Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 891 ggr
Emilia2002
2

Kostnad för en shettis?

Hej jag skulle jätte gärna vilja ha en häst. Men efter som att min familjs ekonomi inte är den bästa så skulle jag gärna vilja ha en shettis. En shettis kostar ju mindre att ha än en stor häst. Och jag kan ju inte rida på en shettis för jag är 170 cm lång. Men man kan ju göra massa annat med en häst än att bara rida.

Så nu undrar jag var äran shettis kostar i månden? Jag vet att stall hyran varierar från stall till stall men i alla fall på ett ungefär.

Pudlan
1

Har mina shettisar hemma. Men hag och stallunderhåll är inte med  räknat och inte tömning o hyra av gödsel container.  Ingen stall hyra är med räknad.

Men en normal månad 1100-1500 kr per shettis beroende på mängden och priset på strö och grovfoder hur ofta man han har hovslagare, vaccinationer, försäkring. Inget köp av utrustning är med eller tillskottsfoder om det behövs. 

Sen får man ha med sig att det kan kosta en del pengar om hästen blir sjuk.

Men det är jätte trevliga små hästar🙂man kan promenera, mysa, borsta, träna agility, töm köra, köra,  o dom är jätte trevliga

Mvh

Pudlan

Emilia2002
0

Tack #1

sofiek90
0

Jag betalar lika mycket för mina små som de andra i stallet betalar för sina stora hästar. En vanlig månad kan de kosta 4000kr, det blir genomsnitt 2000kr/ponny men den ena kostar mer eftersom han får medicin och måste kolas av veterinär regelbundet pga olika åkommor/sjukdomar. Försäkringen kostar också, och hovslagaren tar samma pris för den lilla som skos som för alla andra hästar han skor. Vaccination och veterinärbesök kostar också. Utrustning för att köra är inte billigt. Jag skulle inte påstå att mina är billigare än andra hästar, men jag gör en del saker med mina små också.

MVH

Sofie

Emilia2002
0

Okej tack #3 Jag tänkte att det blir billigare att ha en shettis för dem kan gå barfota och då blir hovslagaren billigare , dem äter lite mindre, försäkringen kanske blir lite billigare? och dem behöver inte heller något kraft foder alltid. Men tack 🙂

polgara
0

Är i stort sett samma kostnad som med stor häst, bara grovfoderkostnaden som blir lite lägre, veterinär, hovslagare, försäkring osv kostar inte mindre bara för att det är en liten häst

Dessutom kan inte all shettisar gå barfota heller

Emilia2002
0

Mm okej #5 men jag skulle inte rida den och den skulle inte gå hård träning heller isåfall 🙂🙂😉