Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 4973 ggr
veruscka
0

tecken på fölning

Vad kollar ni på för tecken när det e dax för fölning?

Sofia_Schultz
0

Kollar främst juvrets hårdhet, mjölkens färg och hur hästen beteer sig. Vaxproppar är ju också ett vanligt tecken som man letar efter.

Cattis
0

Främst beteendet, om stoet gnuggat svansen, om magen sjunkit ner, färgen på mjölken. Vaxproppar är inget säkert tecken tycker jag. Juvret kan vara olika från sto till sto, en del fyller inte i alls innan, en del flera veckor innan. Det handlar mkt om att "veta" hur stoet normalt beter sig.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Också beteendet främst. Mina ston brukar "maratonvandra" innan fölning och gnugga svansen som Cattis beskriver eller sätta sig på ändan som en hund och klia.

Det är väldigt olika hur dom beter sig. När Gazette fölade -03 rann mjölken i flera timmar innan fölning - det gick inte att missa. När hon fölade -05 var det helt utan förvarning, utan mjölk i juvret. När det var dags för fölungen att dia fanns mjölk och juvret var plötsligt spänt - det kan gå fort.

VeronicaP
0

Man kan tempa dem också för ofta så sjunker tempen 0,5-1 grad innan fölning och har det sjunkit så vet man att de fölar oftast inom ett dygn.

Rissla
0

Hm, det är så olika från sto till sto. Ingen är den andra lik. Mina ston beter sig ungefär likadant varje år och jag går på det. Just nu väntar vi på vår travare. Hon är beräknad till söndag, men har alla år innan fölat ca 1 vecka innan. Hon är klar och som sagt, vi väntar för fullt. Tyvärr snöar det idag, så hon får gärna hålla inne några dagar till… :-)

Det där med vaxproppar ger jag ingenting för. Grannens märr hade vaxproppar för 2 veckor sedan och har inte fölat än. Hon är beräknad om tre veckor…

Kratern
0

Vaxproppar är ju inte dom där små knopparna som kan synas flera veckor i förväg.

Det kan vara svårt ibland att avgöra vad som är vaxproppar och "mjölk-knoppar" Flört

Rissla
0

Ja, i och för sig har jag själv inte sett vaxpropparna på märren, men ägaren är en erfaren uppfödare som hållt på med varmblodsuppfödning sedan 70-talet (hade som mest 40 avelsston på gården samtidigt), så han borde veta vad han pratar om. Men, han kan ju ha fel…

veruscka
0

hur ska mjölken se ut? trycker ni ur lite och kollar då eller?

veruscka
0

gnuggar svansen det har mitt sto gjort i flera veckor

Kratern
0

Ja, du Emelie……. Tänk om han har fel…..

Men, det är ju aldrig försent att lära eller hur…..? Fundersam

Rissla
0

Nej, absolut inte. Se bara på mig. I två dagar har jag varit helt säker på att min travare ska föla. Hon står med värkar hela tiden, men inte kommer det något föl. Tur att lillkillen är magsjuk (tur och tur, hm, låter lite elakt faktiskt), så jag kan vara hemma och övervaka det hela! :-D

Annette
0

Varför finns det inte vård av dräktigt sto att ta ut hos försäkringskassan? Flört

Rissla
0

Haha, ja, det kan man undra. En jobbarkompis till mig, skrev en gång på vårt intranät att jag var hemma för VAF (= vård av föl)! Skrattande Det var himla skoj, fast det var inte lika skoj med fölungen, för vi fick ta bort honom ett tag efter. Gråter

Cattis
0

#12 Kanske ngt att diskutera med försäkringskassan… Vore en himla bra idé.

/Cattis

Milla
0

#12 tyvärr så tror jag inte dom går med på det, dom är ju som bekant inte så medgörligaSkrikandes

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Fast vaxproppar har jag haft ett sto som alltid går med det i över en vecka innan fölning och de kan ha varit så långa så *S*

Hanna-D
0

#8 Prova att försiktigt mjölka ur lite i handen så du ser färg och konsistens. Är den genomskinlig och klibbig brukar det vara ett tag kvar. Åt det gulare hållet = närmare fölning.

Tänk på att inte mjölka för mkt och att det kan bli "vaxproppar/mjölkknoppar" efter att du mjölkat ur - så man inte lurar sig själv och tror att det är de "riktiga" vaxpropparna.

Sofia_Schultz
0

Jag har blivit lurad av vaxproppar hur många gånger som helst! De är inte alls ett så säkert sätt att se som det står om i alla böcker och dyl!
Stoets beteende håller jag mest på, fast ibland märker man ju ingen skillnad där heller.

Niklas
0

Tipsen i den här tråden skulle kunna bli en artikel. Läser man alla tipsen borde man kunna hitta några som passar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cattis
0

#18 Nej men många ggr är det du sett på mina ston inte vaxproppar, inte riktiga vaxproppar alltså. Riktiga vaxproppar ser annorlunda ut. Det har varit ganska få av mina ston som alls haft vaxproppar som vi sett, mer än strax innan fölning.

/Cattis

kacka
0

Något som inte nämnts här tidagre är ju hur slappa de blir baktill…

Sofia_Schultz
0

#20 Haha, det är ju därför jag har blivit lurad ;) man ser det man vill se. Kiara hade iaf riktiga den kvällen innan hon fölade, så nu vet jag nästan hur de ser ut så slipper jag oroa mig i år, kanske.

Hanna-D
0

#22 Hur går det med körkortet då? Fölningarna närmar sig med stormsteg… Räcka ut tungan

Milla
0

#4 PHA den går jag inte på en gång till Skrikandes Carmen var ju nere och vände i temp men inte ett endaste föl i sikte

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Sofia_Schultz
0

#23 Haha, det börjar bli lite kritisk! Man måste ju kunna åka till stallet mitt i natten om de får för sig att föla. Skicka Cattis är inte samma sak ;) Då får man ju inte vara med…