Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1004 ggr
rosie101
0

Sidepull eller kapson?

Vill ha ett bettlöst träns till min shettiskille men velar mellan ridkapson eller sidepull. Han är rätt stark när han vill äta tex under ridtur. Någon med erfarenheter? Har sett nåt tips om hemmagjord sidepull med delar (ringar) från en grimma och remmar från ett hackamore, billigt alternativ men frågan är om han kommer lyssna på det :) cheval har en kapson i shetlandstorlek som jag kikat lite på.

cinna
0

Varken sidepull eller ridkapson fungerar om ponnyn vill dra ner huvudet och äta och man har ett mindre barn på ryggen om du frågar mig.
Är ponnyn väldresserad och vet hur den flyttar undan för tryck, så kan absolut ett sidepull vara ett alternativ vid ridning, men då måste även barnet veta hur man gör ett one-rein-stop. Annars är sidepullet helt verkningslöst.
Ridkapson som sådant kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig använt det. Sidepull använde jag på min Quarter när jag red in henne och tyckte det var ett bra sätt att lära henne ledande tygeltag utan att störa henne i munnen…

PP
0

Jag gillar mitt indian hackamore. Finns flera olika alternativt av bettlöst på www.playlovelearn.se

http://playlovelearn.se/produkter/for-hasten/bettlost-1/