raka nu?
min lille shettis korsningskille har fullt med knutor i pälsen av gammal skit. satt igår med en sax och klippte, men det är ett evighetsjobb. det går inte att borsta bort knutorna.
funderade på om man kan raka honom under magen och längs bakbenen?
är det för tidigt att göra det kanske? vädret är ju trots allt dåligt fortfarande… han har lång päls i övrigt.
förra året rakade jag min ettåring för hon fällde inte. Jag rakade hela henne. MEN man kan inte ställa ut hästen sedan förräns sommarpälsen växt ut ordentligt. Nu har du ju en korsning så det kan ju kvitta. Men jag rakade oavsett vad folk säger. För fäller hästen inte eller om den har problem ser jag ingen nackdel i det.

han fäller en hel del nu, stod och borstade med en sten ett bra tag i går. men knutorna går ju tyvärr inte bort med denna..
tror att rakning är det enda jag kan göra för att få bort dom. får väl ta bara magen o borsta bort det andra.

#2 Är du säker på att knutorna inte är skållor?! Isf ska du inte riva loss dem hur som helst…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Man brukar säga (åtminstone på halvblod) att man ska klippa sista gången i februari för att hästen ska vara fin i riktig sommarpäls på sommaren.

# 3 nej, det är skit som fastnat. det är lixom tovor som sitter i pälsen. när jag klipper bort dom så drar jag ut pälsen från skinnet. man ser att håret växt, så det är inte skållor :D

#4 jag bryr mig inte så mkt om han har fin sommarpäls eller ej. han ser för hemsk ut som det är nu och han luktar… :D
#6 Har ju inte bara med utseendet att göra. Håller man på klipper/rakar i "fel tid" så kanske han sätter päls fel, dvs har sommarpäls på vintern eller tvärtom och det är inte kul.
Lukten är lätt att slippa - ett bad. Tovorna skulle jag klippa bort, hur kan man låta det gå så långt att det blir sådana tovor/hårbollar?
Tror dessutom inte att han skulle uppskatta att bli rakad, kommer att luggas ordentligt med tovor i pälsen.

Tvättar hästen så går det bort och då behöver du inte ens klippa men gno lite extra..
Jag har faktiskt några som har fått likadant i år och jag vet inte varför eg för inte har jag behandlat dem annorlunda i år än annars men däremot är deras pälsar lite tovigare över lag hm , men efter en tvätt så försvinner det…

# 6 nej det är sant, det är därför jag undrar om man kan klippa nu.
bad i all ära, det tar bort lukten, men det är oxå tovorna jag vill bli av med. har haft hästen sen fredags, tar lite varje dag. tror han börjar tröttna på att ha mig på huk vid magen :D
måste bara vänta tills det blir bättre väder, så får han sig ett bad.
Det är nog "tov-år" i år för jag tycker att mina också har varit ovanligt toviga mellan frambenen speciellt…

låter ni bara tovorna vara då eller?
Nä, om det går så drar jag av dem, men annars så får saxen komma ram… Men jag är ju mer noga med de som rids och körs än unghästarna som bara springer i hagarna…

nä jag rycker bort mina eller så tvättar jag dem så lossnar de faktiskt , många hästar fäller av en hel del när man har tvättat dem och då är det samtidigt lättare att få väck *tofsarna*

jag vill helst inte lugga honom (vet hur ont det gör själv ;))
jag får väl hoppas på att det blir fint väder i helgen så han kan bada. bara att ta fram grönsåpan och en skurborste :D