Hovröta
Nu undrar jag lite om hovröta.
Varför får hästen det? Och hur kan man behandla det på naturligast sätt?
Kommer det tillbaka när man väl har fått bort det?
Nu får du gärna specificera lite mer, för det finns ingenting som heter hovröta…
Menar du strålröta? Eller kanske bärrandsröta?
Man brukar be hovslagaren verka bort det angripna hornet. Det är det viktigaste. Sen tycker jag att det mest effektiva är att behandla med Thrush Buster (heter "Rengör strålen", när man köper det). Det är väldigt giftigt men vääääldigt effektivt.
Man kan även prova att pensla på trätjära, men då måste man vara jättenoga med rengöringen innan.
Röta, av vad slag det än må vara, kommer tillbaka om man inte eliminerar orsaken till det….

Men veterinären har sagt att det är Hovröta.
Och så har jag hört att man kan ha äppelcidervinäger, men undra om det är så bra 
SUCK
Veterinärer och hovar går inte alltid så bra ihop, tyvärr. Det är hovslagare som är proffs på hovar…
Äppelcidervinäger är väl ofarligt att prova, men jag tvivlar lite på hur verksamt det är. Hade det varit väldigt verksamt så tror jag att det hade nämnts under min hovslagarutbildning….
VAR i hoven är det röta? Hur ser det ut?

Okej..
Det sitter längst ut på hovkanten, som ett sträck som går runt hela hoven. (på insidan) Det har börjat bli lite "mjukt" eller ska man kanske säga svampigt?

Våra distriktsveterinärer säger själva att de inte kan hovar. Klövar kan de däremot. Det är bra att de är så ärliga, då söker man någon annanstans vid hovbekymmer.

Ja precis, hon har inte sagt det till mig själv, men till förra ägaren. jag köpte min lille för 2 veckor sen
Det är bärrandsröta, kan bli besvärligt om det inte hålls efter. En bra hovslagare är viktigt! Underlaget i hagarna kan också spela in, är bra om de inte behöver gå i leriga hagar.

Okej.
Jag har en hovslagare som har hållt på i över 20 år, så han borde ju kunna. Han har säkert hållt på längre… Vi ska ta ut honom runt den 20 nov. Behandlar man det på samma sätt?
#8 DIn hovslagare vet alldeles säkert vad som ska göras. Avvakta tills han kommer!

Okej , tack så mkt för hjälpen alla!!
Tycker synd om dig om din häst fått bärrandsröta. Det kan ta år att få bort (om det nånsin försvinner…börjar tvivla)…hovslagaren kommer förmodligen klippa upp hovväggarna så det blir å se förjävligt ut + att du måste rengöra och behandla dagligen (preparat varierar, min hovis säger Virkon S) och sen ska hästen verkas med 4 v mellanrum. Min valack har haft detta över ett år nu och han har på alla 4 ganska mkt och det blir aldrig bättre…
Du får ursäkta om jag låter negativ men jag tycker det är hemskt. Blir nästan gråtfärdig när hovis varit här….

Vi tog ut hovslagaren idag, han sa att det inte var någon fara om vi bara behandlade ett tag framöver. Det hade inte hunnit bli så mkt ännu. bara några cm som var smittat
Jag har 3 st shettisar varav 2 har röta i lamellranden, det är ett rent h***ete att bli av med, jag har kört med Thrush Buster sen silvertejp,,, det har varit det bästa(men mer förslag är välkommet), man får byta tejpen varje dag,,
jag har haft mina ute året runt , men det funkar inte med dessa hovar för de vill aldrig stå inne på torrt (har ett skjul åt dom) så vi flyttade dom till ett stall nu tills vårat stall är färdigbyggt,,, så nu är dom inne om nätterna o står torrt så jag hoppas på ett bättre resultat
Det spelar nog en ganska stor roll om de går på lösdrift eller är inne nattetid. Det började komma efter betet förra sommaren (f.ö. första gången jag haft dem på bete sen vi flyttade hit) och sen gick de på lösdrift hela vintern och har gått ute alltså dygnet runt i ca 1,5 år och har haft rötan i lite drygt ett år.( hade aldrig hovproblem när de alltid var inne på nätterna)
Vill ju helst ha dem ute, de trivs ju bättre så men kommer nu att börja stänga in dom i lösdriften på nätterna och hoppas innerligt att det hjälper.
Mina två har också "röta" på hovväggen.. Min hovslagare börjar bli bekymrad för dom nu och vill att vi ska åka upp till kliniken så dom kan skära upp rejält. Han vågar inte skära riktigt så mkt som han tycker behövs.. Ni förstår ju att mina har jätte djupa.
Jag rengör varje dag och använder alla möjliga medel. Rengör strålen har fungerat bäst hittills så nu går jag omkring blå prickig på händerna i skolan. Det går ju inte at får bort! Mina små är i alla fall hänvisade till paddocken nu heeela vintern om det inte planerar att bli kallt och frysa på rejält. Våra andra hagar är riktigt leriga och paddocken är torrast. Tråkigt som sjutton tycker dom att det är men tyvärr så bryr jag mig inte om dom tycker det. Nu vill jag bara ha bort den där skiten!
Jag rekomenderar verkligen att se efter det ordentligt så det inte blir mer än vad det är. Och det blir mer fort!
Negativt inlägg blev det nu, men jag är riktigt trött på sprickorna nu.. Speciellt efter att min hovlagare påminner mig varje gång om att det kan bli jätte djupt så det går upp i benet och det krävs en operation för att fixa det. Känns ju sådär halvbra nu när dom har djupa sprickor båda två på i alla fall minst en hov var.. Suck…

När det tar över ett år att läka ska man nog börja ifrågasätta hovslagarens metod…jag ifrågasätter hovslagares metoder överlag.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#16 Mitt stos hovar läker med kommer tillbaka lika fort igen. Jag har ägt henne i 3½ år nu och hon har alltid haft det.

#17 vad är anledningen till det då? För att kunna läka måste ni hitta anledningen och gra nåt åt det. Hovar som får rätt vård =friska hovar. allt som uppstår i hoven beror på nåt som blivit fel (t ex sprickor, dom kommer ju inte av sig själva bara för att dom känner för de)
#16 + 18
Bärrandsröta orsakas med största sannolikhet av mikroorganismer som finns i marken i hagarna.
En häst som får bärrandsröta behöver ABSOLUT INTE ha sämre skötta hovar än den som slipper!!
Skälen till att det tar så lång tid att bli av med är flera. Ett skäl är att de hela tiden infekteras av nya mikroorganismer från marken. Ett annat är att en hov som ÄR angripen aldrig kan "läka ihop" igen, utan den klyfta som bildats i bärranden måste växa bort. Verkar man bort hovväggen utanför klyftan så ska ändå hovväggen växa ner innan man kan friskförklara.
Jag tycker du ska ta reda på fakta innan du kommer med så skarpa uttalanden!

#19. Instämmer. Vi har tyvärr också haft bärrandsröta på vår ena shettis. Hade haft hästar i 23 år utan att haft det eller ens hört talas om det förut. "Då har ni haft tur" sa de på hovslagareskolan till mig.
#19 Tack! Då slapp jag förklara själv varför dom får tillbaka det
Och om mina hästar har dåligt skötta hovar ja då har nog alla hästar jag känner dåligt skötta hovar med tanke på att jag lägger ner mer tid än vad de flesta andra här omkring gör med sina hästars hovar.

Jag har aldrig sagt att ni sköter hovarna dåligt, men jag tycker inte om metoden hovslagare använder överlag. skulle det finnas sånna mikroorgnismer där jag har Peppe skulle jag flytta honom. Hur skönt tror ni det är när bärranden ruttnar bort? inte så värst! det påverkar ju inte bara bärranden utan hela hoven påverkas på ett eller annat sätt.

Tycker för den delen att du Anna.lundin reagerar lite väl mycket! står i skrivregelerna att man ska utgå ifrån att ingen menar nåt illa när de skriver eller nåt liknande. läser du en gång till, tänker efter och läser med lite positiv anda så vill jag gärna höra en kommertar till tack. missuppfattas det fortfarande får jag väl formulera om mig.

#22. Jadu, då vet jag faktiskt inte vart du skall bosätta dig om du helt skall eliminera risken för bärrandsröta. Det går inte, enligt veterinär!
Så du tycker man ska flytta hästarna då?
Om man har egen gård vad kan man göra för att förbättra marken eller är det omöjligt att komma bort från mikroorganismerna?
Vad är det som du tycker är fel med hovlagarnas metoder?

#22 Men du, dessa mikroorganismer stöter man på överallt. Så för att undvika dem bör man sätta på hästen stövlar! 
Jag har också haft flera som då coh då haft dessa problem. Det har behandlats efter olika sätt, beroende på hur allvarligt det varit. Det har alltid gått att häva - även om det emellanåt tagit lååång tid innan det försvunnit.
Dessa ponnyer går kvar på samma marker, där samma bakterier finns. och har inte fått det igen.
Hur skönt det är när bärranden ruttnar bort? Ja inte så värst skönt bergis, men därför låter få hästägare det gå så långt utan försöker häva det så snabbt det går. Det kan faktiskt hinna gå ganska långt innan man en upptäcker problemet.
Jag tycker att hovslagarna jag använt skött detta kanonbra överlag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#25 jag tänker inte gå in i nån hovdiskussion för då kommer jag hålla på hur länge som helst. jag har helt andra åsikter vad gäller hovar än er för jag gillar inte hovslagare. ni kan inte ändra på mig och jag kan inte ändra på er så vi kommer ändå ingen stans.

#26. Stämmer, det går fort som attan. Har du hästen skodd hinner det mellan två verkningar (6 veckor) bli väldigt mycket. Sitter det under skon är det omöjligt att se. Jag vet av egen trist erfarenhet.

#27. Jag tror inte riktigt du förstår vad bärrandsröta är.
#27 Jag är inte ute efter någon hovslagar diskussion. Var bara nyfiken på varför du inte tycker att dom flesta hovslagare har en bra metod. Själv har jag aldrig anlitat något annat än en hovslagare så någon diskussion tänker jag inte ge mig in i. Som sagt var jag bara nyfiken
#28 Här är en till som håller med om att det fort! När jag hade medryttare på stoet så kollade jag inte hovarna på henne utan tänkte att det gör ju medryttare, men självklart hade jag inte informerat henne om bärandsrötan Moa har. Tjofs så fick hon tillbaka det….

#27 Du behöver inte gå in i en "hovdiskussion" för att försvara dina åsikter. Men i Skrivreglerna som du hänvisar till, så står även att man måste respektera andras åsikter. Här är ett sådant läge, du tycker en sak och många andra tycker inte att hovslagarkåren är pest och pina. Du har dina erfarenheter, men du KAN inte döma ut kåren helt och säga att de är "skit".
Du skriver att Anna L skall läsa följa skrivreglerna och inte utgå från at tdu menar illa, men sen skriver du i en annan mening at tdu "gillar inte hovslagare". Hur tolkar man det? Och Anna L är då dessutom just det, en hovslagare.
Ibland får man också försöka ta till sig andras erfarenheter och kunskap. Särskilt då man inte hållt på så länge själv. Jag lovar dig att du lär dig mer och snabbare då.
/Cattis

Men du verkar ha utelämnat meningen "jag har helt andra åsikter vad gäller hovar än er för jag gillar inte hovslagare. ni kan inte ändra på mig och jag kan inte ändra på er så vi kommer ändå ingen stans." Det meningen säger är att jag har andra åsikter än er för jag är en AANHCPare rakt igenom och jag gillar inte hovslagarnas metoder överlag. Ni kan inte ändra på mig och jag kan inte ändra på er. jag ser ingen anledning att sitta här och skriva en massa terorier som för mig är självklara men som ni inte håller med om, det har jag inte tid med. jag bryr mig faktiskt inte i ärlighetens namn om ifall ni har skor på era hästar eller om en hovslagare verkar, men min häst kommer inte verkas av en hovslagare. han kommer inte heller få skor. jag respekterar att ni har andra åsikter och ber er inte ta av skorna eller byta till hovvårdare för det tjänar jag inget på.

#33. Där gör man ju som man vill, så länge hästarna inte blir lidande.

#33 Nej, okej?
Det som efterfrågades var vad som gjort att du inte längre tycker att hovslagare är bra. Inget annat.
Att du inte gillar metoder som riktiga hovslagare använder är en sak. Men det är dags att lägga ner snacket med att du inte gillar hovslagare. Formulera dig annorlunda så att inge nriskerar at tta illa upp, och har du ett skäl till att du inte gillar metoderna, så ange dessa.
/Cattis
Använder du blåsprej för att torka ut hovarna? Fungerar det bra?