Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 465 ggr
stallostby
0

Hur tillförlitlig är höanalysen?

Ville bara berätta att de ensilage som jag var skeptisk mot pga lågt proteininnehåll (ts 77% mj 5,7 srp 15) nu är omanalyserat på våran önskan.

Provet är taget ur tre balar. Resultat Ts 65% Mj 6,3 Srp 48g per kg foder.

Hur kan det skilja så mkt!?

Och borde inte ett ensilage analyseras när det är färdigensilerat? Det händer väl någonting med gräset i processen?

Första provet var taget på diagonalen ute på åkern.

Vad ska man tro? Bonden har iaf sänkt priset ngt.

AnnaLundin
0

Skillnaden kan bero på HUR proven är tagna.

Värdena i ensilaget förändras inte med ensileringen, det är endast ts-halten som kan skilja något - om jag fattat saken rätt.

Jag förstår att du är konfunderad, för jag har aldrig varit med om att det har skiljt SÅ mycket mellan två analyser på samma parti.

[Anna-N]
0

Analyserade ett höparti vid två olika tillfällen en gång och det var ganska stor skillnad på resultatet trots att det var skördat från samma vall vid samma tidpunkt på säsongen.

Det är bla. skördetidpunkt under dygnet, växtplats Sol/Skugga som gör att det kan bli olika resultat i ett o samma parti.

Asagard
0

Vad jag fått höra så ska man analysera innan man ensilerar. Varför vet jag dock inte. :-)

Pheobe
0

Vi tar prover minst 2 månader efter ensilering för att få bästa resultat. Gärna 3-4 månader. Det händer ganska mycket under processen, ja.

#3 Det tror jag inte man gör, har aldrig hört det iaf.

Carita
0

Vi tar ett prov precis när de plastar och ett nu senare det senare provet ska tas inom de närmsta veckorna tror jag.