Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1220 ggr
Fjunet
0

Temperament

Är nyfiken på vad era shettisar har för temperament, speciellt vid motionering.

Annette
0

Mina är pigga.

Hanna-D
0

Individuellt som allt annat. De flesta är dock positiva till arbete.

nallebjörn
0

mina är lugna och snälla. Oftast iaf. Vill inte ha idiotponnyer här hemma. farliga hästar kan nån annan ha…

thira
0

Individuellt är det med våra. Våran klippa Stina är alltid lika cool, ändå döljer sig en tiger i henne, som bara visar sig vid vissa tillfällen, t ex så ska hon alltid vara först om fler hästar är med, detta gjorde att hon var så bra som ponnytravare, men ingen kan tro det, för hon ser alltid ut som hon halvsover eller går och drömmer.

Sehvrin
0

När det gäller hantering och sånt är mina lugna (för ett par veckor sen lyckades den ena riva ner en av boxdörrarna när hon stog uppbunden utanför, fråga mig inte hur *sd* visst blev båda hästarna lite upprörda, men efter mindre än en minut var allt bra igen)

När det gäller motionering så brukar de vara pigga när vi kör dem ihop. Däremot när man kör dem en och en brukar Lolly vara mindre arbetsvillig och Nickolina tycker det är roligt (om man prommenerar med dem brukar det vara tvärt om Skrattande ) Sen är Lolly rädd för lastbilar, men bara när det passar henne *sd*

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sålt mitt "lata" sto Carioca. Hon var körd och riden och var väldigt snäll och lugn att rida och köra. Men det var bara totala nybörjare som uppskattade henne då hon inte tyckte om att springa alls. Inte ens när man körde/red i bredd och smackade på för att få fram tävlingingstinkt så brydde hon sig inte.

De flesta andra är pigga även om Fia och Dreja är de som är piggast. Svåra att få att bara ta det lugnt. Älskar att springa, men inte svåra att hålla som tur är. Båda kan bocka och spralla ibland.

Xtan är snäll. Han är "lagom". Xtan har jag haft med på ponnykörningar på jobbet och de blir förvånade när jag väljer den godkända hingsten… Men han är cool. Totalt säker och väldigt snäll även mot nybörjare. Min 5-åriga son galopperade på Xtan första gången förra sommaren.

Även Hubba-Bubba har jag haft med till jobbet och kört. Hon är ju också säker och välkörd då hon tävlat i martonkörning men ibland lite pigg (även tävlat i ponnytrav och ponnykörning som yngre).

Det lata stoets son har jag kvar. Han är också lugn och gör inte mycket väsen av sig trots att han i år är en 2-årig hingst. Fias son är betydligt mer frammåt trots att han bara är ett år. Dreja är ranghög och det märks också i hennes son. Han är självsäker och går gärna först när vi är ute och går. Så jag ser ju att lynnet följer i moderns spår…

Assandra, Beatrix och Muffins är alla förtjusta i att komma ut och är lagom pigga. Frammåt, men inte heta.

nallebjörn
0

en pigg häst kan ju vara snäll även om den är pigg.

kacka
0

precis…och en lat häst kan ju vara lynnig… Flört 

Carioca sålde jag just för att hon var FÖR lugn. Det var få som ville ut och motionera henne för hon ville bara lunka. Inte ens min 5-åriga son uppskattade henne (han gillar mest Xtan & Hubba-Bubba).

Sedan har jag sålt en hingst om jag ansåg vara för hingstig. Han tålde inte se en annan hingst eller vallack. Men att se ston var okej. Han tävlas nu i ponnytrav i Norge.

Jag har även sålt en vallack för att jag tyckte han var trög… inte lat, men svår att samarbeta med. Känns som att han inte ville jobba eller röra på sig… Nu (hos nya ägaren) rids han och bockar och busar…

VeronicaP
0

Vår ponnyer är nog de flesta rätt pigga men arbetsvilliga , sen är de ju lätta att ha och göra med och ska man tävla med dem i någon gren så behäver de faktiskt lite jä-la anammar

Zilly
0

Det berår på……men framför vagnen är hon alltid jätte positiv!! När hon rids kan hon i bland va lite tjurig men ofta tycker hon det är kul!! Alltid lätt att hantera!!

trex
0

Lugn och snäll,positiv till att göra saker,gillar lugna hästar.

Emelie.Videll
0

#7,8

har en pigg men otroligt snäll och lättlärd ponny och en lat som bara ska hålla på och vara omöljig och grinig hela tiden.

Vad ska man göra åt tröga ponnyer?

/Emelie :)

kacka
0

#12 har du provat att ge hästen havre? Försök komma på varför den är grinig! Är den dåligt behandlat tidigare? Tycker den inte om hanteringen? När är den gladast?

nallebjörn
0

#13 havre löser ingenting.  man måste som du säger veta varför ponnyn är trög. Vissa hästar passar inte som rid eller körhästar.  Tycker inte det är kul helt enkelt.

Jag har en valack som tycket livet är pest. Han går med damer hela dagarna och det ser ut som han är trött på kärringagnäll. Men vad gör man?! säljer inte en 16 årig gammal ponny som varit avelshingst i 11 år. Han får gå och dra benen efter sej helt enkelt. Han hatar utställningar så i fjol var hans sista. Iof inte dåligt avsluta med guld och champion valack.

Emelie.Videll
0

#13, 14

Jag tror att det är som "nallabjörn" säger, det är så fort hon "gör" saker som hon blir trög, hon tycker inte att det är roligt helt enkelt. Det är bara dte att det är så himmla tråkigt eftersom att det är en ponny som passar fint i vagn, om man nu kan säga så. Jag har försökt att göra körningen, promenader och agility till någonting roligt men det verkar inte hjälpa,

ska mna bara ge upp då?

Fundersam

nallebjörn
0

#15 det enda du kan göra är att försöka motivera ponnyn. Inte göra samma saker hela tiden och kanske inte för ofta. Vissa ponnyer är lite lata av naturen och kanske inte tycker det är kul att arbeta.

Emelie.Videll
0

jag har försökt att ge ponnyn vila från allt arbete, hon blev en aningens lite piggare att leda men jag börjar inte at hon inget hellre vill än att gå runt och lata sig så hon får väl göra det då.