Tömköra 1åring, vad för sele?
Jag har en 1åring som jag tänkte börja vänja vid sele och träns för att sedan börja tömköra.
Hon kommer ju grovna en del och växa mer, så undrar om det är lönt att köpa en dyr körsele nu om hon växer ur den? Kanske bättre med bara en tömkörningsgjord? Hur mycket växte era från 1år till fullvuxna?
Skulle även gärna vilja ha tips på vart man kan köpa bra selar/eller tömkörningsgjordar :)
Hur stor är hon?
Jag har köpt syntetselen hos Drive Out, den funkar både på min gammelgubbe (27 år) 94 cm och ganska smal och på min maxade valack, 107 cm och tjock. Den kanske kan fungera hela vägen, till din ponny?
En bra sele är i tre delar (brösta+draglinor, däckelgjord och baksele), när du bara ska tömköra kan du välja mellan att ha bara däckeln eller klä på hela selen.

Till en ettåring duger en tömkörningsgjord bra, om du inte har tänkt börja köra in henne till hösten.
Här finns litet grejer till: http://ponnytravprylar.nordicshops.com
Tack för tipsen!
Hon är ca 95cm nu. Ska man välja storlek shetland då?
Ska börja tömköra henne nu och köra in till våren är tanken.

Hon lär behöva storlek shetland, nackdelen med en unghäst är ju att de brukar vara rätt smala så alla gjordar blir för långa eftersom de inte är färdigvuxna(och gissningsvis bröstan också)
Vi kör in våra med ponnytravselar, eftersom vi nu håller på med det också och har utrustning. Det är ju smidigt 😃