Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 541 ggr
mixxxan
0

körtävling

Kör tävling

undrar hur man gör när man vill ställa upp i en liten (lokal) körtävling med en ponny. Behöver man licenser osv? Vad går tävlingarna ut på? Vilka olika finns moment finns det? Var finns tävlingarna?(tänker inte på ponny trav) utan typ dressyr o sånt:P tacksam för månag svar:D

Silenos
0

Titta in på www.klubbenshetland.se , där finns många tips och de ordnar även träningar o enklare tävlingar

PP
0

Ska du tävla lokalt ska du ha licens och grönt kort och ponnyn ska vara vaccinerad mot hästinfluensa. Det krävs även mätintyg och att ponnyn är skodd när man tävlar körning - är dock lite osäker på om det gäller redan från lokal tävling… Det gäller i lagserien, men den kanske går som regional (?). Någon annan vet kanske bättre..?

En körtävling består av fyra moment:

• Funktionskontroll
  • Dressyr
  • Maraton
  • Precision

Det finns dock tävlingar med bara en eller ett par av momenten. Läs propositionerna!

RKS anordnar klubbtävlingar i dressyr och precision. På klubbtävling krävs varken licenser, mätintyg eller vaccinering (däremot ska man förstås vara medlem). Tror inte RKS kräver att man har grönt kort heller, men det är ju inte fel att ta om man tänker börja tävla.

Jag tycker att RKS tävlingar är ett utmärkt tillfälle att prova på att köra under tävlingsmässiga former. Det brukar vara jättetrevlig stämning och alla hjälps åt och ställer upp på varann. Kort sagt ett bra sätt att skaffa sej lite rutin på att köra program/banor utan att det känns så "allvarligt" som jag kan tänka mej att det kan göra på större tävlingar. 

Propositioner till RKS tävlingar hittar du på hemsidan (se länk ovan). Propositioner till andra körtävlingar hittar du på respektive klubb eller på http://www.kuskringen.nu/

Lycka till!

mixxxan
0

tack!! det var precis allt det du svarade på som jag undrade:D :D

Emma-Andersson
0

#2 De ska vara skodda på alla 4 från lokal och uppåt tror att de ska vara det på klubbtävlingar också.

#3 Kan varmt rekomendera körning det är så himla roligt.