Bomlös sadel
Står i valet och kvalet….. Behöver ny sadel till min ena ponny. Han är 90 cm hög och rids av barn i åldrarna 3-8 år.
Nu har han en 14 tums lädersadel, men den har hängt med länge…..
Lutar just nu mest mot en 12 tums ponnyputa, men när jag var in på Börjes igår hade de fått in bomlös sadel i stl 12 tum.
Någon som har erfarenhet av den ? Sitsen verkar väldigt liten.
Den typen av soffkudde-bomlösa, särskilt de där billiga, kommer jag aldrig våga rida i igen.
Krossade handleden då en sån (fast för D-ponny) gled runt på en häst som egentligen har helt normalt sadelläga. Hde spänt sadelgjoden flera gånger, kunde hoppa upp från marken utan att sadeln gled, men under en för övrigt ganska mjuk och ''okomplicerad'' galopp (jag kunde inte få stopp på hästen, men det var inga bocksprång eller vilt sken eller så) så bara gled den. Jag förstår fortfarande inte exakt hur.
Men så tänker jag en shettis.. din är säkert jättesnäll och go och kanske aldrig hittar på bus. Men det blir ju ändå en yngre ryttare som ska sitta på.
Jag rider hellre barbacka (och utan stigbyglar) än i en sådan där bomlös. Och då kan jag tillägga att jag gillar bomlösa sadlar, de som är vettigt uppbyggda är stabila samtidigt som de släpper igenom känslan mellan häst och ryttare. Ex. star treks, karismas eller så. Fast de är förståss lite dyra, utanför min sadelbudget för tillfället iaf :)
Jag har inte suttit i just Börjes, men jag har provat en del olika av liknande modell och fått samma känsla av dem. Den jag skadade mig i var Hööks. Jag hade nog valt en ponnyputa, om det är samma variant som jag tänker på.
(såg inlägget bland nya inlägg, ursäkta intrånget på shettis-sidan :) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Du behöver inte be om ursäkt 🙂 . Tacksam för synpunkter. Inte alltid så enkelt med hästar med små hästar med korta ryggar. Och den måste ligga bra . Vi rider i alla slags terräng, och även hoppning. Och…han kan bocka 😉

Jag har just köpt en till mina B-ponnys återkommer när den är levererad och provad. Jag köpte den stora storleken och med pad + gelinlägg.
Du ska inte hoppa i bomlösa sadlar.