Stamboken - Hur öppen?
Jag hoppas att jag kan ställa den här frågan utan att få en massa mördande blickar… *sd*
Jag undrar hur pass sluten stamboken är? tex om jag tycker att jag har ett jättefint sto utan stam, hur många generationer måste det gå innan den "linjen" kan stambokföras? (om det nu går)

Det går inte. Den är helt sluten och alla hästar i den måste kunna härledas till moderstamboken.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Så länge stamboken är sluten, kan man som Cattis säger inte föra in några nya individer. Men det finns exempel på att man öppnat en sluten stambok för att kunna göra som du säger föra in nya individer och därefter stängt den igen. Inget är absolut heligt.

Men varför skulle moderlandet plötsligt godkänna att man skulle släppa in individer som inte kan härledas till den enegelska stamboken? Det var ju själva poängen med att de krävde att den stängdes och att de med lucka i de närmsta 3 generationerna "togs ut" ur densamma.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Håller med!
Hade vi arbetat med en utrotningshotad ras hade man kanske kunnat tänka sig att plocka in individer med rätt rastyp men där stammen inte är helt ok. Men Shetlandsponnyn är väl inte särskilt utrotsningshotad, va?
känns lite tråkigt för min del, men jag kan förstå att den är sluten, det är ju det säkraste sättet att bevara shetlandsponnyn på =)