tecken på fölning?
Har nu tempat Carmen i nästan en vecka och nu ikväll så hade hon 38,2 innan har hon legat på 37.8 - 37,9 vad kan nu detta bero på????
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Typ att det är dags :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
är det sant??????????? du driver inte med mig nu?????????

Se så, ta det lugnt! :-D
Kolla kameran i kväll…
/Cattis

Det KAN vara det som ger temphöjningen. Men jag vet ju inte säkert. :-)
/Cattis
jösses hoppas du har helt rätt, harju kollat mig blodig i en hel vecka nu ju.

Hoppas det blir föl ikväll och att allt går bra! Lycka Till!
Tack
Milla… du kommer att kolla och kolla tills du blir så trött att du somnar =) DÅ fölar Carmen! *ler*
Hon hade väl lite tid kvar?
¤8 kan berätta att hon skrämde slag på mig i natt när jag vä hade somnat hihi
Jag somnade till och när jag sen vaknade och slog en blick på monitorn så såg jag fölis liggandes i säcken, har nog aldrig kommit ur sängen och fått på mig kläderna så fort innan, när jag sen kom ner till stallet så konstaterade jag att det var ju bara en hög ensilage som låg där och ingen liten fölis som låg död i säcken,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hon är ju beräknad till den 12 men hon kan gått få nu tycker jag.
Har för mig att temperaturen ska gå ner och inte upp när dom ska föla, tror det står i boken "Att ha föl"……..
#9 jag tycker du ska vänta med att önska dej föl…. Fick reda på ett föl som dog igårkväll. Den blev 1.5 dygn gammal. fullgången men ändå tydligen ej färdig. Mycket synd. Lika bra stona går hela vägen ut. Blir nog bäst så.
Tur det inte var fölungen iaf…..
jo jag läste också att tempen ska gå ner, jaja fölis kommer väl när den är färdig oavsett vad jag vill eller inte vill. Bara sto och föl mår bra så får det bli precis när som helst
hm nu är det bara jag igen.
Tempade Carmen i morse och då hade hon 37,0 och nu vid middags så gick jag ut och gick en liten runda med henne och tempade henne igen när vi kom in och då hade tempen rusat upp till hela 37,1 så jag måste nog få säga att jag tror att jag sa bli mormor snart

#13 Fast egentligen vill du hellre ha en kattunge till! 
/Cattis

Min erfarenhet, är inte den största i ämnet, har varit att stonas temp kan gå upp lite ett par eller dygnet innan för att sedan, typ ett halvt dygn innan det är dags, sjunka till en halv grad under normaltemp. Men som sagt, den erfarenheten är begränsad, för jag tempar dem inte vidare regelbundet alls.
/Cattis
#14 oj vill du bli av med kattungarna? Jag tror Milla får ta en av mej då…. Hon bor närmare mej… =)

#16 nej då, men jag är bara lite bitter över att "alla" får massa gulliga föl, och själv sitter jag med "bara" tre kattungar. Så jag måste ju hävda att de är sötare, så det känns lite mindre bittert. 
/Cattis
#17 jag har inte heller föl. Rätt skönt för det regnar och är allmänt otrevligt väder…. jag väntar gärna
hm jag vill inte ha fler jag inväntar 4 kattmamor till som ska få så jag har så det räcker och blir över
#19 nejdå, klart du ska ha fler. Du hade ju vara vita katter. du får ha en randig eller nåt av mej =)
En liten fråga, varför kastrerar/steriliserar ni inte era stallkissar?
Det är tufft för honorna att få kull flera kullar per år. Det är inte helt lätt att hitta bra och varaktiga hem åt ungarna heller.
#21 min ena hona är steriliserad. Den som väntar ungar är inte ens ett år gammal. Det blir hennes första kull. Jag tar en kull på dom och sedan är det bra.

#21. Vi kastrerar även hankatterna, risken att de skall försvinna minskar. Det stämmer inte att steriliserade/kastrerade katter är sämre jägare. Hankatten vi har nu är super på att ta möss, tyvärr även fåglar.
Har två hankatter (helbröder) som blir 1 år i sommar och de ska snart få åka till vetten och bli kasterade, vill ju inte att de börjar bråka så att en av dom kanske drar + att jag inte vill att de "sträntar" överallt. Inte så kul om de skulle "stränta" ner mina hästtäcken mm.
Amor vincit omnia 
Tyvärr bor vi så nära vägen att katterna blir påkörda lite ibland. Inget att göra åt tyvärr. Honkatten som är inne är dock (peppar peppar) 4 år gammal. vår ena katt blev 10 innan han la sej och dog. Så fort hankatterna kastreras blir dom påkörda. Ska prova att inte göra det om hon får hankatter. Som om dom blir lata

Vi ska sterilisera våran. Vi inväntade denna kull (med hoppet om en dotter) så att vi kan ha två stallkatter. Det tidigare sällskapet passade inte, hon jagades upp på loftet och fick aldrig komma ner. Så hon omplacerades. Och nu fick vi ju en hona = problemet löst.
/Cattis
Jag blir så trött på hankattägare som låter sina okastrerade katter spring vid för våg det är inte kul när de har varit i sadelkammaren eller på utemöblerna och markerat
#23 Visst är det roligare att få behålla sin kastrerade kisse hemmavid. medellängen på en okastrerad hankatt är 13 månader.
# bor du så nära vägen att de riskerar att bil överkörda är det väl bättre att satsa på innekatter?
#28 vissa katter vill inte vara inne. Det går ganska bra ändå. Katter stryker ju med ändå ibland. Men honor går det bättre med. dom är inte så lata. Flyttar sej för bilarna. tyvärr inte hankatterna så bra. Har inga hankatter för tillfället.
Jag har inte mer problem med andras katter än mina egna faktiskt. Mina kissar på loftet och det är inte nån större skillnad från att ha hit andras katter. Grannen har en trevlig hankatt som parat min hona.

#27. Det stämmer nog med den medelåldern du skriver. Vi hade två hankatter, men dröjde tyvärr för länge med att kastrera dom (de var ca 1 år) så den ena försvann tyvärr. De andra kastrerade katterna vi har haft har stannat hemma och levt länge.
Hur långt innan går tempen ner?

Jag tycker snarare att de kastrerade hanarna överlever längre. De har ju inte alls samma lust eller intresse att ströva iväg, utan stannar där det finns mat och "säng". Hanarna piper ju iväg mest hela tiden och iaf häromkring så skördar E18 en himla massa hankatter i löptider.
/Cattis
Nu undrar i alla fall jag hur det går för Millas sto, som den här tråden handlade om från början
Kan man inte göra en katt tråd istället??
Amor vincit omnia 

#33 :-) Heja Lotta! Bra att ngn är vaken och styr upp det hela. Kattdiskussionen kan gärna fortsätta i en annan tråd, som man förslagsvis döper till "stallkatter".
/Cattis
Haha… Jag förväntade mig en tråd om fölningstecken - och så har det sladdat iväg till en tråd om katter…
Jag har en hankatt härute, som är världens mesigaste! Honom har jag faktiskt inte kastrerat, för det har inte behövts. Han låter lite extra i mars, annars är han som vilken mesigkastrat som helst. Stannar hemma och är nu ca 9-10 år (vet inte exakt, för han bodde på gården då vi flyttade hit). Han är dock värdelös på att fånga råttor :p. Hans honkattkompis, som också bodde här när vi flyttade in, är kastrerad och SUVERÄN på att fånga råttor!
Jag försökte också styra upp det, men det missades nog… hihi…
Hur långt innan går tempen ner?
vet inte. jag vill inte springa och störa stoet med en termometer i baken hela tiden. Tempar aldrig i det syftet.
Förlåt Milla
Har jobbat mycket utekatt frågor, ligger mig mycket varmt om hjärtat
#33 Klart att vi borde ha en tråd med presentation av alla fina stallkatter.

#36 Om jag inte minns fel, har ingen bok i närheten, så är det dygnet innan/halvt dygn innan. Men det är som med alla andra "säkra" tecken ganska individuellt ang den exakta tiden innan.
/Cattis
#39 jag tror det är som med vaxproppa. Man har en standard tid och sedan kan det skilja en hel vecka från fall till fall
Milla, glöm inte det är en fånghäst du har. Den kan ändra temp pga det också.
jösses här var det då full rulle.
Här händer inte ett smack. Får inte röra hennes juver och hon kissar flera gånger dock bara små skvättar
# 36 Strax före fölning sjunker tempen ca 1/2 grad. Men då bör man ha tempat stoet en vecka innan, så man har en "normaltemp" att gå efter.
#42 uppdatering Hela veckan har hon legat på 37,8 - 38,0 i morse låg hon på 37,0 och nu är den uppe i 37,9 igen.
När hon är helt frisk dvs inga tecken på fång så ligger hennes temp på 37,7
Dagens uppdatering ang Carmens fölning 
Ville gå ut en liten stund i förmiddags, hon går i en liten hage precis utanför stallet. Jag har stallet öppet så hon kunde gå in i sin box om hon ville. Efter ett tag så gick hon in i boxen och la sig, vilade i ca 1 timme (liggandes) reste sig och står nu fortfarande i boxen, verkar inte villa gå ut.
Hon har ensilage ute i sin hage, men hon står inne och plockar lite spill.