Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1094 ggr
Miija
0

Slutmätning.

Ska avelshingstar slutmätas eller gäller mätningen från premiering?

Ska inte tävla trav eller annat, utan undrar just för avel och att han är 8 år.

Kratern
0

Jag tror att dom mäts vid generalmönstringarna också?

AnnaLundin
0

Nej de behöver inte slutmätas, det är mätningen på premieringen som gäller.

Nej, de mäts inte på generalmönstringen.

Kratern
0

#2 Men hingsten som tagits ur aveln för att han har vuxit över då? Hur kom man fram till det?

kristina-axtorp
0

#2 Är du säker på att de inte mäts vid generalen? När russen hade general så kontrollmättes alla. Dock så har detta kritiserats då en ganska dåligt utförd mätning (utomhus på blåsiga Elmia) kan innebära att en hingst kasseras.

AnnaLundin
0

#4 Jag har visat Sir Douglas på generalmönstring 1998 och 2003, han blev inte mätt någon av de gångerna.

#3 Är det en hingst som tagits ur avel för att han vuxit över? Det visste jag inte, aldrig hört talas om.
I så fall begärdes väl förmodligen kontrollmätning av skälet att han såg för stor ut.

kicki80
0

Hur hög är sir Douglas??

Dem kanske mäter gränsfall?? dvs de som är stora…

Kratern
0

#5 Jag kanske har missuppfattat det, men jag trodde Valdor (eller var det Vemil) tagits ur aveln p.g.a att han är drygt 110 cm. Om inte annat så borde han väl tas ur aveln just p.g.a det.

VeronicaP
0

Vemil är väl inte ens i Sverige

Jag har inte hört om någon som tagits ut ur avlen pga höjden.

AnnaLundin
0

#6 Sir Douglas är 103 cm.

Fast jag kan inte påminna mig att det stått något i programmet till generalmönstringen om någon mätning.

#7 Vemil är i alla fall utlånad (såld?) till Finland för avel.
Valdor står som 107 cm i webstamboken. Det förutsätter jag att han inte hade gjort om han varit tagen ur avel pga höjden. Tyvärr är webstamboken ur funktion just nu.

Kratern
0

#9 Ja, han mättes in på 107 cm som 3-åring tror jag det var. Han är nu över 110 cm om jag är rätt informerad.

Ryktet har sagt mig att han skulle tas ur aveln p.g.a det, men så har tydligen inte skett då….

VeronicaP
0

#10 Ibland är det bara skvaller med , man ska inte tro på allt man hör Flört

Finns ju vissa hästar som ser högre ut än de är också och då börjar det snackas om att den är för hög osv.

Kratern
0

#11 Tja, vad vet jag.

Man kan ju fråga ägaren (vem det nu är) och se om man får ett ärligt svar……

muskot
0

Valdor står på Tingsryds ponnytravskola

Kratern
0

#13 Startar han?

Ammiii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han startade tills han föll för ålderssträcket 15 år.
Så han måste ha blivit mätt vid varje mät-tillfälle och sedan slutmätt till 107cm, annars hade han inte tillåtits att starta på travbanan alls!
Om han efter 8 år vuxit över, så är det inget som jag har hört något om på travet iallafall…

En gammal bild från ponnysajten..

Kratern
0

#15 Jag kan samtidigt (som jag nämnde ovan) ha tagit fel på Valdor och Vemil, men det spelar ingen roll nu.

veronica-olsson
0

#0 du har PM.

Kris_J
0

Vemil 106 cm är avelshingst i Finland.

http://www.shettis.com/vemil.html

Man ska inte tro på alla rykten man hör…….för det mesta är det bara elakt förtal.

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#18 Det är väl inte särskilt elakt om en hingst/sto har vuxit över?Fundersam

Kanske iofs oseriöst att behålla den i aveln i så fall och inte tala om det, vad vet jag?

Kris_J
0

#19 ang rykten , jag generaliserar.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#19 Eftersom hingsten du nämner inte har fått några avkommor sedan 2001 så kanske man kan gissa att han inte längre används i avel…

VeronicaP
0

#21 Tror inte hingsen använder i avlen pga att den går på en ponnytravskola (bara vad jag tror) och den andra är ju som sagt i Finland.

#19 Alla sådana rykten är elaka om ingen vet om de är sanne eller hur och då den ena är slutmätt eftersom den tävlar så är det ju rent skitsnack och den andra är också mätt till 106 cm så ja då tycker ju  jag att det är rent elakt förtal .