Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1073 ggr
kacka
0

över tiden?

Hur länge väntar ni på att ett sto ska föla? Själv har jag pratat med två veterinärer och de säger tre veckor… Men ena sa också att det är vanligt att shettisar går över tiden…

thira
0

Är du säker på datumet för fölning då?

kacka
0

japp. Hon är betäckt sista gången 3/5. Hon har haft fyllda juver i 3 veckor och varit slapp där bak i två veckor. Men hon har inte vaxproppar och fortfarande genomskinlig mjölk…

Mitt nästa sto är betäckt sista gången 21/5 men hon ser inte alls "färdig" ut eftersom hon INTE är slapp där bak.

Båda är ultraljudade och konstaterade dräktiga.

nallebjörn
0

#2 har hon gått med hingst resten av sommaren?

kacka
0

Jo viserligen men hon ultraljudades ju då… så det är ju i så all om hon kastat och brunstat om och betäckts igen utan att jag har sett det…

nallebjörn
0

#4 det händer ju men visst ska man vara lite orolig över fosterdöd också. Fast då jag frågade vår veterinär så sa han att även om fostret är dött bör det komma ut.. Men kan ni inte kolla henne?

nallebjörn
0

har du provat gå ut och gå med henne? låt henne inte stå inne i box.. se till att hon rör på sej..

kacka
0

Det sparkar LIVLIGT i magen, stoet är piggt och SPRINGER varje dag till och från hagen…

kacka
0

Jag har pratat med olika veterinärer och de tycker att jag gott kan vänta tills på måndag (då är det 3 v över tiden)…

Stoet (och fölet i magen) verkar båda friska men hon är stor som ett hus och det känns om att magen snart är i marken…

nallebjörn
0

då fölar hon säkert i helgen ska du se…

RebeckaSvensson
0

Hade ett sto som gick över tre och en halv vecka. När vi pratade med veterinären sa han att det inte var ngn fara med det, men om hon gick ner än fyra veckor över skulle man kanske undersöka det mer.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja… hon är ju pigg så jag ska kanske inte oroa mig…

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till…

VeronicaP
0

Jag har haft ett sto som har resorberat efter ultring en gång och sen tagit om utan att jag såg det , var inge kul fick ett väldigt sent föl *ler*

nallebjörn
0

oj vilken mage… hon har ju sänkt sej bra så fölet är säkert på väg….

kacka
0

Jag tycker hon har haft hängmage i över en vecka nu… är ute och promenader med henne varje dag och hon är ute i hage hela dagarna och står i box på natten. Hon är jättepigg att promenera med och hon springer av sig själv och jag får hålla in henne. När hon äter och dricker sparkar det i magen så hela magen flyttas i sidled…

kacka
0

… varje gång hon lyfter på svansen eller ligger ner så tror jag det ska komma…

Linda
0

Mitt hbl sto har nu gått över tiden en vecka idag..suck..denna väntan..

kacka
0

Vilket är bäst att de fölar ute eller inne? vilket är lugnast för stoet?