konstiga hästannonser...
Kan man inte ha en egen rubrik om konstiga hästannonser?
Jag hittade en där jag funderade på hur de tänkte när de valde bilderna…
ja det var ju en mäklig en.. men det finns mycket konstigt i annonser.
Är inte detta en konstig klippning?
http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?sekt=8&rub=50002&annonceid=4137481
#2 du vet ju inte varför dom klippt den.
#2 hm kacka det var inte snällt att skriva så då annonsen tillhör en av våra medlemar.
På tal om roliga annonser så har jag sestt en hel del som man tappar hakan när man läser
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 finns allt ifrån att sälja halta hästar till att byta hästar mot hundar…. Ibland undrar man

Vet inte om jag skulle uppskatta en sådan här tråd. Då man ser bilder och annonser så har vi ingen aning om varför en text eller en annons ser ut som den gör. Att diskutera sådant kan såra någon, och det tycker jag inte är okej.
Men det är bara min åsikt i det hela.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag visste väl inte vem det var som sålde hästen… det har väl inte med saken att göra? Eller får man bara kommentera annonser som INTE är insatta av personen som inte finns i shetlandskretsar? Det jag skrev var ju att det var en konstig klippning… Eller är det inte det???? Vem är Linda Karlsson???
Jag säljer en halt häst, jag vet (antar att det var det som #4 menade). Men det finns också många som är trioangelmärkta, har spatt, patellaupphakning osv som säljs… Visst finns det säkert många billiga sällskapsponnyer som inte är halta. Men det är nog som med andra trådar här på forumet att jag har mer hjärta än hjärna… Mitt sto är så pigg och glad så det är sorgligt att ta bort henne när hon kan få gå och beta och hålla någon gammal häst sällskap som kanske nu går ensam.

Min åsikt är att man inte behöver påpeka saker om andras anonser oavsett om de är medlemar eller inte. Det kan komma fram ändå;-)
Audiatur et altera pars
Okej… jag har inte lagt så mycker personliga åsikter om bilderna… bara lagt det under en rubrik "konstiga annonser"… Det kanske är sårande att se sin annons som konstig… Men Åsa har kanske rätt… Det är kanske dumt att starta en sån tråd… men det diskuteras ju om andra annonser som folk ser så då tänkte jag att då kan man väl starta en egen tråd… eller?
jag syftade inte på någon… vet bara att folk säljer bramycket konstigare hästar än den klippta på bilden. Jag har själv lagt in bilder på annonshästar och kanske bilderna ser konstiga ut men det är ju en stilla bild.
Att sälja halta, sjuka hästar är fel tycker jag. Sen kvittar det hur pigg hästen är. Hästen får inte ett sämre liv för att den avlivas. Kanske till och med bättre i många fall
tycker det är fel att sitta här och gotta sig i andras sätt att annonsera, så personligen tycker jag att vi avslutar här. Vad säger ni andra?????
Nej kacka jag menade inte dina annonser där finns många som man kan tappa hakan för

Jag har inte varit inne på ett par dagar så jag har nog missat de trådarna.
Vet bara att vi hade en diskusion inne på ridsport där vi följde en länk till bukafelos och det var många hårda inlägg där. Om en helt vanlig bild. Saker som kan såra någon. Vilket jag tycker kan vara onödigt om det inte finns starka skäl för det.
Självklart ser man en annons med någon ac de stulna ponnyerna eller någon direkt vanvårdad ska man inte vara tyst bara för att förhindra att såra någon. Men det gäller kanske att tänka sig för. Även om man inte menar något elakt själv när man startar den så kan ju andra som inte är snälla komma efter och förstöra.
Audiatur et altera pars
- Japp! sluta nu tycker jag. Kanske ta bort tråden helt enkelt.
okej, men då tycker jag att det ska vara rent allmänt "förbjudet" att kommentera annonser…

#14 det är skillnad att kommentera rent idiotiska saker i annonser, allmänt som tex då man annonserar ut icke godkända hingstar till avel. Det är skillnad. Men detta närmar sig skitsnack och nedvärdering av annan person, medlem eller ej.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Och förresten, jag hade inte tittat på annonserna innan jag svarade. Det är en sak att man visar den första annonsen i inlägg #0 o kanske kommenterar att det är en aning olämpligt att visa en häst så och med en alldeles för stor ryttare, men det är allt. Eftersom det är svårt att veta var man drar gränsen mellan diskussion om ett ämne eller skitsnack i det här läget är det bättre att vi inte gör sådant här alls.
/Cattis
Då vill jag att du specificerar vad som är oläömpligt och vad en icke godkänd hingst är, och vad det är för "fel" på att annonsera ut den till avel nu när det är fullt lagligt…

*Asg* Nu spårar det ut tydligen.
Audiatur et altera pars

Att man annonserar ut en icke avelsvärderad hingst som aldrig är visad och tar flera tusen i språngavgift, det tycker jag ÄR ett ämne att diskutera.
Eller att man diskuterar hingstar som är "godkända" på 33-36 poäng och vad syftet med det är tex. Det är, eller kan iaf bli, givande diskussioner. Att klanka ner på folks klippning av sina hästar eller varför folk säljer alls tex, det är inget man generellt har något nöje av, mer än att dämpa sitt skvallersug.
/Cattis

#18 Japp, det var väntat.
/Cattis
Borde du inte klaga hos EU och Jordbruksverket då Cattis?

Förretsen, jag återanvänder ett av mina nya favorituttryck här på forumet
- "Man måste inte bara för att man kan".
Bara för att man har lagen på sin sida betyder det inte att det man väljer att göra är vidare lämpligt eller ens smart.
Vad lite tid man skulle ha över i livet om man skulle jobba på att hinna göra allt man faktiskt får göra - bara för att man FÅR det. Man måste inte utöva allt lagen tillåter.
/Cattis

#21 Varför skulle jag vilja klaga hos EU eller SJV?
/Cattis
MEN ÅH… måste man klaga nånstanns? börjar ju bli lite lekskoletjafs
Visst kan du klaga på folk som annonserar sina icke godkända hingstar, men det ÄR ju fullt lagligt… är det inte bättre att klaga på alla som säljer hsätar utan pass i så fall?
Är det inte Jorbruksverkets och EU´s "fel" att det är borttaget premieringskrav för att få använda hingsten i allmän avel??? Eller har jag tolkat det fel?
nu spårar det ur ännu mera…. starta en annan tråd till det med pass och sälja hästar

#25 Jisses.
Jag kan diskutera om jag tycker det är lämpligt, precis som jag kan diskutera vilka ston jag använder eller om jag tycker premiering av ston har ett värde - det kan ge ngt. Men att hänga ut folk med namn o tfnnr o klanka ner på dem på detta forum, det tycker jag inte att jag eller ngn annan skall göra.
Vems "fel" det är spelar ingen roll. Det är upp till varje hingstägare att visa gott omdöme och sunt förnuft. Jag har full rätt att diskutera det ämnet, men ingen rätt att namnge folk och säga att de är idioter - även om jag kanske kan tycka så i vissa fall.
Och oavsett vems fel det är, så tänker jag inte sitta o skriva skrivelser eller ringa en massa samtal till de beslutande myndigheterna. Jag kan ju utöva min rätt att inte använda sådana hingstar.
För som sagt, jag KAN men jag MÅSTE inte.
/Cattis
Tycker som ovanstående att det är en klar skillnad på att smutskasta en annan person pga hur man klipper osv osv.
Jag har inte sagt att NÅGON är idiot. Det jag skrivit kan ni nog se under ovanstående inlägg: "jag funderade på hur de tänkte när de valde bilderna" och "Är inte detta en konstig klippning?"
Jag tycker det är FÅ hingstägare som säger vilka ston som passar till deras hingst både i exteriör och stam. Kan inte det vara något till nästa hingstkatalog?? Det har ju funnits i Halvblodskataloger…

Suck. Jag sa inte att du sagt att ngn var en idiot. Räcker det inte nu?
/Cattis
tack.

#29 Kan ju vara så att den är klippt pga av svam , löss eller regnskållor just för att det ska vara lättare att få bukt på det … Bara en tanke jag fick………

Men jag kan hålla med om att vissa hästannonser är konstiga, särskillt vissa bilder..
-Nu vill jag inte komentera spesifika men..
-Vissa undrar man varför de änns bemödar sig sätta ut bild när bilden ändå är så dålig?!
-Och vissa som skriver konstiga beskrivningar..
-För något år sedan annonserades det ut en 2årig!! Välriden shettis stod det!
-Eller som en annan där det stod: Världens snällaste hingst!(Hingsten var 9 månader..)
osv..
#33 ren okunskap. Tyvärr

#0 den skulle jag klassa som fejk.
#4 vadå? Har man extra rättigheter för att man är medlem, det förklarar en del i ert parallell forum. Tack då förstår jag

#35 Parallellforum?
/Cattis
#35 ursäkta vad menar du?????

#20: Men vad trist det ska behöva bli när saker spårar ur så här. Kan man inte bara vara snälla mot varandra och inse att alla annonser, bilder och inlägg kan ha en helt vanlig förklaring som vi som inte tagit bilden, eller skrivit inläggen eller annonsen vet om. Det kan ju faktiskt vara så att personen som skriver ett inlägg tycker annonsen berättar precis det som de vill ha fram medans det kan tolkas på ett helt annat sätt av någon som läser den. Likadant med ett inlägg i ett forum.
Om alla tar för givet att alla inlägg är positiva så kan man nog slippa mycket tjafs och urspårningar.
Audiatur et altera pars

och jag som tänkte när jag läste början av tråden, vad skoj. jag har själv sett ett antal konstiga annonser. som en häst som hade stora öron (har det ngn betydelse?), bästa vänner - häst och tjur..
he he.. jag gillar hästannonser med rubriken HÄST. Sen står det typ snäll att rida.
Jaha… men inget mer.
eller som den jag såg härrom dagen. Minishetland säljes. mankhöjd runt 89 cm.

#40: Men att skriva som du skrev nu är ju inget påhopp. Du har inte sagt var/när du sett annonserna inte visat någon annons och således inte pekat ut någon. Inte påpekat någon bild på ett visst ekipage eller något sådant.
Det blir mer, lite roliga formuleringar på annonser. Tycker jag är skojigt, kan få rätt roliga innebörder när man skriver fel, eller beroende på hur man tänker när man skriver eller läste en viss sak.
Audiatur et altera pars

#0 är en fejk = inte riktig
här är en fejk till trist men tydligen ett stort nöje för vissa
# 41.. det är mycket möjligt,, säger bara att det finns en del roliga hästannonser där ute.

#41 jag tycker inte fejk är roligt bara jobbigt

För några år sen läste jag en annons som lät ok men vid en andra blick så såg man att de hade satt ihop annonsen lite konstigt. den löd:
Dobberman 2år säljes, mkt snäll, äter allt, älskar barn.
Det måste vara en väldigt snäll hund som gillar barn till middag. hihi

Emma, jag vill be dig att välja en mindre bild som Avatar. Tack på förhand!
/Cattis

#44: Men Kiara var skriver jag att fejkannonser är roliga? Kan du berätta det?
Jag skrev att jag kan tycka sammansättningen på vissa annonser roliga. Som den som #45, till exempel. Eller ja andra också. Men ingenstans skrev jag om fejk annonser.
Audiatur et altera pars

Oj, förlåt skulle nog inte ha syftat alls eller syftade fel, nej fejk är inte roligt. Men syftnings fel är kul, säger jag som är dyslektiker 

#48: Det är luungt, blev bara så förvånad. hihi
Audiatur et altera pars

Kacka, en vacker häst och som synes oxå med bra temperament blir nog inte så svårsåld, går på tygeln, fast att den saknas, kanske kan köparen betala med ett par ridlektioner oxå..
tror nog inte att ryttarna passar lika bra som hästen på galoppbanan.
#42 får man länka direkt till annonser? Jag fattade det som JAG inte fick göra det iaf…

#51 Nä, det sa vi ju att man inte skulle göra… Jag har inte sett att Kiara hade gjort det.
#42 vi har sagt att vi inte skall länka till och därmed riskera att hänga ut folk som annonserar. Bara så du vet i framtiden. Tack på förhand.
/Cattis

#51 # 52 Jag länkade till en fejk annons, det är ju ganska klart att den är en bluff. Men vad jag inte tycker om är att när jag skrev till sidan som har hand om annonserna och bad dom ta bort den då kom bara mejlet studsante tillbaka och inget gjordes. Jag hatar fejk annonser och länkade för att visa att sådana finns.
Jag kan ta bort den om ni tycker jag hänger ut någon.

#53, näe det behövs inte - men vi länkar inte alls framöver till sådana, för man kan ju ta fel ngn gång.
Och vadå, det kanske ÄR sant att den duktiga hästen hoppar så högt som 20 cm :-P
/Cattis

Då måste det vara riktigt på det sätt han fick sitt namn "Kallas Oraklet pga. att han dricker toalettvatten!"
Ja, många anväder ju badkar
så varför inte

Det vore originellt, att ha ett antal toalettstolar i hagen som vattenkoppar. 
/Cattis
JA, man kanske kan ha toastolar itälet för badkar i SMÅ hagar… men hur tätar man toastolen? hihi
sitter och samlar stenar som jag tänkte vi alla kunde ta och kasta ut från våra glashus
för övrigt så har jag en tanke på att ta en del från en toastol och sätta i badkaret i hagen. Flottören alltså