Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 585 ggr
kacka
0

motionera dräktiga ston

Hur många rider/kör/motionerar sina dräktiga ston?

Rissla
0

Det har hänt att jag gjort det förr, men som det är idag finns ingen tid till det. Måste koncentrera mig på de hästar som ska tävlas, så avelsstona får stå åt sidan. Men visst, barnen brukar ta sig en ridtur lite då och då även på de dräktiga stona.

Hanna-D
0

I princip aldrig. Av samma anledning som Rissla - tid finns inte.

[Jemla]
0

Bonnie ska föla i slutet av juni/början av juli och jag tömkör henne fortfarande. Hade kunnat köra lite grann under vintern om det inte hade varit snö, men nu känns det lite "sent" (hon får väl knappt plats mellan skaklarna heller misstänker jag). Flört 

Förra året tömkörde (och körde lite har jag för mig) jag henne ända in i maj och märkte knappt någon skillnad alls i temperamentet, men i år har hon blivit lite lugnare/lite dämpad (hon är väldigt pigg i vanliga fall) nu när hon är dräktig.

Så länge hon fortfarande tycker det är kul kommer jag att tömköra henne lite lugnt. Idag var vi ute ca 45 min, nästan enbart skritt men även lite lugn trav. 
Vissa ston verkar tappa arbetslusten då de är dräktiga, så man får väl se till individen. Bonnie är iaf fortfarande pigg på att komma ut och röra lite på sig, så då får hon det. Glad

VeronicaP
0

Beror ju på hur långt in i dräktigheten det är ju , och sen får jag hålla med Hanna och Rissla att det finns andra som motioneras i stället ..

Annette
0

Om jag inte hafdenågot annat att rida så red jag mitt dräktiga New Forest sto. Men jag slutade några månader innan fölningen.

Houdini
0

Jag kör mitt dräktiga sto så länge hon ryms i skaklarna ( i vanliga fall).

I alla fall så länge hon tycker det är trevligt.

/Nettan

kacka
0

Kan man på något sätt se fördelar eller nackdelar med att motionera sitt sto för att ha bra kondition inför fölningen?

Jeanette Gavazzeni
0

Halloj!!

Jag tar mitt sto på promenader så ofta jag kan, det är bara positivt med motion för det dräktiga stoet. Givetvis ska de inte utsättas för något intensivt träningspass men att hålla igång gör dem bara gott och ökar chanserna för en lyckad förlossning.

Jag tycker i regel att stona "säger" till när de bara vill vara i hagen och skrota det gör iaf mitt sto, men oftast står hon vid grinden och vill ut på en runda :)

//Jeanette

Sofia_Schultz
0

Jag har hört att stona mår bra av att inte vara alltför feta när det är dags att föla så det är väl bra att motionera måttligt så länge "det går". Man får, som sagt, se till individen och göra det denne tycker är okej.

Vet en häst på ridskolan där jag red förut som gick lektioner dagen innan hon fölade. Hon bantades dessutom samtidigt. Ingen visste att hon var dräktig (tjuvbet) och varken stoet eller fölet tog skada av att hon gått mkt eller att hon var stoet var lite smalare. Så kan det gå.