Anonymt brev till " Herr Persson"
Det här fick vi med dagens post:
" Herr Persson
Ställa ut på Shetland Väst utst. tycks gå bra men att stödja nämnda förening passar inte Herr Persson. Åk till östergötland i stället med Dina ohingsavkommor.
TRE SHETLANDVÄSTARE m.fl."
Avs. Västkusten (På baksidan av kuvertet)
Tja, vad ska man säga!! En del människor passerar ganska omärkta genom livet men det gäller tydligen inte Herr Persson. Men till den som nu har ont av oss säger vi bara: -släng dig i väggen!
*Vi har bevisat att våra hingstar är bra. 0 hingstar eller ej. Vi är och har alltid varit j*vligt stolta över dem.
*Nej, från början valde vi att inte tillhöra Väst i år. Hans har alltid varit Väst trogen i alla år men Väst har inte varit Hans lika trogen. Då vi var i Öst på utställning för första gången förra året och där upptäckte hur trevliga de var där och hur roligt de verkade ha så valde vi att lösa familjemedlemskap i Öst. MEN en bit in på året löste vi ett medlemsskap till i mitt, Märta´s, namn, denna gång i Väst. Vi har i princip alltid haft dubbla medlemskap men då var det jag som tillhörde syd. Men det är vår ensak vilken regionalförening vi tillhör. Eller?
*Vi har åkt både till Öst, Väst och Syd med våra uppfödningar och jag tror alla regionalföreningarna är lika glada över det. Och visst är vi otroligt glada och stolta över våra fina hästar som går bra för olika domare.
Kanske skulle "TRE SHETLANDVÄSTARE" passa på att åka med på Hollandsresan, där är det människan som räknas. Och för ER kan det bli ett uppvaknande till ett Shetlands Sverige som inte längre bryr sig om numret på din hingst utan verkar för en gemenskap som "TRE SHETLANDVÄSTARE" tydligen står utanför.
Sveriges Shetlandssällskap anno 2007 är en öppen och trevlig förening där alla är Välkomna. Den trenden tänker vi aktivt stödja.
Det ska vara KUL med Shetland !
Med vänligaste hälsningar
Herr och Fru Persson

Herre Jesus!!!
Det måste vara avundsjukan som talar. Skit i dom Märta, vågar man inte stå för sina åsikter kan man tiga. Och vem vet, de kanske bara utger sig för att vara Västare, det kan ju vara vem som helst som skrivit det där. Låter olikt de Västmänniskor jag har träffat, men det är ju förstås långt ifrån alla.
Amen lägg av!!!!!!!!!!!
Gud detta är ju inte klokt. Varför kan inte folk glädjas åt varandra istället för att hugga i ryggen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Låter som ren svartsjuka!
Om man inte kan glädjas av andras framgångar måste man må dåligt som person.
Strunta i dom. Fegisar som inte vågar skriva sitt namn tycker jag.

#1 Nej självklart tror inte vi heller att det är just någon från Väst. I allafall ingen från föreningen Shetland Väst.
Det är ju helt klart någon som tappat fotfästet och behöver hjälp antingen med sin självkänsla eller sin uppfödning. Men vederbörande är ju välkomna att få hjälp av oss, både vad gäller att bygga upp självkänslan och gå igenom sitt avelsmatrial, vi har stor erfarenhet av båda delar som vi gärna delar med oss av. 
#0 Otroligt fegt att skicka ett personligt brev med anonym avsändare!
Inget att bry sig om, personen bakom brevet vill HELT klart ha mer av er gemenskap, en smygbeundrare 

Jag har ju inte precis någon racerkoll på det här med utställningar men händer det inte att folk ställer ut sina hästar i andra regionföreningar än den de själva är med i?

Ingen fara, vi har fått oss ett gott skratt!
MEN, vi vill gärna att alla ska veta vad som försigår. Det är tråkigt att det fortfarande finns så illvilliga personer inom shetlandsponny världen.

#6. Jodå, det är väldigt vanligt. Själv är jag medlem i Väst men har bara ställt ut på Östs utställningar i år.
"Det SKA vara KUL med Shetland". Instämmer till fullo och lägg för guds skull ingen möda och energi på detta nu utan gläds åt era fina hästar o de vänner som finns för att dela Shetlandsponnyns alla glädjestunder med.
Känns otroligt fegt att inte kunna stå för sina åsikter öga mot öga. Posta en stor portion självkänsla i retur….
Kram på Er!

Va??? Nääää. måste vara ett skämt…så tänkte jag när jag började läsa.
Helt sanslöst! Skratta eller gråta? Ja, i detta fallet blev det skratta. INTE åt Hans och Märta utan brevets patetiska författare.
Avundsjuka…tyvärr en folksjukdom.
Jag måste passa på att ställa frågan: Får jag som SYD-regionare bara ställa ut på syds utställningar i så fall?
Jag trodde ( när jag väl börjar ställa ut ) att jag själv kunde välja vilken och vart jag vill åka/anmäla på/till.
Mia…med både RS-sto, icke ännu RS-sto samt en s.k o-hingst. Fy vilket hemskt skällsord de fått.
Herregud!
Och här går jag omkring och känner mig påhoppad. Trodde inte att det gick så långt att folk skickar anonyma brev.
Men…..jag skulle inte vara lika säker på att det inte är en Västare, dessutom skulle jag inte vara säker på att vederbörande inte är med på resor. Jag har träffat så mycket falska människor så jag talar av egen erfarenhet.

#11 Sant.
Men vi hoppas och tror att sådana här personer är i klar minoritet. Så minoritetiska att de kommer att självdö inom en snar framtid.

Stå på er Märta, ni har hållt er till er linje o tanke hela tiden, o den funkar ju väldigt bra eller hur !!
Synd att de människorna inte vågar skriva vem dem är eller åtmindstone kan ringa o prata med er i stället om VAD som är fel.. Vi har också åkt på öst utställningar i år, något vi kommer fortsätta med, då stämmningen alltid är väldigt trevlig, sen har ju väst hästar visat var skåpet ska stå eller hur…
ha det så bra o stå på er !

Suck, att människor bara orkar …
Märta och Hans: Ni har ett underbart sätt att se på det:
"Det är ju helt klart någon som tappat fotfästet och behöver hjälp, antingen med sin självkänsla eller sin uppfödning." 

Det är väl tur och gott att ni inte tar åt er. Så lågt och så fantastiskt barnsligt gjort, för att inte tala om fegt.
Avundsjuka kallas det, det brevet är väl troligen ett mycket konkret och bra bevis på att ni lyckats med er avel. Någon sitter hemma och mår riktigt dåligt över att det går så bra för er. Det måste sticka väldigt i ögonen på en del, att ni gick er egen väg - och kom fram! :-D
Kramar på er! Och trots detta, så fasen så roligt det ändå är med Shetland. :-P
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

men herregud, vad är det med folk egentligen! Så otroligt fånigt och barnsligt. Trodde verkligen inte att folk kunde gå så långt som att skicka anonyma brev… är ju bara löjligt

Stå på er. De är ju bevisat att era hästar går bra på utställningarna mm. Fortsätt rakryggade, avundsjukan kan ställa till en massa skit.

Ett litet förtydligande för dem som undrar:
Man får ställa ut i vilken regionalförening man vill. Man behöver inte ställa ut alls i sin egen förenings regi om man inte känner för det. Oftast blir det ju kanske i sin egen förening man ställer ut mest, eftersom man ju som oftast är medlem i den regionalförening som är verksam i just den del av landet man själv bor i. Man får visa sina hästar var man vill alltså, man får också vara medlem i Nord även om man bor i Skåne om man så önskar.
/Cattis
Jösses!! Vad är det för folk egentligen?!
Säger som alla andra, det tyder på ren avensjuka, bara för att ni lyckats med det ni gör, så måste det sticka något enorm på någon/några annan/andra…
Stå på er och kram!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Att överhuvudtaget bara vara så feg att inte kunna stå för det man gör, skicka brev anonymt(!!!!)…. Hur sjukt som helst! Finns ni 3 här på forumet så kan jag bara säga ett: -J*vla dålig stil! Varför inte glädjas med andra istället för att lägga energi på att bry sig i andra… Man blir så matt lack ibland. Herr & fru Persson Stå på er i erat!! Jag har sett era uppfödningar flertalet gånger, det är mkt vackra hästar jag sett!!

Otroligt lågt att inte kunna stå för sin åsikt och gömma sig bakom ett anonymt brev istället för att ringa upp och presentera sig och sina åsikter om vad dom nu tycker är fel.
Troligtvis kanske ni slog deras häst i någon ring på någon utställning 

Man upphör aldrig att förvånas över hur människor kan bete sig, det är väl någon stackare som mår riktigt dåligt och inte klarar av att hantera det.
Stå på er och ställ ut era hästar var ni vill, vi lever i ett fritt land.

Instämmer med övriga , men sen är det ju faktiskt så att bara för att det står att det är västfolk så behöver det ju inte vara så??? Kan lika gärna vara någon från någon annan förening som är avundsjuk på era framgångar.
Lycka till även i framtiden med era utställningar och era hästar.
Kan tala om att det även har kommit anonyma brev till måldomare inom travet och det enda de lyckas med är att se till att det blir större kostnad för klubbarna då inte måldomer vill fortsätta längre tex , Anonyma människor som inte vågar stå för sina åsikter är ena rikigt fega Kräk (tycker jag).
Instämmer med övriga. Otroligt fegt att skriva anonymt! Fortsätt njuta av era vackra ponnyer 

Jag blir alldeles matt av sådant här! Avundsjuka är en fruktansvärd sjuka och så oerhört fegt att skicka anonymt brev! Jag håller med övriga - släpp det hela och välkomna till utställningen i Gråmanstorp på lördag- som arrangeras av Shetland Syd!!
Så fegt och lågt!
Veritas odium paretFörvånad

Men herregud, är det inte en seriös förening vi är med i, att folk kan sjunka så lågt, men det är ju tydligt att den svenska avundsjukan talar, stå på er bara. Jag stöttar er till fullo. Maria.

Bry er inte.
Även vi har fått anonyma brev. fast det var ett bra tag sedan nu. Det finns t ex dom som har väldigt ont av att Ben och jag bor ihop.
Att reagera på breven är nog vad dom vill att man ska göra.
Så släpp det istället.
Det finns och kommer alltid att finnas en del sjukt folk.
#0 Instämmer till fullo med övriga inlägg. Alltså detta är ju lägre än Glocalnet… Patetiskt!! Stå på er!! Dom kanske skulle kunna lära sig ett och annat av er istället för att vara avundsjuka!!!
Brrr vilka människor det finns….

#27. Detta ska vi inte skylla föreningen för. Det är några privatpersoner som gömmer sig bakom Väst.

Jag vill verkligen förtydliga att vi inte på något vis sätter detta i samband med någon förening vare sig lokal eller rikstäckande.
Detta är någon som står mycket ensam.
Och inget fegtrams kan påverka oss. Men genom att gå ut med det här ville vi ändå att alla skulle veta vad som sker och jag lovar att om jag någonsin får veta VEM så ska alla få veta även det. Då kommer själva fan lös…
#31 Helt rätt tycker jag. Heja!!
Jag fick ngt roligare med posten idag…. SSS´s treårstest-rosett!! Den är jättefin och jag blev jätteglad!
Synd att eran post inte var lika rolig Märta…

#33 Fast vi fick ju även tre anmälningar till SPA´s fölutställning och grannens bensinräkning..
Nästa år har vi flera fina treåringar som siktar på både treårs test och diplom!!

Sanslöst!!! Man slutar verkligen aldrig att förundras….
Låt nu inte dessa "kufar" stjäla kraft och energi genom detta brev. Det är dom verkligen inte värda.

#34. Alltid något, då blir den kanske av då?
Du har rätt inställning, Märta.
Jag kan också bidra till något kul i er postlåda, om du vill. Jag skulle beställa en förstoring på Eros, men när jag öppnade kuvertet var det Hagalyckans Sandy och Jenny efter handlerklassen på Mantorp. Tur i oturen så var det ju någon jag kände på fotot, så ni kan få det om ni vill ;)
#34 Håller då tummarna för både avelsdiplom, gångartsdiplom och hoppdiplom för er nästa år!!!!!!! :-)

En del människor är sanslösa.. Dom har för mycket fritid.

Ja herrejösses.. Folk är allt bra dumma. Tur att ni inte tar åt er personligen.

#36 Jaaaaaa, jättegärna. Självklart betalar jag vad den kostar!
#38 Tack! 

#40. Det kostar såklart inget. Jag skickar det i veckan.
Men herregud!! Vart är det på väg egentligen. Jag kommer genast att tänka på det anonyma brev som skickades till avelsvärderingsnämden i samband med vårens hingstpremiering. Det är ju nästan så man tror att det kan vara samma bittra avundsjuka människa/or som ligger bakom även detta tilltag. Fy bubblan!! Stå på er "Perssons klanen"!! ;-))
Amor vincit omnia 

Men herre gud, har folk inget annat att göra än att vara avundsjuka och bittra. Och att ge sig på folk anonymt verkar bli mer vanligt.
Usch och fy för folk som inte vågar stå för det de säger.Hoppas ni kan lägga det åt sidan och inte bry er. Föresten grattis till alla framgångar i år.

#0 Synd om folk som har så fattiga liv att detta är deras sätt att försöka berika det på!

#33 Jasså du fick sådan fin rosett *ler* Sådana fick inte vi när vi gjorde 3 års test förra året
och ett stort GRATTIS fresten :-)

Jisses, det finns då folk till allt. Ett sådant brev säger endast något om personen/erna som skrivit det.
kan nån vara snäll och förklara vad en ohingst är? till mig som inte är så insatt

#47 Ja, förmodligen menar man väl en hingst med avelsvärde -klass G 0 , som står för att hingsten ej uppnått de rasvisa 40poängen vid avelsvärderingen.
Man kan ju också läsa som det står dvs ohingst som jag tolkar som en "ingenriktighingst"
För oss betyder det outstanding ! Dvs enastående! 

Jag säger bara oj oj oj oj. Det är någon som mår dåligt där ute.
Kramar från Lund
Även en sk 0 hingst kan ha uppnått 40p eller mer, men har kanske inte gjort bruksprov.

Riktigt lågt att skicka anonymt brev !
Fy f-n vad fult.. jag ska då gå med min skitavkomma till Nords utställning nästa år om jag får någon..
Usch att det finns sådana personer som kan häva ur sig nå´t sådant!
Och vem tusan vet förresten vilken lokalförening man tillhör??
Ja… vad säger man???? Facinerande vad falska, otrevliga skitsnackande människor det finns 
Tur att det också finns så många o-människor (outstanding!) som genuint brinner för detta… så bara fortsätt Persson´s!!!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#30 Jag vill fötydliga dig attt det finns oseriösa människor i en förening, det är mycket tragisgt, det var var inte föreningen i sig som är oseriös.
#53, de är ganska få som verkligen vet. Om man inte talar om det själv. Lokalförening och bostadsort är ju ingen given kombination.
Verkligen sandlådenivå på brevet! Ngn/ngr har stora problem här i vårt avlånga land m svartsjuka eller dyl.
Herregud, hur blir folk så bittra!?! Det stinker avundsjuka om det brevet.
Någon skämta aprillo?
. Kan inte vara allvar.
Har just gått en introduktionsutbildning i myndighetsutövning och bl a lärt mig känna igen en brevbomb. Ska jag skicka infobladet? 

#59 Det kanske är en bra ide´! 
Allvarligt talat så verkar det finnas nån sjuk typ därute, har under dagen fått reda på att fler fått brev från vad som verkar vara samme skribent.

Måste bara säga; otroligt ödmjukt av er, Märta och Hans, att erbjuda er att hjälpa de "3 Västarna" med sin uppfödning, särskilt efter ett sånt lågt påhopp! Det bevisar bara hur fel de har om er!
En vän till mig kom med några visdomsord; om man träffar på en person som irriterar en sådär extremt mycket, så att man går hem och funderar och funderar över denne människas sätt att vara, och ligger sömnlös för att denne människa över huvudtaget finns, vem är egentligen idiot då? Troligen den som ligger sömnlös! (I det här fallet, de som skrev brevet.)
Asså, gud så löjligt egentligen, att ens komma på tanken att skriva ett sånt brev. Skrattretande är vad det är!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Helt otroligt idiotiskt brev..
En av de anonyma anmälningar som varit mot mig har jag lyckats få tag i en kopia på. Jag har funderat helt allvarligt på att rama in den och sätta den på väggen. Tänk att jag alltså måste vara så himla bra/framgångsrik/snygg/duktig eller vad det nu är någn stör sig på, att denna faktiskt går och försöker göra någåt åt det, ödla sin egen tid på det. Ofattbart.. precis som detta.
Det är skönt när ni har den inställningen ni har, då kan man ju faktiskt nästan bli lite stolt istället som motvikt.
"And if you think I'm corny
then it will not make me sorry
it's your right to laugh at me
and in turn, that's my oppurtunity
to feel brave"
Detta är den svenska avundsjukan.Att skriva skit utan att inte våga skriva sina namn..Märta och Hans Ni har alltid haft och har ett brinnade intresse för era hästar.man kan väll för tusan vara i öst,väst,norr el syd om man vill.Men det går väll dåligt för dom själva,dom har väll inget annat att göra än att klanka ner på er,som det går bra för..Jag har sett era hästar dom är gör fina……SÅ STÅ PÅ ER..sköt om er krraaaammmm
Oj Man slutat aldrig förvåna sig.
Tänk så mycket avundsjuka, bitterhet, och utanförskap som ligger bakom ett brev som detta.
Jag tror detta är skriver av någon eller några som som vill skulle vilja vara med i gemenskapen och vara era vänner. Avsändaren av den typen av brev brukar vara personer som funnis i närheten av er tidigare.
Lägg ingen energi på brevet ladda energin till Hollands resan istället

Vad bra att ni inte tar åter.
Det är skämmande så många sjuka människor det finns.
Poststämpeln kan inte ge er någon ledtråd?

DNA skulle väl vara bra

"För oss betyder det outstanding !"
Tycker det var en bra tolkning av 0hingstar
Tycker liksom ovanstående skribenter, att det är inget att lägga energi på, någon är väl troligtvis avundsjuk eller liknande på er. Om folk har något att klaga på kan man väl lika gärna stå för det?!

Håller med övriga…. så fruktansvärt patetiskt!!!! Gläds åt Hans och Märta istället!!!!dom har ju VERKLIGEN lyckats med sin avel!!! 

Så otroligt fegt och elakt att skriva något sådant anonymt! Jag kan bara hålla med alla andra som skrivit redan!

Dagsrapport från
Bluemull Bureau of Outstanding Investigation! BBOI
Ett samtal med posten har visat att man kan till viss del utläsa av streckkoden på brevet varifrån det är postat. Så det blir nästa steg.
Har även scannat brevet så om någon känner igen det, kan det med glädje "return to sender".

Hur många sitter o skriver på en gammal skrivmaskin idag !?
Det ser ut som den här personen har funderat länge för att kunna skriva dom här raderna.
Övertygad om att den här personen finns här inne lite anonymt och hade velat vara med, men inte vågar.
#71 Det var ju en lite speciellt sett att andvända interpunktion.
Slutar orten på sjö? eller vad är det som står där under postmärket.
"Tre stycken m.fl". Hahaha, kan inte låta bli att skratta när jag läste det. Vilket fånigt brev…
att folk orkar hålla på så här, dom måste ha alldeles för mycket fritid för att ha tid och ork att tänka ut en sån här grej.
Det är bra att ni märta och hans tar det på ett så bra sätt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#74 Nässjö står det, där stämplas brev från postnummer med början 52 till 59 ! Har vi lärt oss idag..
Jag skäms för att vara Östgöte just nu!! Detta bittra brev är alltså postat i Östergötland om man kollar början på Postnumret. Men det är klart, förvånad är jag väl inte direkt då det finns några bittra själar här som säkerligen skulle göra en sån här grej. Hoppas för Hans och Märtas skull att det kommer fram vem det är så dom kan konfrontera denna person.
Såna här tilltag är så larviga så det finns inte!! Likaså när man anmäler folk kors och tvärs i hämndsyfte!!!
Stå på er Perssons!!
Amor vincit omnia 

Ibland undrar man hur folk är funtade. Om de är funtade övh!
Förbannad räcker inte i detta sammanhang. Obegripligt!
Hoppas verkligen att BBOI får tag i förövarna. Och att det blir kännt vilka det är som gjort det så de riktigt får skämmas!
Såhär ska det inte gå till inom shetland. Precis som ni säger, det ska vara kul att ha shetland! Synd att tydligen dessa personer klart missat detta.
Avundsjukan brinner i beundrarens låga…stämmer bra här!
Som så många skrivit, stå på er!
Usch vilka människor! Hur kan man bara göra så, skicka taskiga, anonyma brev, så lågt och otrevligt!

Det kan lika gärna vara här, mitt postnr börjar på 54.
ush vad obehagligt…..
#45 Man får själv jaga den. Det fick jag förra året.
#81 Jag jagade den inte :-) Visste inte ens att den fanns:-) Den bara damp ner i brevlådan! (om det nu är rosetten du menar:-))
HA! Nog är det lusteligt hur den SVENSKA AVUNDSJUKAN kan te sig…
Men denna gången kanske inte Herr och Fru Persson låter sig påverkas av dårars hot…….skulle inte tro det.
#82 jag blev kontaktar först, det minns jag nu. Men sen fick jag den inte ändå… mkt märkligt…. fick sen jaga den *S*

#84 *tur* att jag är lat då för jag orkar inte jaga ;-)
#82 du hade fått den utan att jaga då jag ringde och påtalade att en rosett skulle skickas, men inte när, du var nog orolig att den var bortglömd. Så var inte fallet.
Arrangören hade inte beställt rosetter och jag uptäckte att du varit på treårstest och ville då att du också skulle få en oavsett arrangörens agerande.
Kanske ska påpeka att upplägget med rosett hanteringen till treårstest mm är ändrad, så nu ska ingen behöva bli utan.
Jag ska inte avika från trådämnet mer efter detta inlägg.

Brevet påminner mkt om ett jag fick för ett par år sedan, då vi hade det gamla forumet. Jag skall jämföra med det om jag hittar det. Troligen har jag dock kastat det, då det var så attans fånigt att jag inte kunde ta det på allvar. :-)
Däremot har jag ju under många år sparat på allt material som skickades till tidningen, en del brev var då skrivna på maskin. Jag skall jämföra med dem också vid tillfälle, bara för sakens skull. Men just denna stil att skriva på, påminner väldans mkt om just det brevet som rörde forumet. 
/Cattis
#86 Oh var det du =) Ja det tog tiiid innan den kom, mailade dej om det också…. Men den dök upp och var fiin. Ja jag har sagt till arrangörerna om detta och i år fixade jag ju det med dej så dom fick innan, eller bleb det inte rätt?

#88 Nu kom jag på att jag fått ett sturt brev en gång för en artikel som jag skrev i Shetlandsponnyn och som brevskrivaren störde sig på. Det var också skrivet på liknande sätt på en sådan maskin! Med tydlig avsändare (namn och allt). Jag har inte kvar brevet men minns vem som skrev det.. nu måste jag stilla min nyfikenhet och kolla upp vart det är den personen bor ungefär (eller jag gör det i morgon menar jag för nu skall jag sova).

Hur går det i denna fantastiskt spännande historia? Kanske någon sadlar om till detektiv istället för Shettisuppfödare sedan