Uppnå med er avel/hästhållning
Funderade lite ang hästuppfödning. Sysslar själv inte med det utan har shettisarna för intresset finns för hästar och tycker det är rogivande med att umgås med hästar och körning.
Men de som föder upp,vad vill ni uppnå med aveln? Alltså har ni några mål? Eller det är enbart intresset?

Min avel grundar sig i ett väldigt stort intresse för shetlandsponnyer. Jag har flera mål med min avel, dels ett mål som är väldigt långt borta och på vägen dit finns flera delmål. Om jag kommer att nå fram till målen eller inte får tiden utvisa, och under tiden så njuter jag av mina underbara ponnyer.
Jag har ett uttalat avelsmål för min shetlandsavel:
friska, sunda shetlandsponnyer som förenar rastyp, rörlighet, användbarhet och gott temperament, i alla rasens färger.
Jag vill främst utgå ifrån den avelsbas jag har idag för att nå detta mål. För mig själv skulle det kännas som lite "fusk" att köpa ett toppsto för att nå målet, utan jag ser det som den stora utmaningen att matcha mina ston med rätt hingstar för att få de avkommor som leder närmare mot målet.
Därmed absolut INTE sagt att andra gör fel när de köper toppston!
(ja, jag köpte ett bra sto förra hösten - och hur gick det med den…
)

Jag har inte själv avel men jag kan nog tänka mej och har hört lite av några som gör, att det är nog i grund och botten ett band till rasen på något sätt och sitt personliga tävlingsinne. Att just få fram den perfekta shettisen! För ingen av er kan väl förneka att det är en livstil? Någon som vill diskutera?
Mitt (för tillfället) främsta mål är att kunna köra fyrspann med egna shettisar (helst egna uppfödningar) som jag själv varit med och utbildad, så att vi lärt oss tillsammans.
Alla skall naturligtvis vara rasmässigt korrekta, med bra exteriör.
Precis som #2 vill jag helst låta bli att köpa in ston, av den enkla anledningen att jag är så otroligt fäst vid mitt första inköpta sto att jag vill att hon ska vara grunden till min avel. (jag kanske ändrar uppfattning i framtiden, men så är det just nu)
För tillfället har jag endast svarta, men jag har inget emot att få in lite andra färger så småningom. Men färgen ligger väldigt ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista.
Precis som #1 har jag många delmål på vägen.
Jag vill inte ha några omöjliga mål, utan tänker mig snarare att jag lägger till fler mål varteftersom jag kommer fram till dem jag har nu.
Ett stort intresse till att börja med - för annars skulle det aldrig gå att hålla på med detta.
Målet är många och än så länge är det delmål på vägen efter "den röda tråden" som man får inrikta sig på att pricka av. Har lyckats med några och andra inte riktigt som man tänkt från början.
I det stora hela är det att få fram rastypiska o trevliga Shetlandsponnyer som skall kunna användas till avel, utställning och bruks.
Får hoppas man får många år till med dessa "ulltottar" o förhoppningsvis ytterligare några delmål att pricka av. Återstår att se….

Rastypsika, rörliga ponnyer med bra psyke som travar fort :) Och går att köra för allt.
Shettisarna har liksom halkat in på ett bananskal här, är ju russmänniska. Shettisarna har ju ett helt annat temperament, och en enorm styrka i förhållande till sin storlek, den ultimata körhästen!
Målet är SSS = snygga, snabba, skäckar.