Skydda manen i hagen??
Min häst älskar att rulla sig och gnuggar manen mot marken.
Han har också solblekta toppar, svart man, bruna toppar.
Nån som har lite tips?

Det är vanliga solblekta toppar. Hästen som visas i #1 (Kiara) är också svart med solblekt man. Hon ser inte alltid ut så och då hon var föl var hon helt svart, det går i perioder. Tittar man i manen är den helt svart också, det är bara det yttre "lagret" som är blekt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Har det inte alls med generna att göra?
#4 visst kan man se på olikia stammar att manen bleks mer på vissa än på andra.

#4 I den stammen som Kiara kommer ur finns inget genomgående alls att de bleks mer eller mindre.
/Cattis
jag tycker man kan se lite över hela hästen. mitt svarta sto var kolsvart och sällan blekt någonstanns. Oftast tycker iaf jag man kan se lite blekning även på kroppen på de som har blekt man,.

Tack för alla svar, jätteglad att jag hittat detta forum! Ny på shetlandsområdet.
Men vad gör ni med era hästars långa manar för att behålla dom så fina som möjligt?
#9 borsta dom så sällan som möjligt *ler*

#9 Ja faktiskt, som "nallebjörn" skrev - man låter manen vara helt enkelt. Helst skulle jag se att manarna bara reddes ut med fingrarna och sedan borstades inför utställning eller andra speciella grejer. Kanske skall införa "borstförbud" i stallet och konfiskera alla hårborstar 
/Cattis