastning var på gång men vi lyckades häva hyperlipemin på 1 dag och hon kasta inte, är som vanligt igen pigg och glad och juvret har gott tillbaka.
#9 så du menar att det inte är lönt att åka till djursjukhuset? Och att alla hyperlipemifall är likadana?
Jag kan inte hålla med angående djursjukhuset för dom visste axakt vad som skulle göras och inte göras då jag åkte med mitt sto. Hon fick socker i alla olika former och egentligen är det inte sockret som är det viktigaste utan egentligen ska man försöka få hästen att äta. Tappar hästen gnistan spelar det ingen roll hutr mycket socker du ger den. hästen får också insulin som är en mycket viktig faktor för sockersjuka. Mitt sto fick hyperlipemi, fång och stora ödem som täckte hela buken, hela magen och som gick ner över frambenen. Allt socker i världen kunde inte rädda henne. ALLA fall är olika. Hennes njurar la av och därav ödemet. Socker hade inte spelat någon roll egentligen men man provade ändå allt. Hennes livmoder var totalt nersmutsad av bakterier och de olika sjukdomarna på henne orsakade i sin tur hyperlipemi.
När man pratar med en veterinär idag säger man att det har inget med att göra hur mcyket man fodrar hästen utan det är hästen som svälter. När en ponny inte ätit på några dagar så tar hästen av fettet och kan då inte ta hand om allt. Därmed går fettet ut i blodet för det måste ta vägen någonstanns.
Att ge hästen betfor under hela vintern hjälper inte hästen i sej. Det är när hästen börjar få matvägran som det kan hjälpa. Jag tror heller inte det hjälper mot själva hyperlipemin, inte fullt ut. Hästen måste ha viljan att vilja leva. Får man inte hästen att äta kan det kvitta. Kastar stoet och blir rejält dålig förlorar hästen mycket av viljan att leva. Bor hon sedab också på djursjukhus där hon inte hör hemma blir det inte bättre för det. MEN man ska inte påstå att veterinärerna inte vet vad dom gör i Helsingborg för då bör man kanske inte åka dit med sin häst.
OCH åter igen ALLA fall är olika.
Hade ett hyperlipemisto för 2 år sen. Upptäckte att hon var trött och slö och inte kunde äta (käken hade låst sig). Vi fick åka till djursjukhus med henne och där stod hon i 1 vecka. Hon var oförsäkrad så de höll nere kostnaderna så gott dom kunde = kanske inte fullt så mycket mediciner som med en fullförsäkrad häst därför sämre förutsättningar att tillfriskna. Hon skulle föla ca 3 veckor senare och var i ett uselt skick med ett stort vätskeödem under magen. När 1 vecka hade gott så ansåg vettarna att hon var så pass bra/bättre att hon kunde komma hem och medicineras så vi hämtade henne och fortsatte med alla olika sprutor hemma. Hon fick insulin och blodförtunnande + glukos i munnen och hon piggnade på så pass att vi kunde sluta med medicinerna efter 1 vecka och ytterligare 1 vecka senare så fölade hon. Hade jag vetat om detta med enrgibalans då så hade jag säkerligen provat det innan vi åkte till djursjukhuset då det blev en dyr historia.
Som du skriver Anna så är sjukdomsförloppet kanske olika men det är i grund och botten samma sjukdom så det kanske handlar mer om när man upptäcker det och i vilket sjukdomsstadie de är i. Jag ska i alla fall åka och köpa energibalans så att det finns hemma i fall att. Det är i alla fall värt att prova om oturen skulle vara framme.
Amor vincit omnia 
kanske kan det hjälpa många… sa inte att det inte skulle göra det. Men man måste ta varje fall för sej. Ett sto som kastat har mycket sämre chans att överleva. Stoet går ner sej och som i mitt fall blev livmodern så dålig att det var så mycket att behandla på samma häst. Hon orkade inte klara upp livmoderinfektionen, fången som hon fick av allt sockret och hyperlipemin. Hade hon haft föl att glädja sej åt och som tog energi från henne hade det varit annorlunda. Så enligt veterinären och det står jag fast vid också. Kan jag inte lita på veterinären så kan jag ju omöjligt åka med fler hästar.
#11 mitt sto fick inte heller hyperlipemi från början. Hon fick en helt vanlig infektion som sedan ledde till hyperlipemi för att hon inte åt. Så här hade inte energibalans hjälpt mej hemma. Hyperlipemin kom senare i förloppet. Tyvärr. Men kämpa på.
Så man kan tro mer och mer att det bryter ut på ston som kanske har liiiiite nedsatt immunförsvar. Alltså någon infektion som påverkar hästen så att den sen får hyperlipemi….?