Vad ska man tänka på?
Hallå!
Vi går i köpestankar om att köpa ett shettissto som kan gå på gården i en hage med våra andra lantdjur samt som man kan ställa för skojs skull. Att köra kommer också att ske, men är osäker på om vi vill tävla i det. Utevistelse året runt.
Jag har hästvana sedan tidigare, men aldrig varit med i ett hästköp.
Vad ska man tänka på när man köper ett shettissto?
Vad ska man akta sig för?
Något man måste vara noggrann med och kolla extra?
Tankar om att i framtiden eventuellt avla, eller ta ett föl efter stoet finns också ifall vi har intresset och kunskapen.
Tack för svar!
Först, eftersom det inte riktigt framgår av ditt inlägg - du bör ha åtminstone 2 hästar på gården som kan göra varandra sällskap.
Sen finns lite matnyttigt på shetlandssällskapets hemsida http://www.wordpress.shetlandsponnyn.se/shetlandsponnyn/vid-kop/
Ska stoet användas i avel och kanske på utställning så är det ju ingen nackdel om hon är meriterad sen tidigare - gäller även bruksbiten. I vilket fall som helst är en korrekt exteriör och goda gångarter en bra förutsättning för både avel och tävling.
Lycka till!
Precis som #1 nämner, ni bör införskaffa två hästar som har sällskap av varandra.
Att köpa Shetlandsponny är ungefär som att köpa vilken häst som helst. Du behöver veta om hästen har pass i SSS, är vaccinerad, regelbundet avmaskad och verkad. Finns där en skadehistorik - någonting som påverkar hästen eller reservationer i försäkring? Är hästen försäkrad? Har hästen några avkommor? Något speciellt den trivs med, utfodringsmetod? Vilket grovfoder och i bästa fall om du kan få köpa med dig lite som ger en successiv fas till det som serveras hos er. Viktiga frågor är väl kanske om hästen är fång och eksemfri, van att gå på bete/gräs, gödslat eller inte, osv.
Jag hade även tagit upp att låta säljaren göra en veterinär besiktning, just för att garantera att hästen är frisk från defekta ben, rörelsestörning, etc. Många gör inte en besiktning, själv gjorde jag inte det då jag köpte min häst som ettåring. Dock kan det finnas någonting och då är det inte jätteroligt alla gånger. Jag kommer nog alltid göra det vid framtida köp, även om det "endast" är en liten häst.
Lycka till!
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️