Äckel flygfän, hjälp!!!
Ok…behöver veta allt ni vet om Lipoptena cervi, eller dagligt namn Hjortlusfluga/Älgfluga, dom finns här i MÄNGDER….har ni råkat ut för dom och i så fall hur skyddar ni era hästar förutom att ta in dom? universalmedel? annat?
Ingen??

Du får nog ha lite mer tålamod än 8 minuter ;)
Jo jag vet men det är så stressande….efter eget snokande har jag fått reda på att dom går på hjort, älg och rådjur och även häst….och även gästar människor, enligt jägarförbundet så har dom visst tagit kål på 10-15 älg då dom lever på världdjurets blod….riktigt nervöst faktiskt…

Hur vet man att de finns i närheten av ens hästar 

Ursch låter hemskt.
Jag har hört att de kallas krabbadjur eller något sådan oxå pga av att när dde har kompit på hästen tappar de deras vingar sen går de i sidled precis som krabbor. De har ett hårt skal oxå. Jag tror de biter till och det känner hästen och då är de förstås obehagliga.
Det ser du på att hästens päls som blir uppäten och du ser även vingarna som dom släpper när dom landar och tittar man noga så springer dom som en sidvändare eller om man säger går krabbgång…..även i sårena som blir då dom suger/äter blod blir det lätt en varskorpa och det kliar något fruktansvärt ja nästan så det gör ont….liknande panik i flocken när den drabbas och det är bara att snabbt som f*n ställa in dom och hålla stängt
Som jag har skrivit på annan site så har det strykit med 10-15 älgar pga. dessa odjur….och nu såg jag även rådjur och hjort.
Dom klövdjur som har varit utsatt för dessa pälsätande blodiglar har varit helt eller delvis i avsaknad av päls så frågan är om dom överlever vintern

oj, finns de fler än vi som har älgloppor.. här kan vi inte rida i skog för tillfället, de flyger och landar oftast på hästarnas bakdel. Förstog direkt vad ni pratade om, de ser ut som fästingar när de inte sugit blod och är som sagt svåra att ha ihjäl, har inge tips på medel heller, vi undviker stor skog (gran) de trivs där, och vi kan ibland plocka ca 20 st på hästarna när vi ridit, de kommer från Ryssland enligt de som vet… Vi hade dem inte här för två år sedan men nu finns de mängder, och de är väldigt besvärande för både älgarna och hästarna såklart.. kommer dock bara på hösten.. de är faktiskt hemska!
// Jossan
Våra har öppna fält att gå på men det hjälper inte utan efter fyra kommer dom så jag tar in hästarna 15,30 ca och sen dränker dom i äppelsidervinäger mot ev. klåda efter betten, annars kan dom inte vara ute alls…

Bild på den.
Tyvärr finns inget flugmedel eller liknande som "biter" på lusen.Man får försöka ta den och trycka ihjäl den. De vet ännu inte om den kan sprida några sjukdomar.Men att en del får klåda och håravfall (djur den landat på)av sticket.
Rekommendationer är att rida tidigt på morgonen då det är lite kyligt eller på öppna fält där det blåser bättre än i skogen.
De söker sig till värme och koldioxid från utandning.
jag har träffat på såna med hästar.Riktigt obehagliga.Biter riktigt hårt och e svåra att få bort från hästen då de kryper in i pälsen.Hårda och svåra att döda e de osså.

Ursch ja, de äckliga kräken! Jag har inte sett några hemma hos oss, då vi har mest åkrar omkring men vi är ju dumma nog att åka till dem i skogen (jobb) istället, och tro mig, människan är också populär som föda…
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus