Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 4196 ggr
Cattis
0

Hingstar

Jag läste på en Dansk sida om Danmarks nya regler gällande hingstarna.

Om jag fattat allt rätt (är inte jättebra på Danska) så delas deras stambok upp i 3 "kvalitetsavdelningar", nämligen: A, B och C.

A = Hingstar och ston som uppnått de Danska rasvisa kraven.

B = Importerade hingstar och ston som inte uppnår de Danska kraven.

C = Hingstar som varken är veterinärt gdk eller alls avelsvärderade. Ston som är efter hingstar som inte är Kårade i Danmark.

Det betyder om jag tolkat allt rätt, att de hingstar som är godkända i andra länder måste visas i Danmark igen då de kommer dit - för att hamna i avd A. Annars kommer de in i avd B.

Läs här >> för att se hela texten.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Camilla
0

Japp det stämmer, de måste visas igen om de vill komma i sektion A av stamboken.

Cattis
0

Men gäller detta bara stamboken, har de ett register också. Alltså som vi har här, en grundstambok och en riksstambok?

Eller får yngre hästar, som inte kårats, pass med logga enbart om deras föräldrar har det?

/Cattis

kacka
0

Men var hamnar hignstar som avelsvärderas som inte är importerade men som avlas på som inte fått 40p??

Cattis
0

C om jag fattat det hela rätt.

/Cattis

kacka
0

Men då är det ju inte bara för de som inte är visade??? Och ska man verligen godkänna hingsta som inte är VETERINÄRT godkända???

Cattis
0

Tydligen får ju ALLA hingstar användas i avel enligt EU. Och då hamnar de i avd C.

Det jag skrev av var det som Janny skrev om, det gällde förmodligen även de som inte kommer upp i de Danska kraven.

/Cattis

Hanna-D
0

#3 Men har de 40 poäng som gräns då? Den är väl betydligt lägre nu, 35-36 poäng eller nåt sånt är det väl?

Ellinor Johansson
0

Jag tycker det verkar vara ett enkel och bra sätt att klassa hingstarna. Det är bra att det är enkelt att förstå klassindelningen även om man inte är så insatt i shettis avelen / Ella

kacka
0

Men vad har de för klasser sedan när avkommorna värderats då? så som våra A, B, C och elit?

Vem är Janny??

Cattis
0

#9 Ingen aning vad de har (om de har) för avelsvärdeklasser sedan.

Janny är hon som har Stutteri Stjernen i Danmark.

/Cattis

Hanna-D
0

En tanke…

Jag vet inte om det kommer bli så mkt enklare för de som inte är så insatta i shettisaveln.

Ett exempel:
Ett sto i klass III i DK som visats med, låt oss säga 32 poäng, betäcks med en hingst kårad i 2B i Danmark som fått 37 poäng. Avkomman hamnar i det första avsnitten, dvs A med logga.

En hingst visad i utlandet, kanske i Holland med 1:a premier och bevisat god nedärvning betäcker ett sto med ungefär samma bakgrund (dvs visad utomlands med framgång men inte kårad i DK). Avkomman får ingen logga och hamnar i avsnitt B.

Vilken avkomma skulle ni välja?

Eftersom man i Danmark inte behövt visa fram hingstar som är godkända i andra länder så finns det en hel del fina holländska (och t ex svenska) hingstar där som man kanske inte vill visa fram igen, t ex pga ålder. Även de gamla hingstarna måste nämligen exteriörbedömas och göra bruksprov…

Tydligen ska loggan inte vara en kvalitetsstämpel - bara visa att ponnyns föräldrar har en dansk premieringsbeskrivelse. Värt att tänka på och kanske inte så enkelt som det ger intryck av…

Cattis
0

#11 En bra tanke… Jag hade valt alternativ 2.

/Cattis

Cattis
0

Är det någon som vet hur det kommer att bli med alla nya regler i övriga ISPC-länder?

Norge, Finland (de avvaktar har jag hört), Holland, Tyskland mfl. Hur gör de?

Moderlandet har ju ingen kvalitetsindelning som de flesta andra har, men som sagt, de som har det. Det vore mkt intressant att veta hur det kommer att fungera i respektive land.

Mest spännande blir såklart att få veta hur våra egna regler, här hemma i Sverige, kommer att se ut. Vilka ev indelningar som kommer att göras i stamboken/kvalitetsklasser och avelsvärdeklasser. Kommer det att vara snarlikt det vi har idag eller blir det helt nytt?

/Cattis

Hanna-D
0

#13 Ingen aning, är också nyfiken på det.

Vet bara vad som sades i Holland om detta… Men det är ju inte uppfödarna som bestämmer.

Cattis
0

#14 Synd, jag hade gärna velat bestämma! Oskyldig

/Cattis

Milla
0

#15 tycker faktiskt att det borde vara vi stoägare som skulle få bestämma.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#15 Bor du i Holland då? Flört

Cattis
0

#17 Nä, men jag bestämmer gärna ändå, både där o här. Oskyldig Tänk vad roligt man kunde få ha! *sadist*

/Cattis

Camilla
0

A danskarna kommer att ha kvar sitt "gamla" system med kåringsgrupperna 1A, 2A, 2B vilken grupp det blir beror på poängen. Sen kommer även hingsten att komma in olika klasser A, B, C beroende på hur föräldrarna är kårade. Och där efter så får de olika pass med eller utan stämpel o logga. Så vill man vara säker på att ponnyn gått i genom veterinärtest o bruksprov med ett ok då skall man välja en ponny som har klass A pass, då har den uppfyllt de danska kraven i allafall.  Men visst den kanske inte har den bästa stammen rent poängmässigt!

kacka
0

Vilka länders regler ÄR godkända av moderlandet? Kanske ska man titta på deras regler och forma även Sveriges Regler hyffsat lika så att moderlandet även godkänner våra…

Cattis
0

Skulle tro att vi kommer att få regler som moderlandet godkänt, likaså alla de andra länderna. De som är med i ISPC måste följa moderlandets regler. De regler vi hittills haft har moderlandet godkänt säger ju SSS, så det lär knappast skapas nya regler som går stick i stäv med moderlandet. Det kommer de inte att tillåta.

/Cattis

kacka
0

Men skillnaden är väl att EU och Jorbruksverket har ändrat reglerna… som jag har uppfattat detå är det just EU som krävt att England att de ska ta bort kravet på avelsvärdering… Är det inte sant?

paparatzi
0

precis! men det är just detta man försöker med, man har ändrat på dessa flera gånger för att få dom godkända, men dom är ändå inte godkända enligt eu o moderföreningen, man hoppas att man ska få igenom det man begärt, det var därför man skrev som man gjorde i senaste tidningen om licenserna, man hoppas att det ska bli så, vore det inte enklare att delge alla vad man arbetat fram och varför, då kunde ju folk få en chans att yttra sig, det är ju faktiskt vi medlemmar som ÄR föreningen, utan medlemmar finns ingen förening, även om inte saker blir som man tänkt sig, så kan man upplysa folk om vad som händer och sker….eller

#22 Jo! det är helt sant, England måste följa eu-reglerna

Cattis
0

#23 Mer information än den vi får idag vore inte alls fel. Det h¨åller jag med om.

/Cattis

FredrikN
0

information… tror inte styrelsen verka känna till det ordet!

kacka
0

Har England någon form av indelning?

carl-gustaf
0

Alla länder inom EU kommer att få samma regler. EU och respektive moderländer kommer i slutändan att se till detta.

Vissa länder som vårt eget och Holland sprallar mer än andra och detta innebär bara att tiden går. Så förvänta er inga nya riktlinjer i år. Samarbete vet vissa föreningar inte vad det är.

kacka
0

Men England har inga klassindelningar efter hur höga poäng hingten fått vid avelsvärdering eller?

carl-gustaf
0

#28 stämmer.

kacka
0

Vilka länder är det som kräver at en hingst ska komma upp i en viss poäng för att kunna stamboksföras?

Ibland funderar jag på varför det krävs en premiering för att stambokföra hästar… Och varför måste hästar stamboksföras för att var a"godkända" i avel? Alltså varför räcker det ine att de är renrasiga med full stam? Vad är egenligen skillnaden på grundstamboken och riksstamboken? Jag KANSKE kan förstå att det krävs dna för att stambokföras för att vara en "äkta" shettis, men det krävs ju stam även för att få registeras i SSS…

carl-gustaf
0

#30 Alla shettisar som har en far och mor som är registrerad i shettis stambok är äkta shettisar. (Undantag 3-gen stam saknas). Krångligare än så är det inte och skall ej heller vara. Detta har nu oxå EU bestämt. Alla hästar har rätt att bli stambokförda/registrerade utan att först bli premierade. Grundstambok och riksstambok är samma sak, fast alla fattar fortfarande inte detta. DNA test har inget med stambokföring att göra. DNA-test är bara till för att försäkra sig om att uppgivna föräldrar också är de verkliga.

kacka
0

okej.. NU är det ingen skillnad på grundstamboken och riksstamboken, men FÖRR då? Men det finns väl shettisar i både rikstamboken och grundstamboken som INTE har full stam eftersom de blivit stamboksförda innan det var krav på full stam…?

carl-gustaf
0

Ja du har rätt, den nya regeln från moderlandet kräver att antingen är man registrerad i moderlandets stambok eller att man i andra länder har tre fulla led för att deras avkommor skall få stambokföras. Detta borde nog belysas mer då jag tror att det finns hingstar med hack i stammen.

Ann-Christine
0

#27 Utan att behöva ta hänsyn till moderlandets, Eu´s eller reglerna vi tidigare följt gällande avelsvärdering av våra hingstar, hur önskar du att det ska vara?

Avelsvärderingen?

Veterinärbesiktning?

carl-gustaf
0

Mina önskningar och EU:s regler sammanfaller.

Veterinärbesiktning: Att man inte avlar på defekta föl, där man vet att avkomman lider skada.

Avelsvärdering: Skall utgå, alla skall få använda den hingst de så önskar såsom nu oxå lagen säger.
Dock vill jag ha en frivillig värdering för de som så önskar, detta kan ske i samband med utställningarna.
Detta kommer att leda till att kompetensen genom konkurrens höjs, då makten förskjuts från ett fåtal "gamla gubbar" till uppfödarna.

Ann-Christine
0

#35 Men försvinner inte vitsen med utställningarna då, samma "gamla gubbar" som idag sitter i avelsvärderingsnämnden och ger tummen upp/ner är ju även de som bedömer våra hästar på vissa utställningar.

Hur skyddas uppfödaren som inte har tillräcklig kunskap och hur ska uppfödaren som avlar på osunda individer stoppas? Vem ska ansvara för den biten?

kacka
0

Men finns inte buskis avel redan????? Jag vet iaf EN hästmänniska som gjort det…. nä, två faktiskt. Och ingen av dem har fått DEFEKTA avkommor. Det är väl iaf defekterna som man borde avla bort så som svåra fölningar, spatt, krumma föl, patellaupphakning osv… Sedan om hästen fått 37p eller 42 säger ju inget om hur bra den är att ha i avel!!!

Ann-Christine
0

#37 Jag ska försöka förtydliga mig lite.

Allt är i betraktarens ögon…
ett ex.
Du kommer hem till mig för att titta på min avelshingst. Vid besöket konstaterar du direkt att min hingst är krum. Du påtalar det för mig men för mig spelar det ingen roll om hans ben är lite kortare för hingsten uppfyller mina önskningar om färg, trevligt lynne osv. Jag vägrar att se honom som defekt och icke önskvärd hingst för han duger åt mina och grannens ston. Avslutningsvis ber dig dra åt skogen.

Vem bär ansvaret för att stoppa mig fortsättningsvis och vem skulle ha skyddat mig, i min okunskap, då jag inte visste bättre och köpte hingsten till mina ston?

carl-gustaf
0

#38 Ansvaret bär du själv, eftersom du då begår ett brott.
Precis som med all annan lagstiftning riskerar du att bli ertappad och dömd om du bryter mot lagen.

Om jag nu berättar för dig att vår kära avelsvärderingsnämnd har godkänt hinsgstar som bär på dessa anlag trotts att de vetat om det!! Då tror du att jag far fram med osanning, men så icke.
Så det här med ansvar det är upp till var och ens eget samvete.

Attt hingsten är anlagsbärare syns inte, men när anlagen kommer i dubbel uppsättning blir avkomman krum.

kacka
0

Men är den i så all GODKÄND då??? Har den gått igenom veterinärkontroll?

kacka
0

Jag tror ju att man gör fel när man informerar de som redan vet… dvs att föra tt varna för defekta hingstar borde man gå UTANFÖR föreningens murar och annonsera i dagspress, landsomfattande tidningar som "Ridsport" och "Land" osv.

Jag tror ju inte att någon redan "frälst" behöver frälsas ännu mer… Utan de är ju de OKUNNIGA som man borde komma åt, dvs de som INTE tillhör föreningen…

carl-gustaf
0

Vsst är ovannämnda hingstar och anlagsbärare godkända.
Detta avslöjas först när hingsten får avkommor, då vet man.
Om krumt föl, bär både stoet och hingsten på anlaget. Båda är därmed inte bara olämpliga att avla på, utan oxå med de nya reglerna olagligt, då dessa föl kan förväntas att lida av sin defekt.
Detta problem sopar de annars så "kunniga" nämnderna under mattan.

Ann-Christine
0

#39 Men om man inte är insatt själv, till vem/vilka ska man vända sig för att få tillförlitlig hjälp?

Annette
0

På Shetlands Västs hingstvisning i Lerum idag sade Morgan Johnsson många kloka ord. Synd att inte fler var där!

Cattis
0

Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas ngn form av avelsvärdering. Jag personligen är åtminstone i behov av nämnden, för jag vill få en hingst jag skall använda i avel besiktigad, både exteriört och veterinärt. Jag är inte så kunnig att jag kan bortse från egna känslor, egna värderingar om stam eller individ att jag vill stå helt ensam. Det kan ni nedvärdera bäst ni vill. Men jag vill kunna få deras utlåtande. Visst blir man ibland besviken på deras slutliga "dom" om ens hingst, men så är det och sådana är spelets regler.

Även om hingsten har stam och allt som jag vill ha, så vill jag att han skall vara sund och korrekt också. Det ena behöver inte utesluta det andra. Och nej, jag pratar inte om poäng. Jag är mer intrersserad av den skriftliga kritiken i sig.

/Cattis

VeronicaP
0

#44 Instämmer med dig

paparatzi
0

#43 Mycket bra fråga!

Om jag nu förstod din frågeställning rätt, så undrade du var man skulle vända sig för att få tillförlitlig hjälp.

Önskesvaret för mig skulle bli DIG själv…..att man skulle kunna lita på sin egen förmåga och erfarenhet.

Men hur ska man kunna få det, när alla säger olika. och till syvene och sist blir man "ratad" på utställningarna pga. att man valt "fel" stam……………Är detta rätt??

Men får jag ge dig ett mer konkret tips om vart du vänder dig.

• Gå själv in på webstamboken och kolla in hur många avkommor som "fallit bort" efter hingsten. (leta luckor) är det många sådana under åren bör man dra öronen åt sig, undra vart har dessa tagit vägen?? (knappast inrapporterade)

• Ta kontakt med SLU eller djurskyddet och be om information om ev. defekter.

• Tänk på att även om en hingst inte enbart lämnar "guld" avkommor, så finns iallafall fölen!!

paparatzi
0

Vad sägs om detta fenomen?

En hingst som genomgått avelsvärdering, gick igenom veterinärbesiktningen klockrent utan så mycket som en anmärkning.

klarade bruksprovet galant.

fick 38 poäng på extiören.

Blir kallad för "klass 0 hingst"

En annan hingst på samma avelsvärdering, gick inte igenom veterinärbesiktningen, utan fick en 1 inrapporterad.

klarade bruksprovet galant.

fick 41 poäng på extriören.

Går igenom iallafall eftersom man ansåg att även om hingsten inte gick igenom vetrinärt, så hade den andra egenskaper (41 p) som uppväger den veterinära defekten.

och kan därmed räknas som en fullt godkänd avelshingst, få sitt RS nr. och sin licens…….

carl-gustaf
0

#45 Cattis, för min del handlar det inte alls om nedvärdering, visst skall hingstbesiktningen  finnas kvar, men den skall vara frivillig. Den stora fördelen blir då att den blir allt mer opartisk, samt att kunskapsnivån på de som besiktigar höjs. Därför att de som då kommer att utföra hingstbesiktningen måste  ha uppfödarnas förtroende, för annars kommer ingen att använda sig av dem. Omvänt kommer ett sådant protokoll av erkänt kunniga kontrollanter att ha stort värde vid användning och försäljning av hästen. Frihet och valmöjligheter föder framgång. Tvång och maktfullkomlighet är bara en onödig grogrund till korruption och konflikter.

VeronicaP
0

´Men som läget har varit nu Carola så finns det hingstar som har fått 40 poäng eller högre extriört men inte gått igenom vetrinärt och de har blivit *kasserade*

carl-gustaf
0

Hingstbesiktningsnämnden har alltid haft undantag för vissa hästar och ägare. Besiktningsreglementet och tidigare praxis ger möjlighet till denna inkonsekvens och svårförståeliga bedömning.
Även nämnden fattar att poängen inte betyder allt eller?

nallebjörn
0

#49 det låter som du inte gillar att det är tvång på avelsvärdering? men anser du samma om veterinärbesiktningen? Ska den ocksåå vara frivillig?

Jag tycker det är bra om man håller fast vid avelsvärdering. Många gånger blir man hemmablind och tycker att hästarna är såå fina. Det finns ju en anlednig till värderingen och det är ju att försöka hålla hög standard och kvalité på djuren

carl-gustaf
0

#52 Veterinärbesiktningen skall också vara frivillig, som jag tidigare skrev så kan inte en veterinär se de dolda anlagen och det är där de stora felen finns. Lagen reglerar numera att man inte medvetet får avla på defekta föl. En straffbar handling.
Använd egen veterinär om du tycker att något inte är som det skall.

Besök stuterier och gå på utställningar.

Att se och ta med sig en "open mind" ger den kunskap du behöver.

Tror du att en hingstpremieringsnämnd som bedömer alla raser kan se det ras-specifika för varje ras. Jag tror inte det.
När jag tittat länge på shettisar så tycker jag att halvbloden ser ut som giraffer. Hingstpremieringsnämnden likriktar av denna anledning därmed alla hästraser till samma mall.
Vi har tillexempel inga russ kvar i landet längre, bara till namnet.

Annette
0

Ursäkta mig C-G och Carola. Men merparten av oss små uppfödare har inte kunskap och erfarenhet att själv bedöma om den egna hingsten är lämplig i avel. Det kan bli många dyrköpta misstag.

Det är bara att gratulera er om ni anser att ni själva är så duktiga att ni klarar det utan att vara hemmablinda.

nallebjörn
0

#53 men man kan ju vända på steken också. Bara för att du själv kan se hur en shetland ska se ut betyder ju inte att alla andra är kunniga nog att göra det.

Jaha, vad jag förstod så måste man avelsvärdera hingsten och låta den genomgå besiktning för att få lov att använda den. Sen spelar poängen inte någon roll som det gjort tidigare. Men vad jag fattade kan man bara lösa licens på en avelsvärderad hingst.

carl-gustaf
0

Om man tycker att den egna bebisen är den vackraste i världen så visst är den det.

Om du #54 bara använder renrasiga shettisar så kan jag garantera dig att din eventuella okunskap uppvägs av slumpen som kommer att se till att rasen som helhet inte tar stryk av din uppfödning.

Den stora risken för rasen är inte hemmablindheten, då den finns i så många olika varianter, utan faran lurar när ett fåtal personer har stort inflytande. Dessa kan styra hela rasen rakt in i fördärvet.
Se på Holland. Alla shettisarna skulle ett tag vara fuxar med ljus man och svans. Rastypiskt va? Nä blomavel är det.

VeronicaP
0

Fast sen kan ju jag då tycka att de flesta importerade shetlandsponnyer har klart sämre ben än vad vi har  på våra ….

Annette
0

#56. Din teori om slumpen tror jag inte på.

carl-gustaf
0

#55 Lagen om avelsvärderingen är avskaffad. Du får använda din hingst med eller utan licens och värdering. Men tillsvidare skall du nog lösa licens för att inte få problem med rasföreningen.

nallebjörn
0

#56 men frågan är ju då varför vi har utställningar? är det inte dessa människor du talar om? jag menar de domare som finns bedömer ju vad vi har för shetland i sverige. Om man inte har någon som bedömer våra ponnyer är det ju inte längre lika roligt att hålla på med avel. Hur ska ponnyn kunna klättra i avelssyfte om man bara själv går och funderar över hur en shetl ska se ut och aldrig visar den? För om man ska tänka som du gör här nu så ska man ju inte ställa ut ponnyn. Jag menar om domarna ändå kör en åt fel håll

nallebjörn
0

sen är ju frågan… om man vill ställa ut och ha kul, bör man inte då ha material som är bra enligt våra domare i sverige? avlar jag på min egen 36p hingst så tror jag ju personligen att den sågas lite pga det.

carl-gustaf
0

# Nä men den är vetenskapligt vederhäftig.
De flesta människor avlar med goda avsikter. 

Men på ett vis har du rätt, trender gör att vi omedvetet avlar gemensamt mot samma modemål som inte är det bästa för rasen. Men räddningen finns alltid att finna hos någon uppfödare som inte följt denna trend. Och ju fler som får vara med och bestämma ju fler valmöjligheter räddar vi undan för framtiden.
Hur många raser hade inte annars varit förlorade?
Finns det bara en kapten ja då får man oxå hoppas att han är Gud samtidigt.

Annette
0

#62. Goda avsikter betyder inte att man har kunskap.

kent jansson
0

#61 det är ju helt klart att en avkomma efter en 36 p hingst kommer att nedvärderas. Men är det så vi vill ha det? På en utställning ska ju individen bedömmas och inte stammen. Det är kanske dags att införa utställningar där inte domarna får tillgång till hästens stam och ägare/uppfödare förrän efter bedömningen.

nallebjörn
0

vad som är rätt och fel kan man ju bara själv fundera över. Varför det importeras hingstar som är av bästa kvalité i ett annat land och som sedan sågas i sverige. Vem säger vad som är rätt och fel? Jag tycker bra om en hingst som en annan tycker dåligt om. Alla anser inte att BIS på en utställning var bäst och alla gillar inte klassvinnaren. Meningsskiljaktigheter kommer alltid att förekomma. Själv väljer jag hingstar med goda poäng i sverige. Det är här jag lever och här jag avlar. Jag skulle väl visst kunna avla på 0 hingsten från DK men var kommer då avkomman att lyckas? Jag får troligtvis åka till DK med den.

Charlotte-J
0

Bra skrivet Anna!!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#61. Fel! På en utställning bedöms hästen som den ser ut för dagen, härstamningen vägs inte in. På en avelsvärdering bedöms hästens avelsvärde, både exteriör och härstamning tas det hänsyn till. Där är inte dagsformen avgörande, vilket det är på utställning.

carl-gustaf
0

#56 Jag vill absolut att man skall ha många utställningar. Ju fler ju bättre. Ju bättre domare ju fler utställare etc. Ju fler utställare ju bättre domare. Men tänk alltid på att värderingen är knuten till domaren likväl som till hästen för den dagen.

Domare från moderlandet är perfekt.

Men om du avlar bara för att få en blå-gul rosett eller för att det är kul så,  ja den anledningen duger bra……eller

Annette
0

#56. Där har du skillnaden mellan utställning och avelsvärdering.

carl-gustaf
0

#63, Goda kunskaper betyder inte att man har goda avsikter.

#67. Du har rätt att på utställning skall man döma hästen för dagen.
Men ingen domare dömer någon häst utan att också veta härstamning, ägare och tidigare poäng och vad övriga för dagen domare tycker.  Så vad är då bedömningen värd? Det finns några domare som ibland vågar sätta egna poäng  men då riskerar de fallbilan av överheten och bli fråntagna sina licenser eller som mest brukligt hamna i skuggan och inte längre får döma.

För säkerhetsskull dömer även styrelsemedlemmar så att allt går rätt och riktigt till!?

nallebjörn
0

nja jag menade väl inte riktigt så att man bedömer hästen utifrån stammen. Inte helt kanske men de flesta gör det tyvärr.

Var i fjol på utställning med min treåring som då var två år. Domare för dagen var Håkan Ström. Jag vet att han är/var tuff och hård. Det var så himla kul att han inte ens tittade i katalogen. Han dömde dom verkligen rätt upp och ner. Han frågade mej dock om hennes stam och när jag berättade stammen stod han och funderade . Sen så sa han det var en ovanlig stam. Han undrade om jag själv fött upp henne. Det var mitt första guld som rullade…. ett par timmar efter tog hennes far mitt andra guld.  Det som var så roligt var hans min, en sån ovanlig stam hon har! Verkligen superkul. Jag vill inte ha hästar som alla andra. Följer min egen väg. Tror stenhårt på att man inte ska välja poängen just för poängens skull. Och avlar för blå/gula rosetter kan man inte heller anklaga mej för.. om man nu kan anklagas för det. Är ju kul o man avlar för kvalité.

Ellinor Johansson
0

#70 Jag tycker ditt inlägg utstrålar både okunskap och avundsjuka.

När du ställer en så en stark misstroendeförklaring till hela domarkåren varför ställer du ut och hänvisar till resultaten annonser?

Annette
0

#70. Det finns kataloglösa bedömningar. Om man har så dåligt förtroende för domarna, kanske det är lika bra att stanna hemma och vara sin egen domare.

Jag visar gärna, ibland går det bättre ibland sämre. Visst, det finns domare jag av någon anledning har lite mindre förtroende för, men då amäler jag inte till den utställningen. Det skulle aldrig falla mig in att idiotförklara hela domarkåren. De gör ett gott arbete som de säkert får mycket skit för.

Tack till de som har intresse att bedöma våra shettisar.

RebeckaSvensson
0

#70 Om du nu inte tycker att bedömningen på utställningarna är värd ngt, varför visa nga hästar då? Tror du inte på att domarna dömer hästarna utan istället ägarna och stammen, då förstår jag inte alls varför man lägger ner pengar på att anmäla till utställningar.

nallebjörn
0

#73 tyvärr har det inte fungerat så bra med kataloglösa bedömningar här i syd. Jag har varit på vtå de senaste två åren och båda gångerna har domaren ändå haft katalog.

RebeckaSvensson
0

#75 Den i Vellinge var kataloglös, vilken mer?

carl-gustaf
0

Vissa fjäskar helt fantastiskt för domarna. Kanske är det ert sätt att få bra poäng.

nallebjörn
0

#76 var en uställning 2004 också som skulle varit det men som inte var det

carl-gustaf
0

Jag underskattar inte domarna. De flesta domarna kan räkna ut både vem som är ägare och vilken häst man visar även utan katalog.

Annette
0

#77. Det var lågt skrivit! Jag tycker att din attityd är väldigt tråkig.

RebeckaSvensson
0

#78 Kan jag inte hitta ngt om. I Nybro i år är det kataloglös bedömning däremot.

nallebjörn
0

#81 jag vet att jag visat på två utställningar och jag blev lika förbannad varje gång. Står det kataloglös kan den lika bra vara det annars behöver man ju inte skriva ut det.

carl-gustaf
0

#80 inga ytterligare kommentarer, vi ser olika på saken.

VeronicaP
0

#77 Tycker nog att det låter som avundsjuka från ditt håll snart och väldigt tråkigt att läsa vad du skriver , men som tur är så är det väldigt få shettisägare som är så negativa som du.

Kan tala om att när vi började med våran uppfödnings av shettisar så var vi inga kändisar men det har gått bra för oss ändå och vi är väl inte speciellt kända nu heller men har man bra matrial så går det bra ändå ..

VeronicaP
0

#67 instämmer med dig

Ellinor Johansson
0

#77  Du har inget förtroende för domarna och anser att utställarna fjäskar i mina låter du mycket pubertal.

RebeckaSvensson
0

#84 Bra skrivit! Håller helt med dig! Har man bra material så går det bra oavsett vem man är.

nallebjörn
0

# 83men förklara hur jag som pytteliten person kan få guld på ston ? inte tusan vet folk vem lilla jag är och mina stammar.

Kanske borde jag lämna över mina hästar till någon som brukar fåbra poäng, har inte tänkt på det. Men är det då hästen dom bedömer? inte enligt din mening då ju. Och varför visar man om man tycker allt är orättvist? kanske är det så att du tycker hästarna är bättre än vad dom egentligen är? och kanske vill inte du ha kritik på din avel som du anser vara bra.

carl-gustaf
0

Jag förstår då inte varför man inte har objektiva visningar om det nu är så som ni säger. Någon utställning har hållits utan katalog, men då drar sig de flesta domarna undan och vill ej döma.

Inte lätt att vara objektiv domare och dessa skall ha allt det beröm de därmed förtjänar.

Ellinor Johansson
0

carl-gustav

Det verkar som du är mycket besviken och bitter. Jag tror att du skulle ha stor behållning av att gå på en exteriör kurs för tex. Morgan Johnsson. Shetland Öst ska ha en 14 maj, där har du möjlighet att ställa din frågor och lära dig lite.

carl-gustaf
0

#90 Jag tror nog att du underskattar mina 40 år med hästar,
jag har under många år diskuterat och analyserat shettisar med Morgans pappa, en mycket kunnig man, som nog lärt upp sin son till att bli den hästakturitet han är idag.
Tala är silver tiga är guld, något som jag ibland borde tänka mer på, även andra kan nog dra lärdom av detta ordspråk.

nallebjörn
0

#91 men snälla du , följ ditt ordspråk! här får ju alla kommentera och lägga sej i och så även du men för att göra det tycker jag man ska lyssna och ta åt sej av andra också.

Kanske är det så att du har 40 år av shetland men vem säger att du är mer erfaren för det och att du avlar på just "rätt" hästar. Enligt vem? jo dej själv. Givetvis är det ingen som underskattar dej och dina hästar men för att förstå andra bör man kanske prova att sätta sej in i andras tankar.

paparatzi
0

Visst är det väl helt otroligt, hur kan en del vara så förutsägbara??

Så fort någon försöker förmedla ett budskap, då skall detta vändas till något negativt.

När man läser en del av inläggen ovan, kommer det upp ord som: okunskap, avundsjuka, lågt, kommentarer om låg bubertal osv.

Dessa ord låter väldigt bekant.

Vad jag urskilja i sammanhanget är att en del verkar ha ångest över att misslyckas, ångest och rädsla över att komma under 40 poäng, vad är det som leder till så ångest fyllda farhågor?

Någon skrev att benställen är sämre på importer, kan du ta fram forskningsstatistik på det, finns det konkreta belägg för detta? isåfall vart hittar man det?

Varför drar somliga in hela domarkåren i sitt resonemang?

Kan ni ge expempel på rasdomare för shetland som har sin utbildning på print här i Sverige?

Och till den som skrev att jag o CG ser oss själva som så duktiga, då kan jag upplysningsvis tala om att jag INTE besitter någon som helst kunskap om avel rent praktiskt.

Jag har vare sig den erfarenheten eller utbildningen som krävs för att veta vad riktig avel handlar om på Shetlandsponnyer.

Men jag har däremot inte funnit särdeles många som verkar veta heller.

Jag tror att "vårt system" skulle ha sett helt annars ut idag, om det inte blivit missbrukat av en del.

Verkar bygga på kvantitét istället för kvalité.

Ser man på den ursprungliga Shetlandsponnyn och jämför denne med "dagen svenska styling" kommer man att bli chockad.

Vart är den tusenåriga rastypen på väg???

kent jansson
0

Värst vilket tonläge det va här då!!!

Jag har dock undrat om hur det skulle bli om man på en utställing verkligen testade, om det blev någon skillnad om domarna inget fick veta om hästen innan/under visningen.

T.ex att alla hästar i samma klass visades av neutrala visare dvs de personer som är duktiga på att visa häst. Hästarna bedöms och rangeras och först när kritiken läses upp får man veta vilken häst det va.

Skulle det bli någon skillnad mot så som vi har det nu ?

Det skulle vara kul att testa om några domare skulle våga ställa upp. För hur det än är så tar domaren idag hjälp av "stammen" när hästen bedöms.

Och ytterligare en sak skulle hästägarna våga ställa ut sin häst då?

Vore kul att höra vad ni tycker.

Cattis
0

Kent: Kan inte du skapa en ny tråd i det ämnet? Det är intressant, men försvinner lite i en hingsttråd, som fö urartat rejält för typ 20-30 inlägg sedan.  Fundersam

/Cattis

kent jansson
0

hur gör man då ? när man skapar nytt ?

Cattis
0

Klicka på knappen "skriv" uppe till vänster - ovanför inläggslistan.

/Cattis

kent jansson
0

"97 Jag hittade den till slut Glad

carl-gustaf
0

Det negativa förstår jag inte var ni får ifrån, Anette, Veronica och Ellinor.
Själva använder ni ord som avundsjuka, bitter, pubertal?, låg attityd, besviken, bitter, tråkig mm som ni riktar mot mig som person.
Varför skulle jag vara avundsjuk? #77,84,90 etc

Alla mina ston är champion och klassvinnare. Huvudbeskällaren har blivit champion i England mm. Jag eftertraktar inte längre dessa titlar, jag är nöjd, glad och en av få som är livstidsmedlem i moderlandet. Om jag inte kan få fram någon ny godkänd hingst på avelsvärdering har jag råd att köpa den eller vilka jag så önskar, så varför vara avundsjuk?

Jag kämpar nu bara för shettisen och det jag tycker är rätt och riktigt. För egen räkning kan ni nog själva räkna ut att jag inte får några fördelar för denna kamp utan tvärtom.
Visst trampar jag många på tårna på denna väg, det är oundvikligt.
Men jag är nu på väg att få rätt i alla grundläggande reglementen, glöm inte detta, om några år kommer ni också att tycka, att dessa nya regler faktiskt är jättebra och det jag nu här tycker nog inte är så tokigt.

Hanna-D
0

#99 Alla mina ston är champion och klassvinnare. Huvudbeskällaren har blivit champion i England mm.

Det är ju jättebra men är det inte vad det blir av avkommorna som räknas? Det är väl det som är avel? Jag menar, bra matrial kan alla köpa, sen gäller det ju att hitta lyckade kombinationer och matcha blodslinjer.

VeronicaP
0

JO jag tycker det låter som avundsjuka när man skriver att det fjäskars för domare och så …  är faktiskt inte därför man får bra poäng…

Men det kan ju vara ditt sätt att skriva som gör att man tolkare det på det viset eftersom det mesta låter väldigt negativt.

Jag är nöjd med hur vi har haft vågra hingsvisningar och tycker det har funkat kanon, och ja jag tycker att en del av hingstarna som är importerade är anskrämligt fula och kan inte förstå hur de kan har blivit godkända i sitt hemland och då är jag glad att de har blivit nollade här och det är samma sak med hingstar som visas här hemma allar är inte fina ….

Hanna-D
0
FredrikN
0

att inte tro att det  finns politik i hingstpermeringarna och att vissa personer har större chanser att få igenom sina hingstar än andra. Det tycker jag är väldigt naivt.

Ann-Christine
0

#103 Naivt!?!
Så du menar på fullt allvar att de uppfödare som gång på gång får igenom hingstar, beror på att det är på grund av att nämnden har ett speciellt gott öga till ägarna?

Menar du att att uppfödare som varit aktiva under en längre tid, inte hunnit skaffa sig erfarenhet och kunskap inom området, att de hittat nyckeln till sin framgångsrika avel?

Ann-Christine
0

#103 Har du några konkreta fall som styrker ditt påstående, om inte tycker jag att du borde tänka över det du beskyller nämnden för.

Din sanning överensstämmer INTE med min.

kent jansson
0

#103 #104

Knappt man vågar sig in i denna känsliga diskusion. Men varför skulle inte finnas "svågerpolitik" innom shetlansdsaveln? Det finns ju överallt i samhället i övrigt.

Jag skulle tro för vissa större uppfödare är det viktigt att få några nya godkända hingstar varje år, och jag tror att det är svårt för en premieringsnämnd att helt bortse från det.

Jag tror nog inte att det är något "systematiskt" i det men om man tänker på följande sätt…

Om en erkänt duktig och stor uppfödare visar t.ex 5-6 hingstar om året med bra stam så har nämnden svårt att säga nej utan släpper igenom 1-3 st trots att dom hingstarna kanske inte tillför aveln nåt speciellt.

Det har inte så mycket med att hitta nyckeln utan uppfödare med hästar vars stam värderas högt ger ett stort urval av goda individer.

carl-gustaf
0

Med dagens avelsvärderingssystem saknar hingstfölen värde.
Men när det nya systemet kommer igång, dvs frivillig värdering,  alla renrasiga blir fullvärdigt registrerade, diskriminering bort etc. så blir hingstfölen plötsligt mycket intressanta.

Priserna på bra hingstföl kommer då att skjuta kraftigt i höjden. Uppfödare  kommer att våga ta risken och för första gången fundera på om inte nog det fölet med den stammen skulle vara perfekt till mina ston. Jag köper och satsar på det.
För att citera och omformulera ett av Cattis brukade citat.
Så skulle jag vilja säga "Bara för att man har en godkänd hingst så behöver man inte använda den".
Framförallt när man har en mindre värderad hingst,  som ger bättre avkommor.
Då kan man börja prata om att avla.

carl-gustaf
0

#100, Hanna nu motsäger du dig själv, ena minuten är det så viktigt mad att föräldrarna är högt värderade, nästa minut tycker du att det är kombinationen som är det viktigaste.
Bra material kan alla köpa säger du. Visst om du har premieringsnämndens facit i hand så kan nog flertalet lyckas.

Mina/våra ston är antingen avkommor av egna ston eller inköpta som föl. Våra visade föl har inte missat många championat heller så antingen har vi stor tur med aveln eller så har vi blick för aveln.
Jag kan försäkra dig om att den kunskap som jag nu har om minishettisar finner du knappast någon annan stans i vårat land. Skryt eller?

Ellinor Johansson
0

#99  Jag underskattar varken dig eller dina 40 år med häst, det du skrev om domare och utställare lät bara så sorgset i mina öron.

En annan fundering, visst är god ekonomi en bra plattform att stå på, tyvärr är hjälper det inte alltid att man har möjlighet att köpa det man önskar, det krävs mer än en tjock plånbok för att lyckas i aveln. Jag tror att det är intresset (glöden), engagemanget, tiden man lägger ner på pållarna, bra bollplank som avgör hur man lyckas förvalta det material man har.

Ellinor Johansson
0

"106 Om en erkänt duktig och stor uppfödare visar t.ex 5-6 hingstar om året med bra stam så har nämnden svårt att säga nej utan släpper igenom 1-3 st trots att dom hingstarna kanske inte tillför aveln nåt speciellt.

Kan du namnge någon uppfödare som har visat 5-6 hingstar om året ?

VeronicaP
0

#108  eller så fjäskar ni för domarna FlörtOskyldig

nallebjörn
0

OH jag kom på en superbra idé! ska nog visa häst i bikini nästa gång och se om det fungerar bättre. Givetvis manlig domare Kyss

Milla
0

#112 om jag gör det så lär domaren springa för livet och alla andra utställare lär bli akut sjuka Kyss

Sorry men jag är så förtvivlat trött just nu

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

#113 ha ha vänta du bara…. hör med mej efter den 26 juli när jag visat min treåring för Roland, höggravid! jag då asså, inte Roland *ler*

kacka
0

Hejja Anna (#112)!! Det skulle vara kul att se! HAHAHAHA! Skrattande Höggravid OCH i bikini!! måste ju vara urläckert!

nallebjörn
0

#115 ÖH nu hade jag ju inte tänkt kombinera det då ju… en sak åt gången. Räcker det inte med höggravid? det tror jag. Jag bryr mej inte. Jag SKA visa henne på premieringen och Roland får väl förlösa mej efteråt då då

Hanna-D
0

#108 Säger jag emot mig själv?

Nej, jag tänker inte använda hingstar som inte är godkända enligt rasvisa krav och ja, jag vill ha meriterade mödrar. Men det jag skrev tidigare menade jag snarare att bara för att man har köpt champions så betyder det inte att man lyckats.

Du skriver mkt intressanta saker men jag skulle, precis som andra skrivit också, vilja veta om du har belägg för det du skriver eller om det bara är tomma ord?

Jag tycker inte att det är skryt och jag ska minnas din stora kunskap om jag någon gång skulle gå över till att avla mini.

Ann-Christine
0

#108 Du borde nog ha blivit domare eller premieringsförättare, med tanke på dina kunskaper.

En annan sak slog mig…din inställning till avelsvärderingen, poäng vid utställningarna och champion-titlarna som inte är så viktiga längre.
Jag får inte ihop detta med det som står i din annons i sista Shetlandsponnyn.
Där står det att hingsten är avelsvärderad med 41 poäng (hur kommer det sig att han har ett så konstigt nummer, RS III-2) och stonas meriter så som att de är AB-premierade, champions, diplom med upp till 44 p.

Kan du förklara, det blir dubbelt för mig och jag vet inte vad du står för igentligen Oskyldig

paparatzi
0

#101 Det är så man blir mörkrädd över hur en del kan vräka ur sig över andras djur, undrar om det har att göra med hur uppfostrad man är eller enbart avsaknande av vanligt folkhyfs.

Nog må du sitta och vräka ur dig elakheter över dessa importer, men en sak kan iallafall jag gå i god för och det är att än så länge har jag INTE hört sådana ord komma ur munnen på de som importerat sina hästar.

Om det beror på helt olika uppfostran eller vilka man umgåtts med, det får stå för var och en.

Jag tycker att ni som väljer att hålla er till svenska produkter skall fortsätta med det, för när man hör hur resonemanget går hos en del av er, vill man helst av allt låta den "klyfta" som skapats förbli vad den varit.

Nog är det fundersamt hur människor kan vara så elaka i så unga år, kan det vara något att lägga till defektlistan tro??

Vi kanske är inne på helt fel territorium när det gäller att förbättra kvalitén.

Börjar allvarligt fundera över om jag inte läst i den internationella defektlistan att lynnesfel är skäl nog till kassering…

Ellinor Johansson
0

Carola. Du kan väl inte med allvar mena att vi som har importerat pållar är snällare?Flört

Cattis
0

Han den tyska lilla farbrorn, med den lustiga mustachen och tics i ena armen, hade ju en lösning på vad man kunde göra med de människor som inte passade hans synsätt/ideal. Fundersam

Jag tycker att vi drar ner lite på det hätska nu och fortsätter diskutera och på kuppen accepterar att vi inte alla delar samma åsikter. Jag tycker att det spårade ur ungefär halvvägs i denna tråd. Vänd trenden tack!

/Cattis

carl-gustaf
0

#118 Ann-Christine, annonsen är författad av min fru.
Vi har hingstarna RS III-1 och RS III-2, en speciell klass
för ***(tre)-stjärniga hingstar Flört.

paparatzi
0

#120 Det jag menar är att jag har inte hört någon som importerat de internationellt godkända hingstarna (som blivit "0-ade" här) säga elaka saker om de hingstar som vi i Sverige fått fram.

Jag tycker det är synd att man inte ska kunna respektera varandra för tycke och smak, visst är det väl ändå tur att vi har lite olika tyckanden.

Om alla hade samma åsikt och smak, då är nog en god ekonomi att föredra, med tanke på vilka priser vi skulle komma upp i då.

Varför kan vi inte enas om att 2006 blir året då alla renrasiga shetlandsponnyer får stå i centrum.

paparatzi
0

#121 sieg Cattis! nu har du lurat mig att skratta……..igen  Räcka ut tungan

Ann-Christine
0

#122 Men, hingsten var ju avelsvärderad på 41 poäng, varför inte ett vanligt RS-nummer?

carl-gustaf
0

#121, menar du Dr Sprenger? Har han nu uttalat sig igen?

carl-gustaf
0

# 125. Vi betalade extra Cool så att han skulle få tre stjärnor istället för en.

carl-gustaf
0

Om jag minns rätt så hade jag en gammal farbror som var en av de första att importera shettisar. Kan inte minnas att han sade något om att shettisar har funnits här från början.

Cattis
0

#126 Har Dr Sprenger löjlig mustach och tics? En fru som heter Eva. Bodde i en bunker? I så fall kan det vara han, om han återuppstått.

/Cattis

Denna kommentar har tagits bort.
Ellinor Johansson
0

Jag respekterar dina åsikter även om de inte alltid sammanfaller med mina.

Du skrev  Om alla hade samma åsikt och smak, då är nog en god ekonomi att föredra, med tanke på vilka priser vi skulle komma upp i då.

Jag har också tänkt på det, kan det inte var så att anledningen till varför man väljer att köpa en Internationellt godkänd hingst från tex. England eller Tyskland är den inte kostar så mycket?

Ann-Christine
0

#127 Du har som jag ser det ingen lust att diskutera saken på ett konkret sätt, helt okey för mig.

carl-gustaf
0

#131 Köp en kasserad hingst från Holland, de kostar inte så mycket. I Holland varnar man ägaren före utplockningen så att ägaren hinner exportera hästen till annat land innan utplockningen verkställs.  Och eftersom hästen när den kommer till Sverige fortfarande är godkänd så är sannolikheten mycket stor att den även passerar i vår avelsvärderingsnämnd.

Cattis
0

Det har importerats en himla massa bra hingstar från Holland. Långt ifrån alla som sålts har varit på väg att bli kasserade där borta. Synd att man framställer det på det viset. Det är väl att nedvärdera dels dessa hingstar och dels dess ägare/importörer.

/Cattis

carl-gustaf
0

# Har inte hört att han skulle vara död , men han intresserade sig för avlivning det minns jag Fundersam och han var inte min farbror.

Cattis
0

#135 Nej, jag hoppas innerligt för din egen stamtavlas heders skull att inte farbrorn jag skrev om är släkt med dig.

/Cattis

Cattis
0

Går denna tråd att dela upp snart? Det känns inte som att vi längre är inne på det ämne tråden ursprungligen handlade om.

Skippa denna och skapa nya trådar, denna är bara jobbig att scrolla i numera.

/Cattis

carl-gustaf
0

# 134 Nä Cattis, jag tycker inte att det är att nedvärdera. Jag tycker att det är förbannat dåligt av den Holländska rasföreningen att  göra på det viset. De får då själva stå sitt eget kast att andra bra shettisar och uppfödare från Holland  blir lidande av detta.
Sanningen måste fram även om den är obekväm.

Ellinor Johansson
0

#133 Tack för tipset!

Det var nog inte det tipset jag förväntade mig att få från någon som anser att  Jag kan försäkra dig om att den kunskap som jag nu har om minishettisar finner du knappast någon annan stans i vårat land.

Cattis
0

#138 Ja, visst skall sanningen fram även om den är obekväm. Men då du skriver låter det lite som att varenda hingst som importerats från Holland varit på g att kasseras.

Och sanningen. Ja, jag har också hört historierna om vissa hingstar och vissa uppfödare i Holland och hur de gjort. Men det är himla trist om alla dessa hingstar dras i smusen bara för att sanningen skall belysas.

Och visst, det är skitdåligt av dem att de gjort så. Taskigt mot uppfödarna här om inte annat.

/Cattis

paparatzi
0

# Ja! är det inte vid sådana tillfällen man får en BLÅ BILJETT på sin hingst??

#131 Nja! beror nog lite på, räknar man i valuta så har jag för mig att den svenska kronan inte ligger särskilt högt i värde i andra länder.

Sen har man ju kostnader för resa/transport vetrinärintyg mm, kör man över till tex. DK är ju broavgifterna inte att leka med.

Summa sumarum blir nog att hingstarna man får köpa här ligger långt under i pris jämnfört med de importerade.

Fördelen med de internationellt godkända hingstarna med full SPSB stam är ju att dessa har i dagsläget alla fördelar man kan ha mot omvärlden.

Förresten är det någon som har koll på hur många avkommor efter super hingsten PP som är exporterade till exempelvis Holland?

Ellinor Johansson
0

Är inte detta Yesterday News?

carl-gustaf
0

# 139 Du behöver inte följa det, jag har inte gjort det. Skrattande

paparatzi
0

# Vad är Yesterday News?Fundersam

Ellinor Johansson
0

Kolla med C-G han har säkert artiklarna från Ridsport kvar de måste vara 12-14 år gammla.

Ellinor Johansson
0

# 143  När man anser dig ha stor kunskap om ett ämne är det OK att driva med någon annan då?

paparatzi
0

#145 Borde jag det?

paparatzi
0

#146 Ingen kritik på något vis, men vad riktigt står det!!!

Ellinor Johansson
0

Förlåt glömde glasögonen i köketGenerad trodde att jag såg att skriva ändå.

carl-gustaf
0

SH kan nog bättre svara på varför man A-premierat en shettishingst, vars avkommevärdering i Holland visat på nedärvning av defekt och där fått det blå brevet.

paparatzi
0

#149 det är lugnt, inget säger att det inte kan vara jag som glömt mina "ögon" men VAD skrev du??

Cattis
0

#150 Ok. I'm lost! Kan du förklara det hela mer utförligt?

/Cattis

carl-gustaf
0

#152. Nä den frågan är tom för het för mig. SH har svaret.

Vid den tidpunkten var det inte olagligt att avla på defekter bara omoraliskt.

paparatzi
0

#152 får jag vara lost med dig?

#150 finns det belägg för det påståendet? (vill ha allting i konkret fakta form)

carl-gustaf
0

# De blå breven finns i Holland. SH har tillgång till dessa vid avelsvärdering.

paparatzi
0

#118 Vad krävs det mer än C-G:s kunskaper för att bli domare eller premieringsförättare i Sverige…någon som vet??

paparatzi
0

# 155 Vad betyder egentligen dom blå breven som hingstar kan få i Holland?

Cattis
0

STOPP Svara inte på det här, snälla -skapa en ny tråd om de blå breven! Snälla!

/Cattis

carl-gustaf
0

#157 I de blå breven står det att hingsten kommer att plockas ut vid nästkommande avelsvärdering om hingsten finns kvar i landet.

Och självfallet säljer då dessa Holländare hingsten till annat land.

carl-gustaf
0

Ledsen, men de blå breven är inte värda att följa upp mer. Hoppas att de nu är avskaffade.

Cattis
0

Men… åh! Skrikandes Är det bara jag som tycker ämnet är helt borttappat och är det bara jag som behöver en musmatta i size med en mindre fotbollsplan för att kunna scrolla hela denna tråd?

/Cattis

Cattis
0

#160 Ok, whatever, men nästa sidospår - skapa en ny tråd tack!  Det är svårt att få ngn som helst överblick över diskussionerna i en tråd på 160 svar…

/Cattis

paparatzi
0

#158 Opps! shit happens……….to late….

paparatzi
0

Natti! Natti! sov gott o dröm sött..

VeronicaP
0

men lilla Carola jag vräkte inte ur mig om bara importerade hästar utan även svenska ,  läsa allt och ta det inte ur sammanhanget är du snäll.

och ja jag tycker att en del av hingstarna som är importerade är anskrämligt fula och kan inte förstå hur de kan har blivit godkända i sitt hemland och då är jag glad att de har blivit nollade här och det är samma sak med hingstar som visas här hemma allar är inte fina ….

Jag kan faktistk tycka att någon av mina egna inte heller är så himla vackra alltid och det måste man kunna erkänna för att bli en duktig uppfödare alla blir inte stjärnor som föds men man lär sig förhoppningsvis av sina misstag …….

kacka
0

Men varför visas så sällan de fula? Eller är det bara jag som gör det? Även de fula borde komma med i avkommestatistiken….

kacka
0

… eller är det så att om de fula visas så skylls det på uppfödaren och om man får bra poäng så fjäskas det för domaren??????

Annette
0

Det är kanske så att de som har många hästar visar de som är mest till sin fördel just då. Unghästar i mindre gynnsamma växtperioder undviks kanske, eftersom man har många andra att välja på. Eftersom jag bara har 3 shettisar, så får jag visa det jag har.Flört

kacka
0

Sedan är det väl EGENTLIGEN inte konstigt att ett stuteri som får 30 föl om året får igenom en godkänd hingst om året? Med samma procentsats så skulle en som föder upp 3 föl om året få igenom en hingst var tionde år…

Ann-Christine
0

#127 När du väljer att "ploja" bort svaret till föregående fråga, förväntar jag mig inte att du svarar seriöst på detta heller, värt ett försök i alla fall.

Av vilken anledning genomförde hingsten i annonsen inte bruksprovet? Lynnesfel, dåligt förberedd eller annan orsak, vilken i sådana fall.

Ditt namn står också under annonsen, om jag nu är intresserad av att köpa häst av dig eller lämna mitt sto på betäckning och inte är insatt, är det då ett liknande svar jag kan förvänta mig från dig, det du gav mig tidigare (Cool)?

Samtidigt som du säger att det är mitt ansvar att veta vad jag köper, tar du inte min fråga på allvar då det är din häst jag frågar om.
Om inte du svarar och tar din del av ansvaret, vem ska då göra det?

nallebjörn
0

Gott folk! sover ni aldrig?

paparatzi
0

God morning shetlandssverige!!

Idag, igår inatt har jag haft ett stort leende på mina läppar….varför då?

Jo! Därför att de 2 vise "männen" kom med ett glatt budskap till mig inatt.

Sådana fina budskap får man av de som har lång och trogen "shetlandstjänst" bakom sig…….och även framför sig  Skrattande

VeronicaP
0

nope Anna vi är nattugglor vi *ler*

Kacka jag visar alltid våra ston på 3 års premiering just för att de ska stamboksföras.Fast som unghästar kan jag hoppa att visa vissa just för att de inte är kanske så vackra och som sagt någon gång har man ju *misslyckats* med sin avel något som man trodde skulle bli bra inte blev så bra som man trodde , fast då har jag ju lärt mig av det , inte sagt att den ponnyn är sämre häst för det men den är kanske ingen lämplig avels häst men passar kanon som bruksponny…..

kacka
0

#171 nä, jag sover aldrig då jag vakar ju… hihi… njae… det blir nog lite dåligt med sömn… men sover iaf några timmar varje dygn.

paparatzi
0

#170 Ann-Christine!

Vet du vad jag tror svaret på dina frågor är?

Man kanske helt enkelt har trotsat våra olagliga regler och påhitt som vi dryftat oss med sedan 26 juni 1990.

Som man faktiskt kan se, är det långt ifrån alla som valt att bara nicka med och acceptera alla de "regler" som vi skapat för oss själva.

När det gäller annonsen i våran senaste tidning (den du syftar på) så kan nog alla som besitter ett någorlunda gott "hästöga" utan större ansträngning se att den lille mini hingsten med den ytterst specifika färgen och gedigna stammen inte behöver hävda sig särdeles mycket.

Jag tycker den hästen talar helt för sig själv, utan ord.

kan bara tala utifrån mina 30 år med hästar, och den hingsten är något utöver det vanliga, och jag tror med bestämdhet att det är inte hingsten i fråga som förlorar på att bli disskriminerad.

utan det är snarare vi som blivit fråntagen tillfälle att avla med riktig kvalité, vilket jag med flera anser denna lille man borga för.

[Anna-N]
0

# 169. Bara för att ett stuteri får 30 föl om året ( hur många som nu får det?), behöver det inte betyda att någon av dessa blir en godkänd hingst. En mindre uppfödare som tar ett fåtal föl, kan lyckas få sådana bra individer som uppfyller kraven att de får mer  hingstar genom "nålsögat". Det är inte mängden som är avgörande.

kacka
0

Det är inte alltid så lätt att kunna träna hästen i alla situationer då man ska göra någons lags uppvisning… Om hästen inte dragit vagn i tjock snö så kan det bli problem, om hästen inte tycker om pölar så kan det bli problem, om den inte körts bland en massa andra hästar så kan det bli problem. Varför kan man inte få göra om bruksproven på premieringar?

Charlotte-J
0

Med risk för att bli halshuggen så vill jag bara säga att, många av dessa trådar med defekter, 0-hingstar, hingstar mm. hela tiden går in på samma spår. Ett spår man har blivit matad med från det förra forumet, ett spår som togs upp på årsmötet och blev en lååång diskussion. Missförstå mig rätt nu Glad, alla tycker och tänker olika (och det är ju bra) men dessa trådar slutar ofta vara diskussioner utan blir istället bara en massa uppstolpade punkter på "fel" som ska finnas i shetlandsaveln. När det inte längre är diskussioner där man respekterar varandra och kan svara i vettig samtalston så är det varken kul att läsa eller allra minst svara för alltid flyger någon i taket för att man inte tycker lika. Måste man gå på så hårt med vad man tycker? Kan man inte bara diskutera utan att blanda in en så hätsk ton! Har man svårt att tygla sitt humör så kanske det är bättre att svara vid ett senare tillfälle.

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#178 KE?? Förvånad

VeronicaP
0

#178 *ler* inte blir du halshuggen av mig inte Flört Kloka ord det där.

paparatzi
0

#178 Inte för att detta är någon kritik, men hör verkligen detta ämne till denna tråden, kan inte du vara snäll och skapa en ny tråd om detta, det blir liksom mer poäng i det du skriver om då  Glad

paparatzi
0

#180 Snälla!! kan ni inte skapa en egen tråd… Glad

Ellinor Johansson
0

# 177 besvarar dig på nu tråd. Temperament vid brukprov / körning

paparatzi
0

#183 Hur går ett bruksprov till vid hingstens avelsvärdering? beskriv momentet, är det avancerat?

kacka
0

Men är inte vitsen med forum att man kan vända och vrida på saker och ting utan att vara pressade av tiden som på ett årsmöte där några ska iväg med flyget, några kan inte åka hemifrån pga vakta djuren, barn osv?

Charlotte-J
0

Visst är det så, det har du rätt i. Men när tonen blir som den varit i den här tråden bland annat så känns det bara sorgligt och ärligt talat så är det nog inte så många som får ut något av diskussionen i slutändan. Och att de ämnen jag stolpade upp i mitt förra inlägg är mycket känsliga för en del det märks ju tydligt, men attityden mot andra människor behöver inte bli så hård för att alla inte tycker lika.

Amor vincit omnia Kyss

[Anna-N]
0

# 185 Jo, men trådarna kan delas upp så de inte blir såååå långa. Och dessutom försöka hålla sig någorlunda till rubriken.

kacka
0

Men varför 

1) accepteras det inte att man har olika åsikter och att alla åsikter är lika mycket värda?

2) vill så många inte inse att SSS brutit mot moderlandets regler?

Ellinor Johansson
0

# 183 svarar på på tråden temperament vid körning/bruksprov

Charlotte-J
0

Det är precis det här jag menar Ledsen, vems åsikter är inget värda? När jag läser dessa trådar så känns det i alla fall för mig som om mina åsikter inte är något värda då många fler än jag tycker på ett visst sätt och dessa körs över hela tiden och får höra hur fel de har eller hur lite de vet. Tråkigt när diskussionerna är på den nivån att när inte svaren är vad man vill ha så "mal man på" i oändlighet. För mig är det inga problem att du och många andra har egna åsikter så länge jag vet vad mina är och står för dessa. Det är just att de ämnen jag nämnde tas upp om och om igen, varför?? Så intressant är det verkligen inte att läsa löpmeter efter löpmeter med samma info. Officiell info kommer i sinom tid, så tills dess kan vi väl "härta" ner oss ett par hekto.

Amor vincit omnia Kyss

nallebjörn
0

då är det fler än jag som inte orkar läsa inläggen kanske?! hoppar detta nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

/Cattis

paparatzi
0

Välkommen till min dagbok och läs de allra nyaste från våran moderförening.

OBS! Allt står på Engelska

paparatzi
0

#187 Snälla sabba inte den här tråden med sånt som inte hör till ämnet, skapa hellre egna trådar för sånt..Hemlis

paparatzi
0

#190 Den officiella infon du pratade om i ditt inlägg har redan kungliggjorts, den finns på min dagbok

Ps! De har jag fått av de två vise "männen" inatt   Förvånad

kacka
0

#190 Jag tror ALLA tycker att de har motstånd. Det är ju alltid någon som säger emot en… Oavsett vilket "läger" man är i… Det är inget personlig mot själva personen utan enbart mot åsikterna som man inte delar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.