Delad man
Blev lite nyfiken efter att ha läst tråden "Bad och styling", där alla verkar dela manen. Har ju noterat på utställningarna oxå att det snarare är regel än undantag numera.
Jag kan förstå att man delar på manen om man vill dölja en inte allt för fördelaktig hals eller om ponnyn har grymt tjock man, men jag tycker man ser mer och mer av tunnslitna manar som hålls på plats indränkta i olja… Tycker ni att det är snyggt..?
Shetlandsponnyn ska ju visas naturlig. Och en välmående häst glänser alldeles av sej själv, utan en massa pälsglans…
Okej, "buss på mej" bara! 

Jag har visat både med delad man och med manen på ena sidan. När jag hade manen bara på ena sidan var det för att den snygga halsen skulle synas bättre.
Jag tycker det är väldigt individuellt vilket som passar bäst. Mina hästar har mycket tagel, så det ser inte dumt ut med delad man. Men samtidigt är det ett litet pyssel att få det snyggt.

Jag tycker det är snyggare med delad man om jag ska vara ärlig … och eftersom det är utställning så är det ju *snyggheten* som bedöms och då ska de ju glänsa lite mer..

Jag delar alltid manen på mina när det är utställningsdags just för att jag tycker att det är snyggast så.

och jag gör tvärtom, lägger all man på ena sidan för jag tycker det är snyggast att visa manfria sidan.
men det går gärna vara en liten "flik" av manen vid manken eller framme vid öronen som hänger ner på manfria sidan som dekoration.
helsnyggt tycker jag.
Jag tycker det är svårt att få manen delad på hingstarna, dom har ju så tjock man att det går ju nästan inte, personligen så undar man ju varför man delar manen egentligen? vill man framhäva en "överlinje" som man önskar att dom skulle ha?
nog tycker jag att hästarna ska få vara så naturliga som det bara går, för vad är väl vackrare än en häst i frihet.
Jag tycker för den skull att det är väldigt vackert när man ser alla glänsande och välputsade hästarna visas upp av sina lika fina och välklädda hussar o mattar.
När vi har köpt hem någon ny häst, då har en del haft väldigt lite man, vi förbjuder barnen och dom som är här att överhuvudtaget borsta man eller svans.
alla mina ponnyer har massor med man, jag delar den då. En gång visade jag utan att ha delat manen men då var den så luggsliten att det inte gick att dela. Två av mina har naturlig fallenhet för delad man. Den ena redan som föl. Det var såå fint.
Ska man prata naturligt så ska man nog inte ställa ut alls för hur naturligt är det? bada och ha hästarna inne. Inget sådant är egentligen naturligt
Det är väl just när man HAR tjock man som man kan dela på den? Jag hörde på någon utställningskurs att då ser halsen längre ut…
Sedan undrar jag vad "konstgjord make-up" betyder…och vad är INTE konstgjord make-up? För om hsäten har konstgjord make-up så har den inte rätt att rangeras, bara bedömas.

Mascara och sådant är konstgjord ,
kanske ska man lägga lite rouge på också…. fniss

*S* yapp men tänk på att det ska bara matcha hästens färg så ta inte för röd rouge till fuxarna ha ha
men ÄR det någon som har maskara på hästarna?
Kan tänka mig att även löshår är konstgjort… men vad är olja, sprayer osv? Är inte det konstgjort?

Ja det finns mascara till hästar kolla araberna *ler* du får väl inte ha spray med glitter i tror jag
#11 konstgjord make-up!!
kan det inte vara dessa "färg-krämer" som förstärker hästens färger, lackade hovar…

Delvis färgade krämer till ansiktet, löshår och annat tjafs.
Det jag ogillar mest är de som rakar mularna på sina hästar. De rakar av dem vartenda litet "känselspröt" på mularna och sen smörjs de med vaselin.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#14 fy nu ryser jag. Finns det någon som gör det med shettisen??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#15 Japp, det är ganska "vanligt". Jag smörjer visserligen in en del mular ibland jag med. Men jag rakar inte några mular. Klipper skägg o öronhår, tofsarna, gör jag dock. Men inte I öronen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#16 det är ju horribelt att raka av känselhåren för att kunna plocka högre poäng, då anser jag att man är himla fel ute och att man inte sätter ponnyn i främsta rummet utan endast sin egen vinnarinstinkt främst. Fy för sådana människor
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jo jag vet att det finns folk som rakar bort känslehåern och väldigt vanligt i de större raserna hm jag gör som alla andra klipper ,skägg och öron tofsar , men kan tänka mig att sätta lite olja på mule och runt ögonen ibland om jag kommer ihåg det *S*
Är de "sant" att halsen ser längre ut om man har manen delad?
¤19 jag tycker att hästen ser "elegantare" ut om den har delad man, särskilt om den är tjock och inte är van att ligga på samma sida. Om det får halsen att se längre ut har jag aldrig funderat på…
#19 har hästen sn väldigt kort hals döljer du ju den med man över

Med delad man slipper du tänka på vilken sida du ska ställa upp mot domaren 
Det där med att halsen ser längre ut om man delar manen är ju ingen regel utan undantag. Jag har ett sto som istället ser ut att ha jättekort hals om jag delar manen så henne måste jag ha den på ena sidan på. Men visst kan det funka på andra pållar att halsen ser längre ut.
Amor vincit omnia 
egentligen kan man fundera över det där. För ponnyn är ju inte bättre än man visar den. Det finns ju dom som ser smala ut om halsen och korta om man ställer den kort. egentligen borde ju fler domare komma fram och känna på hästen.