Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4308 ggr
Pheobe
0

Dröm ponnyn och dess färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och funderar… Min drömponny är en krit vit liten sagoponny men lång fin man. Varför är vägen dit så svår?

Hade en ponny, egen uppfödning. Hon dog. Tre år gammal, innan hon ens hade hunnit bli vit och fin.

Köpte mej en fin ponny, trodde jag, på internet i våras. Körde 25 mil och skulle hämta henne. Då jag kom dit och tittade genom den söta lilla shetlandsponnyn var hon full med cancer svulster. Ingen hade sett detta. Besviken körde jag hem igen.

Sitter fortfarande och drömmer om en krit vit liten shetlandsponny.

Bild: Love Spring
Foto Pernilla Persson

Midlingur
0

Men åh, det går ju en vit minihingst tillsammans med Hilfiger. Hon kanske vill sälja?

Midlingur
0

Ännu en bilf

[tikkidews]
0

Visst är det underbart med skimlar (avblekbara alltså)! Vi letade jättelänge innan vi hittade Thira för 3 år sedan och hon stod 50 mil bort…..!

Pheobe
0

#1 Jag vill inte ha en hingst… Ska jag ha en skimmel ska det vara ett vackert sto =)

#3 Inte så jättegammal hon, ser fin ut

Midlingur
0

#4 Nu halverade du ju möjligheterna till att få din drömhäst ;)

Pheobe
0

#4 Ja om inte mer faktiskt… sett nån vakcer valack men jag vill ju helst ha ett sto =)

Emma-Andersson
0

#6 håller med dig ett fint vitt sto hade inte stått helt fel i stallet.

Lauth
0

Visst är skimmlarna härliga. Har 2 stycken hemma (en konstant och en avblekbar).

Puzzel
0

Min dröm ponny bortsett från den jag har då då är en musblack eller en tre färgad skäck.

dajmie
0

Det vackraste jag skådat var ett Welsh Moutain sto jag ägde en gång i tiden, hon var blåskimmel och en exteriör så man fick rysningar, hon var importerad från England, hon hette blå bergens Lavenda, tyvärr så slutade hon sina dagar ett kort tag efter att vi fått in henne, hon blev ihjäkörd, hon var som en dröm, henne glömmer jag aldrig.

maggan
0

Min dröm; En vacker svskäck.Kyss

Linda-A
0

Jag skulle gärna vilja ha en skäck, gärna med en lite ovanligare grundfärg tex isabellskäck. Kusinens isabellsto är dräktig med en rödblackskäck så kanske föds min drömhäst i juni nästa år!

Charlotte-J
0

Ett vackert svartskäcksto är min dröm och kravet är dessutom att jag ska ha fött upp den själv. Således en dröm än så länge men nån gång kanske!

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

Min drömfärg är en apelkastad gulbrun shetland…

Midlingur
0

Och jag drömmer om en helt vanlig svart hingst :)

Milla
0

och jag har redan hittat min drömponny men den är inte till salu Ledsen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Asagard
0

Åh Anna, lägg inte ut sådana där foton då längar jag ju efter "min" prins! Måste nog ta mig en resa till Örebrotrakterna igen snart! Räcka ut tungan

Min dröm är också ett vackert skimmelsto. Fast jag tycks inte få något jag heller. Gråter

Annette
0

Jag är väldigt förtjust i de svarta. Därefter kommer fux med riktigt ljus man och svans.

Asagard
0

Här kommer en skimmelbild till!

frejiis
0

Här är min Dröm häst!---->

Kris_J
0

Min dröm shetlandsponny är svartGlad 

Men min "nästa" drömponny är en svartskimmel, har jag tur får jag en till sommaren.

Veritas odium paretFörvånad

Frida-E
0

Min drömhäst är isabellskäck, har jag riktigt tur så föds en sån nästa år. Annars är jag väldigt förtjust i svarta ministon och har letat febrilt efter ett sånt sto ett bra tag nu. Ingen som vet nån som är till salu??? Skicka gärna pm i sådana fall! Skrattande

ElisabethA
0

Jag har redan min drömhäst!!!

ester
0

Jag har också min mycket älskade drömhäst

RebeckaSvensson
0

Jag har turen att ha min drömponny där hemma. Det är en otrolig lycka när man kan gå ut i hagen/stallet och ge henne en kram eller puss på mulen, eller bara sitta där och klia henne :-)

Daladis
0

Jag har också turen att ha min drömponny i hagen här hemma. Det är Titiyo som jag har som Avatar. Hon är bara så underbar på alla sätt och vis. Snäll som en ängel med barnen, underbar att pyssla med, jätte vacker man och en otrolig utstrålning min lilla tjej. Har alltid gillat isabeller också. Nu har jag ett mini isabell sto här! Hon är också jättesnäll och go att pyssla med. Sen har jag Thimon, han är väl ingen "drömponny" direkt, men han har en sån vacker fuxfärg och en härlig attityd så man blir alltid glad när man ser honom. Han är det lite "Emil i Lönneberga" över.

[Anna-N]
0

Jag har också den enorma turen att ha min "drömhäst" här hemma - så jag är mer än nöjd!

Annette
0

#27. Ja, han är verkligen en pärla. Vilka barn han har, för att inte tala om barnbarnen ;)

Pheobe
0

#17 Visst är han vacker… 

Bild Magnus Achenholtz

Asagard
0

#29 Inte nog med det. Han är en underbar häst att hålla på med också. Gick lös i min trädgård när jag hade honom och var med ibland på ridfritidset jag hade. Gick ponnyridning och tävlade i hoppning en gång och gick på travet. En helt underbar allroundhingst som är en dröm! Hade jag ston till honom så hade han gärna fått gå i min hage fortfarande! :-)

ester
0

#27 Ja visst är Fernando en riktig drömhäst det kan
Alexandra Kyss också intyga

Asagard
0

#29 Har massor med bilder på Love från tiden han bodde här. Vill du att jag mailar över några? :-)

Pheobe
0

#32 Gärna!!! Tack Emelie =)

VeronicaP
0

#0 Du får köpa dig en welsh så ska du se att du får din vita underbara dröm ponny finns ju inga vackrare *ler* Så har ju en annan gjort ;-)

Fast min dröm ponny var ändå min gamla New forest som jag köpte som föl och ägde hela hans liv vi växte upp ihop och tävlade ihop och någon snällare  underbara häst fanns inte och kommer nog aldrig att få en sådan igen. Det är faktiskt efter honom som våran nuvarande Madgic har fått sitt namn ifrån då den ena avlivades och den andra föddes med någon vecka i mellan.

Pheobe
0

#34 Jättevacker

VeronicaP
0

#35 Tack , jo han var verkligen en sagohäst , när man tvättade han så var han kritvit och manen blev nästan alldeles silvrig och jag är så glad att jag fick äga han hela livet.

wessis
0

I mina ögon finns ju bara en…." värdens vackraste"  !!!! sedan spelar  väl  färgen  mindre roll…..

Hanna-D
0

#37 Jag håller med om att färgen inte har någon betydelse.

Här är världens vackraste för mig.

PP
0

#37-38 Amen, det är väl klart att ingen färg gör hästen! Däremot kan man väl drömma om en speciell färg..?

Annette
0

#34. Vad var det för stam på honom?

Sasser
0

min drömhäst har jag iof, ett svart och brunt konstantskimmel färgat… men skulle jag köpa ett nytt sto/hingst så är drömmen min bifogat foto….

VeronicaP
0

#40  Gammal fin stam på han ;-)

M: Lillsätras Queen
F: Cartwright Dennenoord
MF: Smedhults Starligt Son.

VeronicaP
0

Min dotter hade en welsh som var hennes drömponny som tyvärr fick avlivas alldeles för tidigt i hennes liv och det var även det som var orsaken till att Amanda slutade rida när hon var liten , till slut fick vi in henne på att köra shettisarna , men som tur är rider hon även nu igen.

VeronicaP
0

Sen så hade vi ju faktiskt Cocos son som vi sålde till en tjej i stockholm och jag vet att han var hennes dröm ponny och nu är han hos en annan tjej som bara älskar han våran lilla Scooby,
På bilden är det Amanda som rider han barbacka en ponny som är någut utöver det extra måste jag säga.

Hennum
0

min drömhäst ska vara svart. svart är den snyggaste färgen som finns, och vallack kanske. är rätt förälskad i friserhästar. men den ska va kolsvart iaf. :P

fast vita är ju oxå himla fina, skäckar med. en bekant har en tinker som är svart o vit. hon är helt fantastisk.

men just nu är väl drömmen en liten shettiskompis till min brutus.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annette
0

#42. För många år sedan betäckte jag mitt NF sto med Starlight Son. Hade suktat efter just honom i många år i väntan på att äntligen kunna ta ett föl. Tyvärr blev det inget, han var gammal och fertiliteten var inte på topp.

Camilla
0

#0 Skattens stuteri har din drömponny till salu!

[Anna-N]
0

#42: Har haft ett NF - sto vars pappa var Smedhults Starlight Son. En mkt fin hingst!

VeronicaP
0

#46 och 48 Ja verkligen det blir kanon trevliga avkommor och då vi även hade ett sto innan med samma stam så var det ju en avkomma och hennes barnbarn som vi hade som blev överkörda då i februari och det känns rätt hårt då vi nu inte har något kvar av dem, men vi har minnet av dem i allfall .

Canonball
0

För mig finns det bara två vackra hästar; April och Tango! Bilden är på Tango, en welsh/connemara. Tango är 31 år gammal (tyvärr), om ni undrar varför hon ser mager och avmusklad ut! Någon som vet vad hennes färg kallas? Svettfux? ngn skimmel? eller Isabell? TACK om ni hjälper mig!

Annette
0

Inte svettfux eller isabell. Fux, eller möjligen rödskimmel om han skiftar färg emellanåt. Han ser ut att ha lite grått på sidan. Kan ju vara stickelhår eller ålder också, förstås.

Canonball
0

#51 okej, tack. Hon är efter en fux och undnan en skimmel. Det gråa beror nog mest på åldern! Hon har massa vita hår mellan bakbena, där är hon nästan svart. PS. Hon är ett sto Räcka ut tungan Ds.

[LinneaDahlberg]
0

#0 alltså, jag håller ju med dig… och försökte nå dit, genom denna vackra hingst, men så blev det en svart hingst av det… Men han är också stilig!

En dröm som man inte vet om den stämmer förrän man har den..

Annars är min drömponny mitt första sto Casablanca som översteg alla förväntningar och drömmar jag hade när jag köpte henne

Pheobe
0

#47 Tack, tyvärr har jag inte råd att köpa ett sto till just nu. Köpte mej ett vackert svart sto i våras.

Klart att en bra häst inte har nån färg så att säga men vänd på det, en bra häst kan väl få ha en vacker färg som man drömmer om också…. Tycker det är skoj om man kan ha en mångfald på färger.

#50 Den där är fux.

Asagard
0

Om färgen inte har betydelse, varför är då de färgade ponnyerna ofta mycket dyrare än tex en svart eller fux? Fundersam

SaraDoos
0

jag har ju min drömpålla hemma :) sen om hon någon gång kan ge mig ett stoföl som är svartskimmel så blir jag superglad! Eller gärna en avblekbar skimmel, men de hingstarna växer ju inte på träd direkt… skulle vilja använda Waulkmill McLintock, men han bor ju i tjottahejti ;-)

Pheobe
0

#55 Det är ju för att dom inte är så "vanliga" som svarta och fuxar

#56 Ska vi åka och kidnappa Mc Lintock?

Asagard
0

#57 Men färgen har ju ingen betydelse. :-)

Pheobe
0

#58 kanske inte så sant då =) för mej har den faktiskt betydelse. Jag skulle aldrig äga en brun shetlandsponny!  *S*

Asagard
0

#59 Färgen har nog betydelse för de flesta. Tycker det syns framförallt  på priserna. Själv gillar jag bruna shetlandsponnyer. :-)

RebeckaSvensson
0

Det som styr är utbud och efterfrågan. Eftersom utbudet inte är så stort på de "konstiga" färgerna och efterfrågan många gånger är relativt stor så tolererar köparna ett högre pris och det gör att priserna på dessa ponnyer blir högre.

Asagard
0

#61 Ja men då har ju färgen betydelse trots allt! :-) Och jag tror faktiskt att det mer och mer kommer bli så att många föredrar att avla på färger pga att det är större efterfrågan på dem.

[LinneaDahlberg]
0

#62 Om du fick välja mellan en otroligt ovanlig färg, men hästen är totalt odräglig eller en svart som du bara sådär klaffar med på en gång, vilken skulle du välja?!

DÅ har färgen ingen betydelse.

Beror ju hur man menar med "färgen har ingen betydelse"
Så skulle JAG mena, men sen om den där fantastiska individen råkar vara otroligt vacker och har en helt superb färg är väl det ännu bättre! Flört

Charlotte-Aveback
0

Man kan nog inte dra alla över en kam … det är ju väldigt individuellt och helt beroende på vad man är ute efter. Om man t.ex. vill avla på en viss kvalitet (exteriört, el. likn.) så har nog färgen en underordnad betydelse och andra faktorer kommer före (blodslinjer, storlek, exteriör, m.m.).

Skall man däremot sätta samman ett par eller fyspann så är det nog desto viktigare att de färgmatchar varandra på ett bra sätt (även beträffande storlek, rörelser, m.m.).

Vill man bara ha en mysig sällskapsponny till familjen så kan man ju i princip unna sig vilken färg som helst som faller en i smaken!

Som tur är så är vi inte alla ute efter samma sak och har inte heller samma intresse eller inriktning så det finns förhoppningsvis utrymme för alla modeller och färger på "shetlandspaletten"! Glad

Asagard
0

#63 Hehe, hade helt klart valt den odrägliga. När jag köpte min första shettis hade jag två att välja mellan. En som mer eller mindre stod på oss och en annan som höll sig på behörigt avstånd. Valde den som höll sig på avstånd. Gissa om jag grät många tårar över den hästen, men skam den som ger sig. :-)

Nä, men hellre en odräglig häst med en underbar färg än en perfekt svart. Jag menar, vad ska jag avla vidare på om hästen redan är perfekt? :-D

Pheobe
0

#65 jag hade valt den fina tror jag. Vill inte avla på odräglöiga hästar… och man måste ju ha mål… hoppas på att en fin och perfekt häst kan ge en ännu mer perfekt avkomma

Asagard
0

#66 Det beror ju på varför hästen är som den är. Har haft många hästar som knappt gått att fånga i hagen när de kommit, som varit skygga eller elaka som blivit kanonhästar med rätt hantering. Det ligger ju inte direkt i generna då utan handlar om att hästen blivit felhanterad. Själv gillar jag sådana hästar. :-)

Pheobe
0

#67 jag har haft flertalet sådana hästar. Har ju en hemma nu som inte blivit så välhanterad men som nu är helt okej. Skulle verka henne igår, jagade runt henne fem varv runt höhäcken, sen lät hon sej fångas… mkt mysko ponny =)

[LinneaDahlberg]
0

#65-68 Skrattande
Beror ju på vad man är ute efter, eller hur?
Jag gillar också lite "svårare" djur (inte bara hästar) men det måste fortfarande klaffa mellan mig och individen på en gång. Det ska säga "klick"! Kyss

Asagard
0

#69 Jo det är sant. Bara det att svarta aldrig tillhört mina favoriter, även om jag har haft en del. Men hade det varit en fux och en färgad hade jag helst tagit båda. :-)

[LinneaDahlberg]
0

#70 visst är det spännande (som Charlotte sa) hur alla vill ha olika?! Jag har bara svarta (iof av en slump). Jag håller hårt i dem och vill inte släppa… inte ens för att ge plats åt en snygg black eller skimmel…

Asagard
0

#71 Å själv älskar jag fuxar, men av någon anledning har jag behållt de svarta nu när jag sålt av ponnyerna…. Hur gick det till?! *s*

PP
0

Jag tror att du helt klart har en poäng i att färgen faktiskt spelar en roll för de flesta, "Asagard". Men det är ju inte politiskt korrekt att erkänna det och i alla trådar med liknande ämne som denna är det alltid någon som förr eller senare måste påpeka att "en bra häst inte har någon färg".

Detta är iofs helt sant, men jag tycker det är lite tråkigt att det allitd framförs med den undermeningen att det inte är riktigt seriöst att värdera en annorlunda färg högt. Min personliga åsikt är att eftersom shetlandsponnyn får ha i stort sett alla förekommande färger, är det lika viktigt att bevara färgerna som till exempel de olika typerna eller storlekarna. Sen att det är upp till varje uppfödare att välja inriktning vare sej det gäller typ, storlek eller färg är för mej en självklarhet, men det är väl bäst att förtydliga det så ingen ska behöva känna sej påhoppad för att man enbart föder upp t ex svarta ponnyer…. Flört

Förresten tycker jag att det är lite lustigt att det pratas lite nedlåtande om färgavel när man menar skäckar, blackar, skimlar osv. För om man enbart avlar på svarta eller, kanske ännu mer tydligt fuxar (eftersom det aldrig kan bli något annat än fux om man parar två fuxar) - är inte det oxå att bedriva färgavel..? Fundersam

Man får ju någonstans utgå ifrån att de som avlar, gör det med en tanke, alldeles oavsett vilka avelsdjur man utgår ifrån. Annars är det ju inte mycket mer än reproduktion - oavsett färg.

Pheobe
0

#73 Det finns ju enormt många som bedriver färgavel på svart och fux, absolut! Mycket även på svart som fux. Finns ju flertalet både ston och hingstar som är homozygot svarta och dom vill inte riskera få in fux i blodet. Absolut!

stallostby
0

Min önskefärg just nu är isabell. Skulle vilja avla enfärgade, isabell och fux i första hand men även skimmel och brun och förvisso svart. Jag är nog svag för ovanliga färger därav varför jag inte är så förtjust i svart. Fuxar har så mjuk päls..;)

Och vita tecken vore ju plus, hör ju inte heller till vanligheten.

MEN det är ju individen som till slut vinner ens hjärta oavsett färg! ;)

Annette
0

Om man skall syssla med färgavel krävs det nog all man är väldigt intresserad av genetik och kan ha många ponnyer ;)

Therese_Melberg
0

Jag skulle vilja ha en jättemörkfuxhingst med ljus man och svans *dregel* men har inte sett någon sån än tyvärr…

Houdini
0

Jag har också (haft tills nyligen) mina drömhästar..

Brunskimmel e. superhingsten Let´s Try Again

(jag förlorade henne för en vecka sedan Gråter)

Houdini
0

På gården finns en lika fin (Godkänd) hingst med samma fantastiska färg..

Zeferino vd Kleine Nes

Houdini
0

Men varmast om hjärtat är ju förstås Musblackskäck…

Det ultimata..

Blacka skäckar är ju bara för fint tycker jag..

maysod
0

Kan hålla med dig Pernilla att det tycks lite nedlåtande om andra färger än svart och fux. Jag har fått höra alla år att ska man komma någonstans i sin avel är det de färgerna som gäller. Jag är förtjust i utmaningar och tycker att alla färger ska bevaras, gillar udda färger, och tycker det är spännande att försöka få fram bra individer med andra färger. Drömmen är ett fint gulbrunskäck sto. Är väldigt förtjust i mörka isabeller också, men just isabell verkar vara känsliga för sol ljus, och det är inte bra.

Lindbygarden
0

Har ju en skimmel här hemma och skulle inte tacka nej till en till fast med trevlig stam då:O)

sanne
0

Tycker de svarta är så fina, men det vore kul o någon gång ha en cremello, för det tycker jag är riktigt läckert.

Jag är mer tveksam till fuxar, av många anledningar, men det finns fina sånna oxå ! Mina drämhästar står hemma i hagarna, alla utom en, som jag troligen aldrig kommer kunna köpa.. men så är livet. det stoet har allt jag söker i en shetland.. ps, hon är svart…

Petra-Stark
0

Har en musblack liten hingst, och önskar att jag kan få ett sto med samma underbara färg.. Har jag tur så kommer hon 2009..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.