Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1338 ggr
UG
0

Hur bygga bort underhals?

Hejsan!

Tips mottages tacksamt på att bygga nackmuskler och få bort underhals. Jag undrar just nu om jag någonsin kommer att lyckas…

Jag försöker köra i form och tömmköra i skogen. Vad tror ni om att longera inspänd?

Milla
0

jo du kan köra den inspänd, men tänk på att inte spänna in den så pass mycket att den inte får upp huvudet. Det viktigaste är att den jobbar rätt då kommer den också att jobba med halsen.

Klättra, träna över bommar på marken och mycket tömkörning där du får den att trampa rejält och jobba med bakbenen. Detta kan du göra i skritt till en början och sen öka på i traven. För att få den att verkligen jobba så kan du öka och minska stegen hela tiden (alltså låt den gå fram i ett frisk tempo i 3 - 4 st och ta sen tillbaks i 3-4 steg) så håller du på då får du den att använda bakbenen.

Börja och avsluta alltid med att få den att gå i låg lång form.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

UG
0

Tack för svar!

Jag tar till mig gladeligen! Hälsar Ulrika

Terrierlina
0

Mitt råd är nog snarare att passa sig för att spänna in! Hästen motarbetar ofta inspänningen och sätter då mer underhals. Ut i skogen och klättra samt jobba hästen lång och låg så kommer det nog att ordna sig!

Lycka till!

Jeanette Gavazzeni
0

Inspänning är ej att rekommender då det oftast gör underhalsen större som tidigare inlägg  poängterade. Plus att det är inte så att hästen lär sig att gå i bärande form själv utan hamnar mer på framdelen.

Hur gammal är din ponny? Går han/hon högt med huvudet när ni jobbar? Samt är han/hon tung i handen?

Det som är viktigt att tänka på är att lära hästen ge efter för tryck, alltså tryck från bettet eller vad man nu använder. För är det motstånd så sätter hästen muskler utav det. Så jobba mjukgörande övningar framåt-neråt,böjövningar åt sidorna, jobba ute i skog och mark. Men allt måste ske mjuk och utan tvång.

Lycka till!!

VeronicaP
0

beror ju på hur man spänner in eller hur , inte meningen de ska dras ihop ….

susanne-s
0

Kör om du har möjlighet, det är svårt att gå med huvudet högt om den drar, lite tyngre lass.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Zebben
0

Något som min ena shettis byggde en underhals av var att stå med en för hög boxdörr. Alltså, hans boxdörr var så hög att han fick höja upp huvudet hela tiden för att kunna titta ut. Jag sänkte dörren till honom och musklerna han börjat bygga på underhalsen försvann.

Inget svar på din fråga men, en liten tanke kanske om han har en för hög boxdörr som han står och hänger över.

Hanna-D
0

Jag är absolut ingen expert men jag skulle nog inte spänna in den, möjligtvis i korta perioder om inget annat hjälper.

Jag skulle försöka arbeta den i en lång och låg form. Det kommer ta tid, det ser man på många ridhästar. En del blir aldrig av med själva underhalsen men lär sig att arbeta i rätt form.

Anna Johansson
0

Kan ju testa med gummisnodd ( halsförlängare ) om du nu ska spänna in lite. Det är ju en mild form av inspänning. En tanke bara.

UG
0

Tack för fler synpunkter! Jag läser och tar till mig!

Hästen är en sjuårig hingst, min nya körhäst! Han är ej ännu kastrerad då han fått 39 på premiering, jag ska visa honom en gång till och sedan kastrera.

Han går bra i form när jag kör…efter ett tag när han blivit lite trött. Han har underhals och tar gärna upp huvudet när han longeras och rids. Håller gärna upp huvudet och skriker, "här är jag", ni vet ;-)

Han har ett långt, jättefint steg. Men är orutinerad att jobba över bommar, tar då dubbelsteg, hoppar och slår i. Jag har fått hjälp av instruktör att lägga bommarna på lagom avstånd. Jag kör honom två gånger i veckan, ska i sommar tävla i lagserien. Skulle vara bra om jag lyckades bygga bort underhalsen, men jag förstår att det tar tid.  /Ulrika

Jeanette Gavazzeni
0

Hej!!

Hur ser ryggen ut på din hingst?? Är han välmusklad över ryggen??? Var försiktig med att ha ryttare på en häst som tar upp huvudet ofta då han sänker ryggen och belastar helt galet, då är det bättre att jobba med körningen,för hand och ut i skog och mark.

Kan du inte sätta ut en bild på honom gärna bara uppställd men även framför vagn…vore himla kul att se honom :)

Mvh Jeanette

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Hej! Här kommer en bild. Corall drar mig i bob på bilden. Han är bred över ryggen. Underhals som sagt….

kacka
0

Wow! vilken härlig bild!!!

Ellinor Johansson
0

Han ser jätteläcker ut!

Lycka till med körningen.

sonja
0

Min valack som jag kör har också underhals, det har många shettisar. Jag har för mig att det var värre innan han fick ny boxdörr som han kan se över. Eller så är det inbillning, trodde mkt på höga-dörr-teorin innan. Men det är inte hela världen om han har underhals om han bara kan jobba rätt ändå och få muskler i nacken, det verkar ju som om du har bra och kompetent hjälp att få. Det är ju ändå det bästa, att få av folk på plats. Det är jätteroligt att köra och körfolk är ofta himla trevliga. Lycka till med serien! /Sonja

Om jag lyckades bifoga en bild så är det en tidig bild på King, han är finare nu. Har suttit o letat efter den där halsen, vet att den finns där. Tror även att han kan få mindre problem när/om din häst blir kastrerad och får lättare att slappna av. Har den erfarenheten iaf.

sonja
0

Hittade 2 underhalsar till, min och Ladykillers. :-)

UG
0

#16 Åh vilken gullig bild! Bilden på King var också trevlig!

Jag var ute och körde en timme nu ikväll, det gick riktigt bra. Jag tror jag har lite "oroliga händer", håller på med halvhalter, förhållningar, ställa höger & vänster… Nu höll jag bara stilla och vipps så gick han stadigt och fint!

Här kommer en till bild.

nallebjörn
0

men snälla nån, hästarna ni visar bild på har inte mycket underhals. Jämför med halvbloden när dom har rejäla halsar. Lite får man väl ha. Hur bygger man bort dubbelhaka på sej själv? *S*

UG
0

#18   Oj, Tack! (eller)  ;-))