TS och ensilage
Ni som fodrar med ensilage. Vilket TS vill ni ha? många vill ha det så himla högt. Själv vill jag ha lågt TS som innehåller mkt vatten och som är bra för att det minskar svamp och mögel uppkomsten om ensilaget står ute.
Jag vill ha hög torrsubstans så mitt ensilage är egentligen plastat hö kan man säga
Det har funkat jättebra med torrt här. Hade mycket blötare första året jag fodrade med ensilage och då inträffade en tråkig sak så det gör jag inte om. Sen om det egentligen berodde på ensilaget kan jag ju inte veta men jag vill inte ha det blött mer.
Amor vincit omnia 
#1 har du ensilagen inne då? kanske inte varar så länge?
Har man ensilagen inne och den är våt möglar den lättare. Liksom om mna har den torr ute. Jag kan ha mina balar upptill 14 dagar om den är rejält våt och den står ute. Har en ponny med hosta som inte tål hö.
Vi har hösilge ute till stona på lösdrift. Hingstarna inne får hö.
Amor vincit omnia 
Vill också ha hög TS, jag tar in hela balen i stallet och ryster upp den och då kan jag ha mina balar upp till 3 veckor utan problem.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 oj rysta upp en hel 500 kg bal kan inte jag… och har ingenstanns ha den inne heller. Jag har provar hösilage med hög TS men då hostar min ena ponny.
#5 hihi nä inte 500 kg utan 300 kg
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se