Inavel
En som jag känner köpte ett shettis sto, jag blev nyfiken och skulle kolla på webbstamboken om hon hade fått några avkommor. Fick då se att hon hade en avkomma där fölets pappa var samma pappa som till mamman. Avlar man så medvetet el kan det va en miss? någon som har någon tanke om det?
Om du vet vem uppfödaren till fölet är kan du försöka ta kontakt och fråga om betäckningen var menad eller en tjuvbetäckning
tror inte det finns någon som avsiktligt betäcker ett sto med sin pappa, nog för att en del betäckt " halvsyskon " med varandra . Har man däremot en hingst och dess avkommor på gården så kan det ju ske en olycka..vid stakethaveri t.ex
Anna Manberger, www.stuterila.se
Jodå, det finns exempel på planerade parningar med nära släktskap. (fast jag tänker inte peka ut någon särskild)
När det är planerad nära inavel kallar man det för linjeavel och man gör det med berått mod för att förhoppningsvis förstärka de goda egenskaper man vill åt. Men man riskerar också att förstärka det som är mindre bra och eventuella genetiska defekter genom att para individer som är nära släkt med varandra.
Detta är något som bara väldigt insatta uppfödare bör syssla med och man måste också vara beredd på att det finns risk för defekta avkommor som måste avlivas, om någon ärftlig defekt skulle visa sig.
Inget vanligt nu för tiden, men går man tillbaka i stamboken till Shetlandsponnyns begynnelse, så var det vanligt med linjeavel just för att göra ponnyn mer homogen… Gäller för övrigt den mesta avel när en ny ras ska "sätta sig".
Exempel: