hovslagare
hej
Vad ska man som hästägare egentligen kräva av sin hovslagare? För 3 veckor sedan hade ja ute min hovslagare. Han är utbilldad på hovslagar skolan i Skara och även gott jämte en hovslagare här i trakten. När ja misstänkte fång tog ja ut honom och fick då till svar att hon bara var ömfotad. Ja visst ja litade på honom och vi skodde henne fram. Men ja tyckte ändå inte att hon var sig lik. Ja har alltid litat på hovslagare och framför allt de som är utbilldade. Igår 3 veckor senare var vi hos veterinären. Hovarna hade då växt helt otroligt och min hovslagare hann inte komma. JA har sett att hovarna växt mkt men ändå så litade ja på honom. Så där är ja som gjort fel. Hon fick för långa tår. När veterinären väl röntgade bakfötterna var där en rotation på båda bak med 45 grader. HAn i frågasatte min hovslagare och kommer kontakta honom i ärrendet. Min stackars häst har allltså gått på butta i 2 veckor. Hade ute en annan veterinär för 2 veckor sedan i väntan på kliniktid. Framfötterna hade en rotation på 25 grader. Stackars liten pålle. Denna lilla häst kommer somna in och ngt mer lidande är hon inte värd. Ja hann ha henne i 3 månader och frågan är hur länge de gått för att en sån här kraftig rotation på alla 4 fötter har kunnat bli.
Är de ngn som är intresserade av att se bilder på hovarna kan ja lägga ut de i eftermiddag. Men ja vill bara att folk ska uppmärksamma detta med fång. JA har själv aldrig stött på fång av den här graden. Och det är mitt fel att ja inte verkade henne tidigare. Men 3 veckor är inte lång tid i mellan en verkning.

kanske ska säga att ja byter hovslagare med det samma.

Anklaga inte dig själv! Jag tror att den fången där de "bara" blir stela är den värsta. Det är så lätt att missa den. Blir de riktigt akut dåliga är det ju ingen tvekan. Jag tänker på dig.
Jag har åkt till hovslagareskolans klinik på Axevallatravet med min fånghäst i snart ett år. Där är de toppen. Dessutom ligger veterinärkliniken bredvid om det behövs.
Men denna rotaton kan väl inte ha uppkommit under den korta tid du ägt henne?
Så snabbt får dom inte en rejäl rotation, inte vad jag lärt mej. Många gånger kan ju hästen haft fång flera gånger också utan rotation. Denna ponny har nog haft det ett tag. Skulle den haft en rejäl fång skulle ni ju reagerat annorlunda, då skulle hästen varit superdålig.
Min hovis ser fång på en gång, han har förvisso jobbat med hovar i 40 år också. Jag kan själv också se på mina ponnyer när dom har fång, om jag kipper av tån lite granna så ser man det.
Fångringar på hovarna och att dom växer snabbare hovarna tar ju en kort tid efter fånganfallet att se
Tycker också att precis som Anna, går det verkligen så fort med rotationen? Vad säger tidigare ägare? Har hon haft fång där innan? Har hon kanske till och med blivit behandlad? Jag har inte alls mycket erfarenhet av fång, men vi har haft det på ett sto som var jättedålig förra hösten, i år så har hon kunnat varit på görnbete och gått med de andra hela sommaren.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Alltså… Några korta kommentarer bara.
En hovbensrotation kan uppstå på ett par dagar, om det vill sig illa.
Nu vet jag inte hur ont den här ponnyn har så jag kan inte kommentera beslutet att ta bort just denna.
Men generellt - rotationen behöver inte nödvändigtvis innebära att man måste låta ponnyn vandra vidare till hästens evigt gröna land. Man måste väga samman alla faktorer, där min uppfattning är att smärtpåverkan är det som ska värderas högst. Det GÅR att återställa hovar med roterade hovben, även om det tar ett tag och kräver en del av hovslagaren.
Sen vet jag inte riktigt om jag har förstått vad du menar om hovslagarens roll i det hela? OM hästen har fång så har den en betydligt ökad horntillväxt och det går snabbt för hovarna att bli förvuxna.
zettan - jag är en nyfiken typ och jag skulle gärna vilja se foton på hovarna, gärna även röntgenbilderna om de finns i digital form och du kan få tag i dem… Om du vill får du gärna mejla det till mig, så kan jag kommentera det privat… (hippoteket@hotmail.com)
Nej, jag är ingen veterinär, men i alla fall utbildad till hovslagare och gjorde min praktiktid med klinikhovslagaren på Ultuna så jag har sett en del… Och, som sagt, jag är en nyfiken typ….

Hej
Denna hästen har så ont att hon knappt kan gå trots att hon ätit butta i 2 veckor nu. Enligt veterinären skulle denna häst få vara mkt mer lidande om hon skulle genomgå denna långa tid de hade krävt av henne med återställande. och de anser inte ja att hon är värd. enligt min veterinär som fick utreda röntgen plåtarna fanns de inget att göra för denna hästen. Han är inte den som tar bort hästar hit och dit. Den hemska smärtan hon har vill inte ja att hon ska få utstå.
#5 tyvärr Anna har ja inte digitala kort på röntgenplåtarna. men skickar bilder till dig i kväll på hennes hovar.
Hon hade enligt ägaren ett lättare fånganfall i våras. Behandlades inte med ngt preparat om ja fattad de rätt.
På begäran av trådskaparen så låser jag tråden då hon har fått pm om att folk känner sig utpekade.
MVH/Milla
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se