Equine Influenza...
Har kommit in till Australien igenom "strict quarantine" fran Japan. Ett par fullblods avelshingstar kom tillbaka och har nu spridit det over halva landet. Det sprider sig 8km i luften, kan spridas pa manniskor och saklart fran hast till hast. Sma fol och gamla hastar ar mest i risk av att do. FEI World Cup var pa samma helg och hundratals hastar och agare har varit fast i over en manad. Dom hade gjort klassrum for barnen med sa att dom inte kom efter. Dom far flytta sig nu med tillstand for alla hastar dar har redan haft EI.
Ingen annan far flytta hast/ponny utan tillstand och det kommer vara sa ett bra tag framover.
Det finns ungfr 8 tusen vacciner i Queensland och det kommer knappast racka till. Mest ar det nog for fullbloden for det har tagit hart pa ekonomin redan…
Det har varit/ar jattejobbigt for hast agare och jag ar inte saker pa om den finns i Sverige men ville bara skriva av mig :)
Det är väl "vanlig" hästinfluensa?
#1 Det kan det vara, ar inte helt sa inne pa hur det med det i andra lander eller hur vanlig den ar. Grejen ar vall det att vi aldrig har haft influensan forut och den borde inte vara har.
# hästinfluensa har vi väl i Sverige, eller vad menar du nu?

#3: Ellen bor inte i Sverige längre utan i Australien numera! 
#4 Aha! Nu é jag me
Har läst om detta och tänkt på er down under. Förstår att detta kan bli kännbart, galoppsporten är ju oerhört sto där och även vanliga stuterier kan ju ha MASSOR av hästar för det är så enkelt med klimat etc jämfört med hos oss.
Håller tummarna för att du slipper det på dina.