Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 516 ggr
Linda
0

Rymmande shettis..

Ungarnas shettis är världens mestaste och bästaste rymmare!!

-Vi rådde bot på det i helgen med att åka till Jula och köpte grönt trädgårdsstlaket som ser ut som fårstaket men inte så glest mellan rutorna så att han inte kan skada sig..

ca 400kronor per 25 meter. 

-Och tänk!!-Han har varit kvar hela natten!!

-Hur håller ni inne era småttingar?

Mvh Linda

thira
0

Har aldrig haft problemet, men kanske haft tur. Vi ser till att ha ordentliga staket bara med rejält med ström och spända trådar. När man ser hur många staket ser ut undrar jag inte alls på att hästarna rymmer….dessutom försöker vi ha stora och intressanta hagar, en liten lerig fyrkant vill ingen shettis vara kvar i, det är bara stora hästar som accepterar det.

Fölen lär vi på en gång att strömmen känns. Första veckan går dom med trästaket, men sedan kommer de ut i vanliga hagen och med strömmen på.

carl-gustaf
0

Sov han? Glad

carl-gustaf
0

Såg en gång i Polen för många år sedan på ett av deras största stuterier för halvblod att deras hagar omgärdades av en slana som låg parallellt c:a 50 cm över marken, det var allt.
Men för säkerhets skull hade de oxå en gubbe som gick utanför staketet och kollade så att ingen häst stegade över inhägnaden. Bra va?

nallebjörn
0

jag har aldrig haft problem med staketet. Mina hästar har jag på tre trådar. MYCKET ström i staketet domc. Men på vintern när snön ligger hög är det mkt dålig ström men då vet dom ju att det brukar vara fräs is staketet.

Annette
0

Mina små har aldrig rymt, peppar, peppar. Men jag har haft New Forest som gått genom el hur stark ström det än varit, så jag förstår ert problem.

nallebjörn
0

man ska kanske fråga sej varför ponnyn går igenom staketet? trisv den inte? får den för lite mat eller uppmärksamhet kanske?

VeronicaP
0

eller så finns det sådana som alltid tycker att gräset är grönare på andra sidan

Kiara
0

Eller så kan det vara som med min B-ponny, hon rymde när hon var brunstig. Det var till hingsten hon ville komma. Hon går nu med fyra trådar och mycket el, en riktigt grym matte tycker hon. Behöver jag nämna att hingsten kan man hägna med en tråd på 50cm utan elFlört

nallebjörn
0

#7+8 det är ju orsaker båda delarna och orsaker man kan göra nåt åt.

Kiara
0

#9 Ja, den 14 maj åker hon på betäckningSkrattande

nallebjörn
0

#10. ja då får hon som hon vill *ler*

VeronicaP
0

*ler* Anna vi har en new forest som kan ha kommit in i en alldeles ny fin betes hage med mycket gräs , men vart tror du hon kan få för sig att äta jo hängandes över tråden..

nallebjörn
0

#12 kanske vill hon in i huset och bli kelad en stund? Oskyldig

RebeckaSvensson
0

Har fåranät i de flesta hagarna med ström innanför och över. Från början sattes det upp för att fåren skulle hålla sig inne men jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt för shettisarna oxå.

nallebjörn
0

en åring hängde sej för mej i fårnät. Jag tycker inte om det. skulle det sedan böja sej lite neråt marken är det lätt dom fastnar i det. Ska man ha fårnät ska det vara med el innanför helt klart.

Linda
0

För att svara: Nej vi har inga små fyrkanter, bara vår vinter hage är 3hektar..

Och 4 spända eltrådar bryr han sig inte om!(Vilket alla andra hästar vi haft brytt sig i;)

Och nej det är inget fårstängsel det sa jag ALDRIG!

-Det är ett trädgårsstaket.

-Min lilleman har gjort sig osams med hela byggden eftersom han verkar inte tro att han är häst och sticker längre änn jag någonsin varit med om.

-Hällre ett bra påkostat staket änn en ponny i fem delar intill roslagsbanan,kan jag tycka! 

Vänligen/Linda