Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1213 ggr
Annette
0

Meritförteckning ston

Skickar ni in meritförteckningar när ni visar ston vid sommarpremieringar?
Om så är fallet, hur mycket skickar ni med? Räcker det med ett utdrag ur Blå basen eller webstamboken? Hur mycket tar ni med när det gäller föräldrarna och leden längre bak? Syskon?

Jag har hittills aldrig skickat in några meritförteckningar för de ston jag visat. Men jag har fått höra att man skall göra det eftersom även härstamningen skall värderas vid en avelsvärdering.

Ellinor Johansson
0

Om jag har visat stoet som treåring skickar jag med kopia på bedömnings protokollet.  Meriter som föl ett och tvååringar är inte meriterande till G1

Jag har aldrig skickat med meriter på föräldrar och syskon.

Annette
0

Jag skall visa yngre ponnyer så det är inte aktuellt med GI eller GII.
Tänkte mest på att även stammen vägs in i en avelsvärdering och att man då på något sätt skall åberopa meriter för föräldrar och leden längre bak.

AnnaFagerell
0

Jag har skickat med kopia på bedömningsprotokoll om hösten är guldbelönad även om det är som unghäst. Tycker själv det är roligt läsa meriter på andra hästar i katalogen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
0

#3 Resultat som föl ett och tvååring visas inte i katalogen

AnnaFagerell
0

#4 konstigt för det har alltid varit med här iaf

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
0

Jag skickar med åtminstone en sammanställning av föräldrarnas (och morföräldrarnas) resultat. Oavsett om det har bäring på resultatet som sådant, så kan det åtminstone göra att domaren berättar om hästens stambakgrund. Morgan gör ju t.ex. alltid det på hingstpremieringen och jag gissar att han gör det på stopremieringen också. Just han har säkert koll på stammarna ändå, men övriga kan säkert uppskatta lite hjälp på vägen.

PP
1

Och här har jag gått runt och trott att den högre avgiften för avelsvärdering motiverades av att det ingår i premieringsförättarens uppgift att göra en del förarbete som exempelvis härstamningsvärdering. ;-) Kan förstå om man bifogar meriter på utländska hästar för att vara säker på att de kommer fram, men de som finns i Blå basen/webbstamboken trodde jag faktiskt att premierngsförättarna skulle kolla upp. Visar inte på sommarpremiering om jag slipper just för att jag inte ser något mervärde (har aldrig fått ta del av någon härstamningsvärdering på mina hästar) - och det här motiverade mej inte till att ändra uppfattning.

Linnah
0

#7 Alla uppskattar väl om någon annan gör arbetet åt en? ;) Dessutom finns dessvärre inte alla resultat i Blå Basen eller Webbstamboken, även om de senare åren gör det.

När jag har visat på premiering har jag åtminstone för mig att man har nämnt t.ex. att mamma & mormor är diplomston etc.

PP
0

Jo, men vilka meriter mor och far osv har, vet jag ju redan. ;-) Det kanske helt enkelt är jag som väntar mej för mycket av härstamningsvärderingen, när jag tänker mej en värdering av själva kombinationen och kanske råd om framtida kombinationer.

Annette
1

Nu har jag fått svar av premieringsförrättaren i vårt område.
Jag skall skicka in för 3-åringen men inte för 2-åringarna.

Annette
0

#7. Visar du inte 3-åriga ston heller?

PP
0

#11 Just treårsstona är det jag inte "slipper undan", eftersom jag vill ha en kvalitetsklass på dem. 

Men sedan går det  ju utmärkt att meritera via utställning och höja kvalitets-/avelsvärdeklass via avelsorganisationen. :-)

Annette
3

Efter att två år i rad varit på informationsträffar gällande sommarpremieringar har jag tänkt om och har i år anmält både tvååringarna och en såld valack. Jag vill tro på att en utställning är en ren skönhetstävling medan en sommarpremiering är en avelsvärdering. I vårt område har vi en mycket kunnig och Shetlandsintresserad premieringsförrättare så jag tror faktiskt att jag verkligen får en avelsvärdering av min ponny. 

För min del är en sommarpremiering dessutom ett bra tillfälle att komma ut och miljöträna ovana unghästar. De slipper åka så långt och en premiering är betydligt snabbare överstökad än en utställning.

Det ena behöver inte utesluta det andra, jag åker gärna på både avelsvärderingar och utställningar :)

PP
0

Jag har som sagt aldrig märkt någon skillnad på bedömningen och tycker att det är rätt lustigt hur synen på valacker på avelsvärdering har ändrats så drastiskt i takt med att antalet visade hästar (ston och ungdjur) minskat… O:-) 

Informationsträffar kan vara bra, men man ska nog oxå hålla i minnet från vem informationen kommer och varför…

Annette
0

Visst skall man vara kritisk när man mottager information, men om man lyssnar på vad som sägs och varför kan man själv bilda sig en uppfattning om vad man vill tro på. 

Man kan också se det som att synen på valacker har ändrats i takt med att betäckningssiffrorna har minskat. Det är svårt att göra en säker avkommebedömning när de flesta hingstar betäcker väldigt få ston, därför är det viktigt att så många individer som möjligt bedöms, alltså även valacker. 

Jag har märkt skillnad på utställning och avelsvärdering. Vi har själva visat några ston som inte varit så färdiga som treåringar. De har värderats på ett helt annat sätt på en avelsvärdering än på de utställningar de deltagit vid samma år.

PP
0

Jag är inte emot att valacker visas, tvärtom. Men för mej blir det en paradox att å ena sidan hävda att avelsvärdering är så stor skillnad mot utställning och å andra sidan börja önska fler valacker till just avelsvärdering. Vad får man mer än en exteriörbedömning av sin valack på en avelsvärdering, som man inte får på utställning?

Nej, alla tycker inte lika. Och jag har mer respekt för någon med en genomtänkt men motsatt åsikt, än för den utan eller som bara repeterar vad den hört.

Annette
0

Eftersom stammen skall vägas in vid en avelsvärdering utgår jag ifrån att valacker bedöms på samma sätt som hingstar och ston. Efter vad jag hört gick min motion igenom vid SSS årsmöte så framöver skall en valack som får 40 p vid en sommarpremiering ge sin mor 30 avkommepoäng. Det om något motiverar mig att visa valacker vid sommarpremiering. 

Jag ser avelsvärderingarna som en vägledning i fortsatt avelsarbete. Vi har ganska få premieringsförrättare som åker landet runt vilket borde ge dem en god bild av det svenska avelsmaterialet, hur vi skall gå vidare och vad som bör förbättras. En utställning är för dagen och dessa domare används olika mycket. Vissa dömer inte ens varje år medan andra används oftare. För mig ger detta en mycket osäkrare bedömning av hur aveln utvecklas. Det är inte säkert att den bästa utställningshästen är den bästa avelshästen. Med tanke på alla gallston som far landet runt år efter år så går det att konstatera att många av de mest framgångsrika inte avlas på alls av olika orsaker. 

Jag blir lite nyfiken eftersom jag vet att du PP är en flitig besökare vid hingstpremieringarna, tycker du att dessa har lika lite värde som sommarpremieringarna?

hippoteket
0

Jag har vid några tillfällen, på sommarpremiering, fått utlåtanden som jag inte har ansett hör hemma vid ett avelsvärderingstillfälle.
Det första var när jag, efter mitt allra första föl, visade mitt halvblodssto - som var stor, rejält svårfödd, urdiad och just då rätt ful.  (och av okunskap hade jag inte motat olle i grinden genom mer tillskottsfoder) Då sade domaren något i stil med att OM hon hade varit lite mer musklad i överlinjen så skulle hon fått ett poäng till. Och det var ju då lite surt, för den där extrapoängen hade gjort att hon varit berättigad till AB i stället för B enligt dåvarande regelverk. (hon hade några tävlingsmeriter också)

Och senast jag visade så fick jag kommentaren att "hade hon varit lite smalare så hade hon varit ännu snitsigare" underförstått "fått fler poäng på typen".

Jag har lärt mig att vid avelsvärdering så ska domaren, i den mån det är möjligt, se igenom hästens dagsform. Och då förväntar jag mig inte att höra nämnda kommentarer. Alls!

cinna
0

Har aldrig fått avelsvärdet kommenterat på mina 3-årsston eller den 1-årshingst jag visa på sommarpremieringen.  Har heller aldrig hört det kommenteras i min region gällande Shetland, däremot verkar alltid Nordsvenskarna och Russen kommenteras. Jättetråkigt.
Upplever också att man får kommentarer om hull…
Visar jag mina ston för höjning till GII eller A framöver kommer jag dock lämna in meritförteckning på dem själva samt ev. avkommor.

PP
0

En valack kan ge sin mor 30 avkommepoäng med två guld på utställning oxå. ;-)

Jag har lite svårt för att svälja saker som inte kan motiveras, som motiveras med saker som inte uppfylls eller saker som bara ska vara för att de "alltid" varit så. Säkerligen är jag även färgad av att just sommarpremieringarna anordnas av SH där alla är avlönade, men ska förberedas och genomföras av ideella krafter…

Det är som sagt möjligt att jag har för höga förväntningar på härstamningsvärderingen, eller att jag är rent av dum som inte förstår hur "bra" en kombination är utifrån hur en poängrad faller sej. Bort med poängen på avelsvärdering och beskriv exteriör, härstamning och sundhet så att alla förstår individens för- och nackdelar i avel!

VeronicaP
0

Fast de har ju varit så i alla år att man ska skicka in meriter på föräldrar, hästen i sig själv mm. De säger ju sig själv att de inte kan ha koll på allt, tex tävlingsmeriter. Blå basen ligger ju långt efter inom tävlingsdagen tex