Selen
Hur många här ger sina ston selen när de är dräktiga??
Jag är uppväxt brevid ett stuteri när jag var liten som var väldigt noga med att alla dräktiga ston skulle ha selen, jag har själv också givit det till mitt sto när hon varit dräktig..
Men hör fler och fler som aldrig ger eller har gett det,, Hur gör ni till Shettisar??

Ger både ston o avelshingstar Tokasel, tycker det är viktigt, då man kan förebygga mycket med så lite:)
ger inte mina det. Gav till mitt arabsto när hon behövde sätta muskler men anser inte att varken lskelett eller muskler på mina shettisar ser ut att behöva det
# vad gör tokasel?
#3 Tokosel är ett E och selen preparat som ska tillsättas om man behöver det. Bygger muskler och stärker skelettet
Ger Tokosel till alla under stallperioden. Hingsten får året runt.

Är det någon som vet om det finns ett rent selen-preparat att ge? E-vitamin finns i Steel Joint som jag har men jag saknar själva selenet.
#6 Lantmännen har ett flytande preparat men opm det saknas e vitamin i det tror jag inte. E vitamin och Selen behöver varandra för att fungera. Annars får man spruta med Selevitan men det är inte att rekomendera då man ska ge selen kontinuerligt för att ha effekt.
Man ska inte överdosera eller underdosera varken e vitamin eller selen då det då inte har någon effekt

Tokasel finns receptfritt på apoteket ! innehåller selen o E vitamin, rekommenderas av veterinärer.
#8 Tokosel med O =)
Tycker det är ganska onödigt ge något om man inte behöver. Egentligen förstår jag inte varför man bara ska ge en gång i vekcan för selen är ett preparat som inte kan lagras i kroppen. till grisarna ger vi det dagligen just för att selen inte kan lagras och därmed inte har någon effekt om man inte ger det dagligen.
Muskeldegenaration som finns på gris ser man väl inte så ofta på häst. Har ni hafyt det på era hästar eller varför ger ni det?
Det är Tokasel jag gett till mitt sto som jag köpt på apoteket.. Jag tycker att de behöver det… Fick lära mig att det skulle de ha för ben och skelett..

Ursäkta då…, tokosel.
#7 Ash, vad dum jag är. I selevitan är det ju e vitamin… finns vissti i pulverform också men ges mest till får. Näpp, finns nog inget selen enbart. Det är för att selen behöver e vitamin för att fungera

Vi hade en fölunge som dog i muskeldegeneraton 1981.
#14 Det är ganska länge sedan. Har ni kört med Tokosel sen dess?

#15. Nej, men i fortsättningen tänker jag göra det till dräktiga ston.
Det året var det tydligen fler som drabbades av detta.
under 80-talet gav vi alla våra hästar tokosel. Tävlingshästar, unghästar och konvalicenter. Jag ger mina dräktiga ston det också.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#16+17 är det för fölens skulle i magen då?
Jag kan ändå inte förstå vitsen om man inte ger daglig tillförsel. Speciellt inte om det är för fölen i magen. Hästen behöver ju ha daglig tillförsel då den inte kan lagra selen
Jag vet inte heller varför det bara är en dag i veckan men det är vad vår vet. sa till oss.. Så så länge jag kommer ihåg har det alltid varit selen i middags kraftfodret på söndagar..
#19 Det stämmer, det står på förpackningen, tror även det står att man kan ge en gång i månaden om jag inte minns fel. Det är helt tokigt egentligen. Dagen efter är förrådet i hästen slut igen.
Lessen om jag gämför mycket med grisar men deras kropp fungerar som vilken annans kropp. Vi har mycket muskeldegeneration på suggor som gett di till sina smågrisar i 5 veckors tid. Vi ger alla suggorna flytande E vitamin-Selen prep dagligen i blötfodret. Tidigarse skulle man även där ge en gång i veckan eller spruta en dos med Selevitan im. Det har på senare tid visat sej helt onödigt då kroppen inte tar upp denna stora dos. Kan inte lagras.
Jag ger alla mina hästar tokosel när dom är stallade. Har jag gjort i många år nu..

Vi ger det till tackorna innan lamning. Hästarna har jag aldrig gett det till. Eller förresten, det har jag visst det. En unghingst gav vi det till för han var i riktigt dåligt skick när vi fick hem honom. Då var det för att han skulle sätta muskler bla om jag kommer ihåg rätt.
Svenska markerna är överlag selenfattiga. Därav en anledning till att jag lärt mig att man ska ge det och så har det blivit i många år nu o jag tänker fortsätta med det.
#23 jag har baljor med selen och e vitamin i , det borde räcka ???
Selen finns ju även i saltsen som man kan köpa på Rosens eller något liknande ställe

Tokosel vet jag är bra, har dessvärre inte gett detta den sista tiden, men kommer att börja med det igen, vi gav alltid det förr till våra hästar, eftersom veterinärerna rekomenderar det så borde det ju vara bra, det säger ju sunda förnuftet. Det är farligt att överdosera selen till hästar, enligt skara Djursjukhus, grisar och hästar är inte samma sak.
Selen finns naturligt i marken men i de trakter som har brist på selen så ska man tillföra extra selen, ( vid selenfattig mark så är det inte tillräckligt med det selen som finns tillsatt i kraftfoder eller mineraler ) Vi har tyvär brist på selen (Örebro) jorden här har mycket lera . Har haft en bagge med selenbrist som p.g.a av detta fick muskeldegeneration,gick så långt som till hjärtat och var tvungen att avlivas,efter det så ska vi ge selen till alla betande djur.Det dagliga intaget av selen via kraftfoder och mineraler är inte tillräckligt vid selenbrist i grovfoder och betesmarker.Så det kanske inte är så dumt att undersöka sin mark där man har sina djur och tar sitt grovfoder .

Vi hade en fölunge som föddes pigg och vid 11 dagars ålder började bete sig som en stelkramps häst. Kunde inte resa sig utan hjälp. Jag ger Tokosel året om till alla hästar, veterinären trodde inte på selenbrist, så jag fick tjata mig till en selen inj. då vi kom till strömsholm. Hon fick inte den förren andra dagen hon var där, det gjorde underverk på ett par timmar var hon helt normal igen, hon fick intravinöst. Selen blodprovs svaret kom efter tre månader och visade selenbrist, summan av det hela är att ibland kanske det inte hjälper även om stoet fått, man vet ju inte hur mycket hon lämnar till fölungen innan den är född.
Blev tillsagd att hålla koll på detta stos fölungar i framtiden då hon kanske inte kunde ge selen vidare till fölen.
Alla mineralfoder och kraftfoderblandningar som är tillverkade för den svenska marknaden är berikade med selen, just för att vi har så selenfattiga marken i vårt land. Så om man ger normalgiva av något av detta så täcker man förmodligen större delen av behovet för normalhästar.
Selen och E-vitamin samverkar och kan till viss del ersätta varandra, står det i foderhäftet som SLU ger ut.
Jag brukar ge alla mina hästar tillskott av selen + E-vitamin då och då, i form av det flytande Basic som säljs på Granngården. Detta utöver deras vanliga foderstat, eftersom de mest äter grovfoder, bara lite kraftfoder till de flesta. Till de dräktiga stona brukar jag vara mer noggrann med att ge tillskott, framförallt om jag har ett wsto vars historia på mineralfronten är okänd för mig - som förra vintern när jag nyss köpt Venessa.

Jag ger alla mina hästar tokosel då vår veterinär sagt att det är nödvändigt. Följer anvisningarna på förpackningen. Trodde faktiskt allt hästfolk gav tokosel, så jag blir lite förvånad när jag läser den här tråden…
#30 Tokosel har jag inte gett de senaste 15 åren tror jag, det finns många andra produkter som har samma innehåll.

Men är det helt säkert att selen inte kan lagras i kroppen??? Rekomendationerna till fåren (från veterinär) är att ge selen (Tokosel) i kraftfodret sex och fyra veckor före beräknad lammning. Jag ger då även hästarna lite selen, eftersom vi har väldigt selenfattig mark här (gästrikland). Ger även får och hästar lite selen under hösten i kraftfodret innan tackorna ska betäckas. Sen får dom ju såklart selen i mineralerna och kraften, men jag anser att den lilla mängd kraft mina shettisar får, kan aldrig innehålla tillräckligt med selen. //Erica

Jag ger mina Tokosel en gång i veckan under "stallperioden". De som av ngn anedning får kraftfoder även under betesperioden brukar få det då också.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Har alltid gett Tokosel en gång/vecka under stallperioden och tänker fortsätta med det, allt enl. min vet.

Jag har aldrig gett våra det .
#35 Inte jag heller…

#31 Det var inte min mening att låta "mästrande" på något vis, utan jag menade bara precis det jag skrev, att jag trodde alla gav sina hästar tokosel. Har aldrig reflekterat över att det finns andra produkter, men man lär sej något nytt varje dag. ;-)
#32 japp, det är ganska nya rön faktiskt. Vi ger grisarna dagligen just för att det inte har nån vidare effekt annars.