Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2841 ggr
kicki80
0

dåliga hovar..

Jag har en större ponny som har jättedåliga hovar… Har provat att ge biotin men det ger ingen verkan alls.. Så jag fick tips om ngt som hette KISELGUR är det ngn som provat det?? Är det bra??

NovaRoll
0

Biotin ger ingen synbar effekt förän hela hoven har växt ned ca 10-12 månader…….

kicki80
0

Men hon har fått det längre tid än så…Var hovis som sa att det inte gjort ngn verkan på henne

PP
0

Jag blev rekommenderad ett tillskott som heter Enzion. En, förstås, riktigt dyr liten hink. När den var slut, gick jag över till Steel Joint och det fungerade mycket bra på min häst.

AnnaLundin
0

Grejen är att tillskott, oavsett vilket, fungerar bara ifall de sköra hovarna beror på brist på det ämne som tillförs. Biotin är absolut inget "undermedel", inte mer än ngt annat. Det finns inga undermedel som fungerar på alla.

Man kan inte påverka det horn som redan är utvuxet, utan bara det nya som växer fram. Det tar ca 1 år för en ny hov att växa ner, innan dess är det svårt att se ifall preparatet gjort någon nytta.

Det är mest bara att prova och se ifall det funkar. Bara du är ihärdig. Kiselgur är ett alternativ, annars finns också ett mineralfoder som heter Steel joint, som säjs kunna ha god effekt på dålig hornkvalite.

ester
0

Min hovslagare rekommenderade Enzion  ( han jobbar på Örebrotravet och där ges det till travhästarna ) klart överlägset andra märken av biotin. Mitt ena sto får alltid dåliga hovar - spröda, vid dräktighet och vid föl, Enzion fungerar bra då.

Shettisar02
0

Har provat Kiselgur på mina. Vallacken har mossiga hovar och är mums för bakterier så vi har långa perioder med hålrums problem. Kan säg att Kiselgur funkade bra,men söker något sätt bättre tillskott.

Miii4
0

Vi hade kiselgur till våra shettisar förr.
En av dom hade nämligen otroligt dåliga hovar. Hjälpte honom en del faktiskt!

AnnaLundin
0

#7 Dåliga hovar på en shettis???

DET har jag aldrig träffat på… På vilket sätt var de dåliga? *nyfiken*

Miii4
0

#8 Gick sönder hela tiden, inga små bitar heller. Kunde aldrig vara utan skor. Aldrig sett något sådant på en shettis heller.

Ett tag fick vi plasta hovarna varje dag för att de skulle hålla till ett lopp tex. Testade allt möjligt, men kisel var det som hjälpte honom bäst.

Dock klarade han att trava och gör fortfarande.

kicki80
0

Vet en gdk hingst som enl ägaren alltid måste ha skor pga sina dåliga hovar…

Så visst finns det även shettisar med dåliga hovar…:)

Pheobe
0

kan VARMT rekomemndera ett preparat som heter Enzion. Köpes på bruk i hästsportaffär. Ganska dyrt men det hjälper efter ett par veckor. Hade ett halvblod med helt trasiga hovar. Efter tre månader gick hon att sko igen utan att hoven smulade sönder. Idag är hon 17 år och har superfina hovar

Charlotte-J
0

Hade ett sto som hade urdåliga hovar, dom "mjölade sönder". Efter att ha haft fri tillgång på Basiblock i ett par månader så var hennes hovar stenhårda.

Amor vincit omnia Kyss

kicki80
0

Tackar jag ska prova mig fram  och se om vi kan få lite ordning på fötterna….

sara-ek
0

Har du haldig träffat på dåliga hovar på shettis:O All den här aveln har ju gett dom jätte lustiga ställningar…! Min enas hovar är också jätte känsliga:(

AnnaLundin
0

#14 Nej, jag har aldrig träffat på en shetlandsponny med dålig hornkvalité. Och jag hoppas också att jag slipper göra det, för det är ett av rasen ssignum!

Därmed inte sagt att jag inte har sett några som står snett på hovarna, det är liksom inte samma sak…

(jag är alltså hovslagare….)

Pheobe
0

#15 Min gino hade ganska dålig kvalité på sin sula. Var tvungen att skos med sulor för att inte bli halt när man körde honom. Han kunde på vintern heller knappt gå om marken var frusen

angabogard
0

Kan någon tala om var man köper, vad det hjälper mot och ca pris på dessa medel som ni skriver om!? Har ett sto med vita hovar som är av dålig kvalite, får mycket hålrum och lätt bölder. Några tips??

Shettisar02
0

#17 Enzion har Börjes.Kostar 485:- för 1,36kg.  http://www.borjes-tingsryd.se

Kiselgur har Hästshopen, från 76kr till 321kr beroende på mängden.  http://www.hastshopen.se/

Basiblock får man kolla efter närmaste återförsäljare.

http://www.basiblock.com/sve/ater.php

kicki80
0

Granngården säljer också kiselgur, men jag vet inte priset kommer inte ihåg..

Pheobe
0

#17 jag kan lova dej att Enzion hjälper din pålles hovar, på sikt…  Kan även köpas på ekohallen

sara-ek
0

#mena inte att det var samma sak;) klart att du vet vad du pratar om, var inte så jag mena;)

VeronicaP
0

#15 Fast ibland när hästarna är skodda så kan de spricka i sömhålen antingen det varit för torr sommar eller för blöt så vi har haft här nere i Halmstad.

AnnaLundin
0

#22 Att de spricker runt sömhålen behöver inte bero på dålig hovkvalité.

Ej heller att de är ömfotade, det kan de vara utan att själva hornkvalitén behöver vara dålig.

VeronicaP
0

#23 *ler* det var det jag ville komma fram till , bara för att hovarna spricker ibland eller att de är ömfotade har ju inte med hornkvaliten att göra .

My tex har stenhårda hovar och hovslagarn tycker att hon är jobbig att sko bara för det men hon ömmar när hon går barfota och det beror ju på att hovarna slits när de används.

AnnaLundin
0

#24 Ett litet tips för att hjälpa hovslagaren.. Se till att hovarna är lite fuktiga innan hon ska skos… Vira en fuktig handduk runt dem, t.ex. Det gör hornet en aning mjukare att hantera.

VeronicaP
0

#25 hehe det har inte ens hjälpt att de gått ute i våra sjöar till hagar ;-)

Men nu måste jag ju ha en ny hovslager då min är mamma ledig, ingen som vet någon bra i mina trakter.