Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2121 ggr
Lindbygarden
0

Kraftfoder till ettåring?

Klurar på kraftfoder till vår lille ettårshingst, blir nog runt metern som vuxen. Han har fri tillgång på hö samt mineralsten, analys väntar vi på men det har överlag varit bra värden på hö från denna bonde. Han är regelbundet maskad mm.. Han har lite hömage men skulle önska lite mer fyllig pålle.. Så tippar på kanske lite mer protein?

Har ju inte haft en så här liten häst förut och undrar över mängd samt hur no fodrar era små mm..

Någon som har tips och råd?

Tackar på förhand

Asagard
0

Själv ger jag inte mina unghästar kraftfoder om det inte är så att de behöver pga lågt hull eller att grovfodrets näringsinnehåll inte täcker hästens behov. Har du ett bra grovfoder och dessutom fri tillgång så är det tillräckligt för en ettåring.

Pheobe
0

Jag ger inte heller mina åringar kraftfoder. Min ettåring i år är som en fotboll hela hästen. Jättefet.

Du kan prova ge hackad luzern som innehåller ganska mycket protein. Är även bra för magen och kan inte skada hästen på nåt vis.

Lindbygarden
0

ok..tack!

Han har ju tyvärr ett grovt underbett så man är ju där och trycker och klämmer samt kikar i munnen i tid och otid.

Lusern är ett mkt bra foder! Vilken mängd talar vi om ungefär, det är ju som sagt gott om bra protein i det.

Pheobe
0

#3 jag ger mina ganska mycket. Kan nog käka nån liter om dagen. Känn dej fram. Du kan inte ge för mycket. Eller ja, inte hela balen kanske=)

Lindbygarden
0

#4 hahaha! Nä ska försöka att inte övergöda honom! Har du med melassinblandning eller kör du ngn som är helt "ren"?

Pheobe
0

#5 Nej jag ger mina det som det är. Vill du kan du ju blanda i blötad betfor

Lindbygarden
0

ok, det låter bra. Vi har nämlige köpt hackad lusern till våra stora hästar men då var det en liten del melass i också.  men jag ska se om jag inte kan hitta ren lusern bara. Får han melass eller betfor så hoppar han väl ur skinnet på våra promenader:O)

maysod
0

Det finns bra böcker om foderstats beräkning för häst. Skaffa en sådan och läs och räkna vad din ettåring behöver för att bli en frisk och sund ponny med ett långt liv. Det är alldeles för många ponnyer som inte får så mycket näring de egentligen behöver under sin uppväxt. Den viktigaste tiden är från födsel till treårs åldern, det som dom missat under den perioden kan de aldrig ta igen.

AnnaLundin
0

#7 Det går alldeles utmärkt att ge av lusernhacket med melassinblandning. Du behöver inte leta reda på något annat.

Kris_J
0

# 0 Har du tänkt på att han kanske har svårt att tugga maten ordenligt när han har ett felaktigt bett.  Du bör låta någon veterinär som är duktig på tänder undersöka honom. Det kan vara så att han måste behandlas kontinuerligt för att få hjälp att kunna äta ordentligt. Hakar kan bildas som måste behandlas med jämna intervaller.

Veritas odium paretFörvånad

Lindbygarden
0

# Jo jag har plancks bok här hemma och har räknat till de stora men tycker det är mwer klurigt till de små då de är "rundare" än vad de stora är.. jag ser dock inga revben.. jag får försöka ta en bild på honom så får ni säga vad ni tycker.

#10 absolut "risken" finns för att vi kommer få åka kontinuerligt till tandläkaren.. men han ser fin ut längre in i munnen.. Stackaren har ju vant sig vid att vi tittar och pillar i munnen på honom!:O)

maysod
0

Vad skulle det vara för skillnad för att de är små. Det finns ju olika tabeller vid förväntad vuxen vikt och unghästarnas behov månadsvis. Protein behovet minskar ju med ålder tills de är vuxna, energibehovet är ungefär lika hela tiden.

Nu får man ju tänka på att de värden som anges är riktvärden, sen får man ändå ha koll på hull och muskler.

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jättesvårt med min ettåring som är rund som en köttbulle hela hon. Halsen har försvunnit och hon har fettklumpar i ljumskarna. Hon får bara det gräset som finns i hagen + hö och lite lite luzern när de andra äter. Fri tillgång till mineraler och vitaminer.

På bilden sträcker hon ändå ut sej ganska mkt. Riktigt fet är hon. Brås på sin moder som är som en ardenner

Lindbygarden
0

probelmet för min del med de små är att jag har inte koll på hans vuxenvikt samt shettisar är lite "mulligare". Samt det är för mig även riktlinjer då vissa hästar behöver mer av olika anledningar:O)

Så därför frågar jag här ute bland alla shettismänniskor vad de brukar ge sina únghästar då de troligen har koll på vad de brukar föredra att ge sina små..

Lindbygarden
0

#13 Njaa så rund e han ju inte:O) Men jag känner inga revben på honom och han är pigg samt glansig i pälsen!

Pheobe
0

#15 Revbenen får man leta efter på mitt sto och hennes mamma, tyvärr. Har du ingen bild?

Lindbygarden
0

# 16 Jag tänkte ta bilder imorgon! Hade världens läge idag när lilljäntan (2,5 år) stod och kramade honom men inga batterier! Han är så supermysig och "trygg" si sig själv för att vara så ung.. Visst så blir han lite busig så till vida att han småtravar lite och brallar när man är ute på promenader men inne så är han så lätthanterlig, inga problem alls ( peppar peppar)

Fungerar nästan alla shettishingstar så?Oskyldig För då vill jag ha ett helt gäng!Cool Kanske ska satsa på en skimmel till så kan vi köra par ihop med de i grannbyn när de är ute med sina shirehästar.. hade nog sett lite kul ut!

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här såg han ut när han kom… ett litet murmeldjur! Här har vi precis lastat av honom..

Denna kommentar har tagits bort.
Pheobe
0

#18 Jättefin. Vad är det för stam på honom?

Lindbygarden
0

Han är reggad med okänd stam tyvärr.. men uppfödaren har både hans mor och far.. tror att det var hingsten som inte var godkänd.

Pheobe
0

#21 Det var ju synd. Vem av föräldrarna är skimmel?

Lindbygarden
0

Det är hans mamma som är det, pappa är mörkbrun/brun har jag för mig..

Pheobe
0

#23 Oh, mamman skimmel, men du visste inte om hon har stam? Nu blev jag nyfiken…

Lindbygarden
0

Nej men det kan jag ta reda på.. hon lämnar enormt trevliga föl, tydligen är alla hennes barn lika trevliga som vår kille är.. Vi skulle gärna köpa en lilliebror till vår om det inte vore för just det inte går att regga dem..Om vi ska ha en shettis till vill vi gärna ha med full stam så vi kan delta på alla aktiviteter..

Men jag vet inte, kanske det går att efterregistrera om man dnatestar alla mm??

Pheobe
0

#25 finns det bara stam på pappans sida också och dom är godkända går det at regga dom med DNA, svar ja.

Vore ju synd om dom har bra stam på ett sto och lägger hingstar utan stam på… Jag vill jättegärna veta om hon har stam , älskar skimlar

Lindbygarden
0

#26 jag har för mig att hon sa att de reggades hos asrp med okänd stam pga att hingsten inte var godkänd.. Får man inte regga den som shetland men med annan "färg" på deras papper?

Skimlar är jättefina! Just nu har vår fällt av allt brunt och är silver och stålgrå fast med litelite brunt kvar i man och svans.. (klurar på att klippa och rycka bort det brunaOskyldig)

Pheobe
0

#27 nej du kan inte ragga den hos SSS, då måste den har stamtavla.

NEJ dra inte bort nåt, den är ju fin ändå och det blir ljust så småningom…. =)

Lindbygarden
0

ja han är söt vår lille prick!!

Hade hoppats att han skulle hunnit få lite hingstnacke nu innan kastrationen men det har inte kommit ännu.. han har ju all man på en sida så det hade varit så fint med lite "nacke"..

Så synd att man inte kan regga den som shetland.. hade ju tänkt börja köra honom men om han inte är reggad där då kanske jag inte får lov att delta hos vissa föreningar.. det är trist, hade varit så kul för barnen också… samt om man vill köra par vad händer då? (lååååångt fram i framtiden, men verkar så himla kul!)

Jag får skriva och höra med dem om vad som gäller..

Pheobe
0

#29 på körtävlingar vet jag faktiskt inte vad som gäller men trav och utställning går inte utan stam, tyvärr

RebeckaSvensson
0

Om man vill ha möjlighet att vara med på olika tävlingar i framtiden med ponnyn, varför köper man då inte en stammad ponny med en gång?

Lindbygarden
0

#31 Ja du Rebecka det berodde på att vi köpte honom som sällskap från början! Sen visste jag inte att det fanns så mycket roliga aktiviteter för ponnies innan, körning känner jag ju till men där ska det nog inte vara ngr problem.

Nu har min rygg( har en skada sen 2004) sagt ifrån ( jag provred i helgen och det gick inte alls bra, fick sitta av efter 10 min pga smärtor) och jag kommer kanske aldrig kunna rida på den nivån igen som det var tänkt och därför har vi börjat kika lite mer på möjligheterna som finns!

Samt  vi överväger att köpa en ponny till.

Så därför köpte jag ingen ponny med stam från början.

Lindbygarden
0

just det… det var brukskörning jag hade i åtanke…:O)

Pheobe
0

#32 många gör som du, tror kanske många gånger också att en häst utan stam är billigare och kanske inte ens har stam i tanke. Är väl inget fel om man ska ha en sällskaps ponny. Många har för mkt fördomar om ostammade hästar. Kanske ska sluta bry sej så mkt om vad andra köper…. Jag tänkte själv köpa en ostammad för en tid sedan, ej menad till avel.

Lindbygarden
0

#34 Ja han är ingen sämre ponny i våra ögon:O)

Pheobe
0

#35 jag kan också ha åsikter, bla när man använder ostammade ponnyer i avel osv. Du ska säkert inte ha din pålle som hingst? Är ju ganska onödigt tycker jag. Man kan gott avla på stammade ponnyer och det finns en bra anledning till det men det finns många ostammade som behöver ha bra hem också

Lindbygarden
0

#36 Nej han ska absolut inte användas i avel, sen har han ju även sitt bettfel så även om han hade haft stam så hade jag inte använt honom. MEN jag vill gärna ha honom som hingst ett tag till så att han får lite mer hingstkaraktär.. Tycker att de blir vackrare då med mer utstrålning:O)

Det beror dock mkt på vad det blir mer för häst här hemma, tanken var ju en hingst eller valack till så de kan leka och busa och bli starka och sunda små ponnies.

Pheobe
0

#37 man kan ha ett sto med en valack =) Tänk på vad jag sa i Pm =)

Lindbygarden
0