Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1082 ggr
MadeleneJansson
0

Ston behöriga till Super-ELIT

Funderar lite på Super-ELIT ston… Då Super-ELIT är så nytt tänker jag att det kanske finns stoägare som inte är medvetna om att det finns, vilka kriterierna är eller att deras sto faktiskt kan få meriten! Man kanske slutat med avel och inte är medlem i SSS längre, så att man inte får informationen i tidningen? Så jag tänkte att vi kan hjälpas åt att luska fram ston som vi vet är meriterade nog att söka Super-Elit och sedan uppmuntra ägarna att faktiskt ansöka! 

Så….. jag börjar med Doreth v Bitterschoten, 11 avkommor varav 3 godkända hingstar och 4 diplomston.

Kirkbride Flake, 16 avkommor varav 4 godkända hingstar, 2 diplomston som också är ELIT, samt ytterligare 3 Elit döttrar

Fyll på, för jag är säker på att det finns flera meriterade ston runt om i landet!!

MadeleneJansson
0

Elina RS 2442, 14 avkommor, varav 2 godkända hingstar,  3 diplomston och 2 döttrar en med 2 x 40 p på utställning och en med 40 p på premiering som 3 åring. ( varför detta ston inte står som diplomsto förstår jag inte….miss någonstans, eller något som diskvalificerat henne?) Om denna dotter inte ger 30 p är Elina inte behörig till Super-Elit.

Annette
0

#1. Oplacerad pga underbett. 

Kul tråd 🙂

MadeleneJansson
0

Aha, misstänkte att det var något sådant…. Då är Elina med andra ord inte berättigad till Super-Elit.

Kris_J
2

(Ett tips är att inte endast leta i webbstamboken. Kolla "Blå basen" också.Lägger två länkar nedan för att illustrera. Alla diplomston(eller övriga visade på prem.)syns inte i webbstamboken, har inte ägaren skickat in tex är det inte säkert de är med. Skrev själv om detta i Shetlandsponnyn för ett antal år sedan.)

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/VisaEgnaMeriter.aspx?Nr1=18392

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=321584

I "Blå basen" i ovanstående välj resultat

Veritas odium paretFörvånad

Jiawan
0

Är reglerna ändrade? För var det inte så att SSS satte krav på antal godkända hingstar och antal diplomston, och därav var inte fantastiska Kirkbride Flake berättigad till Super-ELIT?

hippoteket
0

#5 - det är ju helt horribelt om man ser diplomston som mer värderande än Elit-döttrar, som inte har diplom…  Jag menar, Elit ger 50 p men är ändå inte tillräckligt bra för att ge mamman superElit.

Annette
0

#6. Jag skickade in en motion om det till SSS årsmöte men det blev avslag med motiveringen att man först ville utvärdera nuvarande regler. (Efter vad jag hört genom andra, var själv inte där.)

PP
1

#6 Det viktiga var, vad jag har förstått efter alla diskussioner som var inför detta, att ett SuperELIT-sto lämnat mycket bra både ston och hingstar (=diplomston och RS-hingstar). 

Vidare avtryck i aveln, som exempelvis ELIT-döttrar, travmeriterade avkommor eller för all del avkomma med SM-medalj i exempelvis körning var av underordnad betydelse och är därför inte specificerade på samma sätt.

Från början var förslaget ännu fler diplomdöttrar, vilket då skulle diskvalificera ett sto som Kirkbride Flake. Men vad jag kan utläsa av storeglementet och det som anges i #0, så uppfyller hon mer än väl kriterierna. 

Ett sto jag kan komma på så här på rak arm, är NILA RS 1420 som på 14 avkommor har lämnat:

2 st RS-hingstar
6 diplomston, varav en även har travat under 2.35.0 - kanske finns fler avkommor som gjort det?

Nila har f ö Kirkbride Flake i tredje led. ;-)

Kris_J
3

Det som också är tråkigt med dagens superelitregel är att ingen av de avkommor som kan meritera föräldrarna  behöver ens visa sig vara fertila….

Det känns märkligt att två diplomston smäller högre än två som fått elit/superelit

Slutsatsen blir att det som på pappret och inför ögat kan förmodas vara bra är mer värt än det som faktiskt bevisat sig vara riktigt bra…..

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Borde inte Agree v. Spuitjesdom uppfylla kraven?