Färger är inte lätt
hm jag gissar på brun då mamma ser brun ut
fast fölis ser ju fuxig ut.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Rödskimmel hade jag gissat på.
jättesvårt. Ser inte manen ordentligt. Brun säger jag med tanke på de mörka öronen, om manen är svart/brun. Eftersom det verkar vara nåt mysko här =)
Skulle nog gissa på fux annars
jag tror jag ändrar mej till gulbrun. Ni brukar ha knepiga färger *S*
#5 Ja jag tror den är fux… ser ut som min fuxiga caramelle som jag trodde skulle bli isabell fast denna är lite mörkare… Är det den där ljus, ljusa hingsten?
hm gud så svårt, jag vill ha honom till fux men det är säkert alldeles för lätt så då är han ju inte det. Brun är jag jättetveksam till han är för ljus.
Rödskimmel kan han ju också vara nä jag ger upp
#5 Du har en bild på en jättefin ponny som i full galopp kommer över en grön äng, är det samma häst?

ser ut som det kommer fram svarta ben under det vita.
Brun
Nu vet jag nu vet jag, det är The next Episode eller hur??? han är brun… =)

Jag tror osså att det är The Next Episode…!
#10 meeeh du fuskade ju och kollade hemsidan ju
Då hade jag ju rätt från början HURRA!!
#12 Jag kommer ihåg att han hade en skum brun färg då han blev godkänd…
Det var ju lite häfftigt!
jag ogillar bruna hästar men han fastnade i mitt minne…. Jättefin
En fråga… var ni fundersamma när han var föl på vilken färg han hade?
Ja, vi skulle försäkra honom och jag skrev i mailet till ombudet att han var lila…
Delad glädje är dubbel glädje :)
#18 Fiffigt… lila mja något bättre skulle du nog kunna *S*
#19 fast den där skulle jag kalla fux… har den fått föl?
Nej inget föl jag tycker hon är palomino eller vad det heter… Vintern är hon jätteljus…
Pappa iabell mamma mörkt gulbr. Morfar isabell.
Det var Madilene Beckman som sa åt oss att hon inte var fux utan isabell och att det skulle vi ändra i passet…
Så jag gjorde som hon sa… Eller id kontrollanten gjorde det hon var med på premieringen och hörde..
#23 inget som säger att hon inte är fux för det. Min ljusa fux skiftar också färg
#23 Den kan iaf inte vara född fux utan då är den född isabell. Den kan inte bara få gult anlag helt plötsligt =)
Jag kan inte så mkt om färger själv därför frågar jag gärna.. Jag sa isabell när hon föddes men blev rättad då, till att hon minsann inte var ngn isabell utan fux av id kontrollanten och sen ändrades det tillbaka på premieringen..
ska se om jag hittar kort så ska ni få se hur skum färg hon föddes med :)

En kompis till mig äger ett shetlandssto som är cremello, men nyligen kom vi fram till att hon kanske tom är cremelloblack, då mamman är isabellblack. Kaaanske att man kan skönja en svagt gul ål, men är det någon som vet hur man annars kan se om hon är black..? 
Hon har fått en gulbruntigrerad avkomma, men vet inte om han också ev. är black..
#28 säkrast är att ta ett färgprov. Fick den en tigrerad avkomma? Då kan det inte vara renrasigt då shetland inte får lov att vara tigrerad. Eller menar du något annat?

#29 Stoet är även reggad som amerikansk miniatyr så det tigrerade fölet är en miniatyr och inte en shettis.
Jag har sett Socker och om jag inte är helt ute och snurrar hade hon en "citrongul" ål. Det vore hemskt kul om hon kunde vara cremelloblack…!

#28 vad var pappan för färg?

#31 Isabell om jag inte minns fel..

#32 pappan till det tigrerade fölet?

#33 Jasså.. Han är reg. med brun som grundfärg tror jag, alltså vit med bruna prickar.
Hej, ni verkar alla så dukitga på färger så jag passar på att ställa en färgfråga till er här inne TROTS att det gäller island och ej shetland, hoppas på överseende!
Vilken färg tror ni denna fölunge kommer att få som vuxen?
Mamma häst ser ni på bilden (vilken färg är det tycker ni?) &
Pappa häst är brun!
Tack på förhand!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
#36 är mamman silversvart? Fölungen ser ut att vara fux faktiskt men den är nog silverbrun då dom oftast ser fuxiga ut.
Tack för ditt svar
Mamman står faktiskt registrerad som fux, men jag anser att hon är silversvart..Hon har ju silver i man och svans & något melerade hovar…
Fölungen såg som du säger mkt ljust fuxfärgad ut som nyfödd med väldigt ljusa nästan silvergnistrande hårstrån på sina ben samt i man och svans..
Nu ser fölet ut så här.. lägger in bild!
(ska kanske tillägga att hästarna ej är mina utan min systers och hon har köpt stoet vid ganska hög ålder, förmodligen blev stoet registrerat vid tidig ålder på island och om man då utgår från att mamman såg ut som fölet här på bilden i förra inlägget så är det kanske förståeligt att det blev klassat som fux?)
#8 Den fölungen är silverbrun. Kul! Mamman är säkerligen silversvart . Tror inte mamman såg ut så som liten utan hon var nog väldigt mörkt fuxfärgad
Tack för ditt svar Pheobe!
Tyvärr har vi inte kunnat få fram några foton på mamma som föl men det stämmer säkert som du skriver! (varför tror du att hon var mörkt fuxfärgad, nyfiken på hur du tänker bara..*ler*)
#40 så vacker fölungen är…
Jag har sett mycket islandshästar och många föl är väldigt mörkt fuxfärgade med nästan ljusgrå man och svans. Ser nästan ut som svarta. Har du boken om hästens färger? Där finns en ardenner som är väldigt mörkt fux. Förr kallade dom det läderfux vilket faktiskt inte är en fuxfärg utan det är silverbrun. Jag känner en som har en sådan ardenner. Mycket vacker, mörk fuxfägad med stålgrå ben, man och svans.
Något modern till ert föl också skulle kunna vara som jag tänkte på tidigare var gulsvart. Men då man ser fölungen tror jag det är silver. annars förväxlas de gulsvarta med silversvarta. Är den gul så har den ljusa, gula hår runt ögon och mule och i manen är det lite mer svart, inte grått och gula hår över liksom.
Tack för en bra beskrivning, nu lärde jag mig lite nytt!
Gulsvart kan jag nog med säkerhet säga att mamman inte är hon har inte heller några gula eller gullikande hår på de ställen du nämner.
Och precis som du säger så stödjer fölungens utvecklig vår egen teori om att det är silver och inget annat!
Får väl se till att få en korrekt färgbedömning av båda två när lilla Stassa ska registreras!
Tack igen för att du hjälpte till!
(måste tillägga att jag också tycker att den vita lilla shetlandsponnyn på bilden är underbar lycka till med att hitta ett liknande sto!)
#42 Bli inte förvånad om din fölunge är silversvart… dom kan skifta väldigt i färg. Lycka till med den. Ser jättefin ut
Håller tummarna och hoppas

Jag hade också gissat på brun faktiskt för när man såg den andra bilden på han så såg det ut som det var lite svart i svansen.
Tack Veronica! Ja, det ska bli spännande att se vilken färg det blir på henne som vuxen kanske brunsilver så här såg hon ut en dag gammal…

Hm, enbart av bilderna att döma hade jag gissat på att båda är fuxar… Om än en mycket vacker och lite annorlunda fuxfärg.
Islänningarna brukar vara väldigt duktiga på att färgbestämma, då de ju är vana att se mycket av de mer ovanliga färgerna.
Har inte sett så många silverfärgade i verkligheten och föl bara på bild. Men de har inte sett ut som dessa. De silversvarta har varit mer gråaktiga och apelkastade (fast just apelkastade kanske alla inte behöver vara) och den silverbruna jag sett var till åren kommen men ack så välbevarad och vacker (och jag brukar inte ens gilla islandshästar…) - såg ut som en fux med ljus man och svans men alldeles mörka ben.
Vi har förresten en häst på ridskolan som har samma vackra mörka fuxfärg med grå man och svans. Bifogar bild.

Ja, det blir väl helt enkelt till att vänta och se hur fölungen utvecklas för att vara säker!
Men, faktiskt så är stoet apelkastat även om det ej syns riktigt på denna bilden, hon varierar något i färg olika årstider och då blir apelkastningen mer framträdande ibland för att under vissa perioder knappast synas..
Det är ytterligare en av anledningarna till att vi funderat över om hon faktiskt är silver samt de svarta och silverfärgade hårstråna i man och svans, för inte har väl fuxar svart tagel det är väl en genetisk omöjlighet?

Här hittar du både info och bilder på silverfärgade hästar:
http://silverkedjan.se/ny/index.htm
Grå man och svans är inget konstigt på fuxar. Inte heller att taglet kan upplevas som svart - min väldigt rödfuxiga ponny har mycket mörkt tagel mitt i sin svans.
Intressant är vad dina hästar har för färg på ögonfransarna. Var bebis rosa runt ögonkanterna som nyfödd?
Obs! att jag inte säger att dina hästar är fuxar, utan det är vad jag uppfattar dem som efter bilderna. ;-)
Silver är jättevanligt hos islänningen och kan många gånger förväxlas med mörka fuxar. Silver är mycket mycket vanligare än mörka fuxar och de mörka fuxarna föds oftast inte så ljusa och skiftar heller inte så markant i färgen.
Har en vän som är islänningfantast så jag har fått lära mej =)
Nämnvärt är ju att silveranlaget är ett sånt anlag som kan ligga dolt. Den enda färgen som det kan ligga dolt i är på fux. (isabell, rödskäck, rödblack osv)De andra färgerna bleker silveranlaget och då syns färgen.
En fux kan alltså inte ha anlaget synligt men anlaget kan ploppa upp när som helst om man har led med fuxar i.
Säkrast är ju att testa silveranlaget på ponnyn/hästen med DNA
Tack snälla ni för all matnyttig information båda två, och jag kanske ska tillägga att vi är lika glada oavsett vilken färg det är vi är bara nyfikna eftersom vi själva först naturligtvis accepterade att stoet var mörkfux då hon var registrerad som det.
Men efter ett tag då flera olika islandsvana personer påpekat att hästen faktiskt var silver och måste ha blivit felregistrerad blev vi fundersamma!
Så, när sedan årets två fölungar med samma fader anlände och vi såg den stora skillnaden i utvecklin under deras första månad började vi fundera ordentligt på vilken färg det egentligen är! Den andre fölungen ÄR otvivelaktigt fux med en mera "vanlig" fuxfärgad mor… (Han har förövrigt inte genomgått någon större förändring utan ser ut som en fux fortfarande till skillnad från lillasyster!)
Sätter in bilder på de båda fölens ögon så ni kan se skillnaden!
Här är bilden på halvbroderns öga kanske inte så tydlig men ändå….ett fuxöga med sina ljusa kanter och röda ögonfransar!

Har fått lära mej att silverhästar har grå/ljusa ögonfransar (just för att silveranlaget bleker svart färg och en svart eller brun häst ju har svarta ögonfransar till skillnad från en röd häst). Jag tycker inte att Stassas ögonfransar är ljusa… Att hon är glasögd har ju inte med silveranlaget att göra.
Det andra fölet har ju tveklöst fuxens skära ögonkanter (som ganska snart mörknar, men ögonfransarna förblir röda). Hur såg Stassa ut som ny? Likadan eller mörk?
Hursomhelst så har du ju sto och föl med en härlig färg! Och jag är inte någon expert på silver. Men du ville ju veta vad vi färgintresserade trodde… ;-)
Hej, igen! Är jätte tacksam för dina åsikter det är spännande att få ta del av hur ni andra tänker för man fastnar lätt i sitt eget
Här kommer foton på Stassa 1 dygn gammal! Inte de allra bästa men jag tror det syns där att hon hade ljusa rödbruna ögonfransar med ögonkanter som är svarta. De har ej varit rosa som hos brodern. Ögonfransarna har sedan mörknat och är i det närmaste svarta som syns på de andra fotona där hon är 1,5 månad! Däremot tror jag att eventuellt silver framträder med tiden då det som du också skriver bleks av från det svarta och ej är silver från början!
Och precis, glosögat har överhuvudtaget inget med silveranlaget att göra det hänger ihop med hennes stora bläs
Ett till… Kom att tänka på att hon nästan såg ut att ha mörk kajal på ögonkanten när hon föddes!
Då måste jag ju ändra min uppfattning en hel del. Det är jättevanligt med riktigt isblå ögon (glasöga) på hästar med gult anlag. Förvisso är det mer vanligt på hästar som är homozygota för gult anlag, dvs har två gula anlag. Du vet inte om den bruna pappan kan vara gulbrun till och med? Mannan kanske är gulsvart som jag nämnde ovan. Det gula anlaget syns ofta jättetydligt på islänningen, inte alls så "segt" som på shetlandsponny. Verkligen en spännande ras!
Nu vet inte jag om det är vanligt med så blå ögon på silver hästar och det kan förekomma på alla raser och alla färger. Men på vissa färger är det vanligare, då ex gulanlagets färger.
Tillägger att ögon på föl är som på barn också många gånger, dom mörknar. Men de ögonen som fölet med den lustiga färgen har är för ljusa för att bli bruna
Ja, hennes ena öga är isblått samma som hos hennes mor hon har också ett blått öga!
Hingsten däremot är brunögd och brun! Visar en bild av honom!
#59 Ingen superbild direkt. Jag skulle dock gissa på att hingsten var svart. Svårt med en sån liten bild. Men har fölungen bara ett sådant blått öga är det nog en tillffällig ärftlighet ändå. Så spännande med färger eller hur =)
Ja jag tycker det är jättespännande med färger! Läste just detta på en faktasida som handlar om islänningen och att ta till vara på deras något speciella färger…
(Följande är taget från Islandshingstar.se)
"Kom ihåg: Silveranlaget förändrar man, svans, ögonfransar, ansikts- och hovskägg till vitt / silver /mixat gråbrunt hos hästar som annars skulle haft svart färg på denna behåring. Även kroppsfärgen bleks men inte lika mycket. Silverfärgen förekommer bland islandshästar och shetlandsponnyer (möjligen även i fler brittiska ponnyraser och ardenner)"
Detta är väl nått som inte alla shetlandsentusiaster håller med om misstänker jag eller är silvergenen fastställd finnas hos shetland ännu?
Vad gäller ögat så det är nog precis som du skriver en tillfällighet pga bläsen, som hos mor…
Men hingsten är allt brun även om han ser svart ut…
Bättre bilder av honom finns att se på:

Vad jag vet så har ingen shetlandsponny bevisats ha silveranlag. Det finns några misstänkta fall (en sådan i Bo Furugrens bok Hästens färger). Bo Furugren sa även på föredraget hos Shetland Nord att Park View Grit var silverbrun, något jag personligen inte riktigt tror på. Men som sagt, vad vet jag? ;-)
Tycker att uttalandet i fet stil ovan (#61) är lite märkligt, eftersom det inte är bevisat på shetland (ännu) men ju faktiskt finns på ardenner..!
Är ju jättespännande med din fölis! Eftersom den inte var skär runt ögonkanterna är det ju inte självklart att det är en fux (även om det alltid finns undantag att bekräfta alla regler med;-). Hoppas att du anlitar en mycket färgkunnig id-kontrollant… Måste vara mardrömmen att komma ut på sånna här tveksamma fall. Visar den sej vara silver, så är ju modern oxå silver (trots mörka ögonfransar och avsaknad av ljust hovskägg). Kan du inte vara snäll och lägga ut lite bilder i vår igen när fölis fällt av ordentligt?
#61 Där var mkt bättre bilder =)
Jo, jag lovar att återkomma med både bilder och berätta hur det har gått! Tack för all hjälp!