Bambi är död...
Har i och för sig inte med shettisar att göra, men jag vill bara berätta att fölungen vi fick för 1½ vecka sedan, somnade in ikväll kl. 18.10. Min fina lilla Bambi. Hon lämnade oss med stor sorg, men ändå lättnad över att hon inte behövde lida längre.
Hon hade fel på organen, de slöt sig inte ordentligt efter att navelsträngen gick av. Vi hade väl egentligen hopp om att det skulle rätta till sig, men det gjorde det inte.
Kan bara beklaga förlusten, det är jättetråkigt jag vet. Tänker på dig.
MVH Johanna
Åh vad tråkigt Emelie. Tänker på dej… Anna

Usch så hemskt, stackars fölis! Hur mår stoet?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tack Johanna!
Vi har förlorat fölungar förr, men just Bambi var så speciell för mig, då hon är halvsyster genom sin mor med en häst som jag jag älskar så mycket men aldrig kommer att "få". Hon tillhör mitt ex och jag är lycklig över att få ha modern i alla fall. Bambis far Jobie Tempest är en av de bättre hingstar man kan tänka sig, till ett vettigt pris. Kan nu inte bestämma mig över om jag ska våga betäcka Bettan igen, eller om hon ska få gå som ridhäst istället.
Åh, Bambi var så fin! Hittade henne som nyfödd nedkyld i leran och det kan vara anledningen till att organen aldrig slöt sig som de skulle. Men, hon var mycket älskad här och hon älskade oss så mycket också. Gnäggade så fort vi kom och var så pratsam. Men nu finns hon uppe bland alla andra förlorade fölungar och busar på ängarna i evighetens land.
Tack Anna och Cattis. Stoet mår bra. Hon är så lugn och på något sätt så förstår hon vad som hänt. Hon är så klok min fina gamla märr. Jag älskar henne så mycket!
Hon får nu stå inne boxen ett tag tillsammans med Bambi och i morgon får hon gå ut till de andra kompisarna igen. Vi får hoppas att vi kanske kan hitta någon annan stackars liten fölunge som förlorat sin mamma istället, så kanske hon kan få ta hand om den istället.
Nämen usch fy så tråkigt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Usch vad tråkigt men skönt att stoet mår bra trots allt.

Fy så tråkigt sådant är ju aldrig kul..

#9 Stackars liten!
Vad hände? Var han bara död eller var det en fölningskomplikation?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Usch vad tråkigt Emelie. tänker på dig och stoet.

Åhh vad tråkigt..
-Änn har det aldrig hänt oss, nu är jag helt förstörd av väntan på vårt hbl föl som är i dag 12 dagar försenad.
-Hur vanligt är det?
-Att fölungar inte klarar sig?

Jag fick en hbl föl som var drygt 6 veckor för sent född. Han överlevde men det var på gränsen. Han var väldigt svag dom första dagarna så man fick lyfta honom upp till spenarna så han skulle orka dia. Sedan visade det sig att han dessutom hade fått pungbråck pga av försvagningar som bara växte så när han blev 4 veckor vågade sig Skara djursjkukhud sig på att operera honom. Idag är han som vilken normal hbl häst som helst.
Så igentligen är det bara att försöka vara på rätt plats vid rätt tidpunkt vid en fölning. Slumpen och otur kan man inte göra så mycket åt tyvärr. Det gäller alla raser.