Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 606 ggr
Annette
0

Valacker

Varför denna hysteri runt hingstar? Alla som har ett organ mellan bakbenen är inte lämpliga att avlas på. Vad är det för fel på en trevlig och snygg valack?

KASTRERA MERA!

nallebjörn
0

jag håller med faktiskt. Visst kan man visa sin hingst men får den inte bra poäng är det bra sen. Jag vill själv inte sälja hingstar och att dom sen ska användas. Skär dom innan jag säljer isåfall. En valack kan ju också vara mycket trevligare. Den kan få bättre poäng på utställning.

Jag kastrerade min hingst som blev steril. Många undrar varför då det ändå inte blir föl men jag vill att han ska kunna gå med stona utan att förstöra dom. Tänk en hingst som varit i avel i 11 år och på en säsong slutade han hoppa på stona.

Ellinor Johansson
0

Jag hoppas att fler och fler visar sin trevliga valacker på utställning. På utställningen på Skogslotten i år blev en jättefin valack champion. Han var en duktig bruksponny och fin utställningsvalack kort sagt en pålle att vara stolt över.

Det var någon som frågade på någon annan tråd om bruksklippning på utställning, den här fina valacken var bruksklippt.

Afzeliana
0

Ja, du. jag vet inte. Mina pojkar är hingstar fortfarande, jag ska prova visa de som hingstar en gång innan jag kastrerar dem. När jag väl har gjort det, så är det u svårt att ändra tillbaka, så att säga :)

VeronicaP
0

Ja som de flesta vet så ska vi ju kastrera bonzo när som helst och då han faktiskt fick en 9:a på typen så är han inte så ful men däremot så kan han inte röra sig när han lämnar gården *S* har aldrig haft en hingst som ändrar sig så när han kommer hemifrån och vi har försökt att träna bort det men icke sa nicke , så jag hoppa ju nu att när han blir valack att han ska kunna röra sig lika bra borta som hemma Flört För vi hade tänk visa han på utställning då just för att han är så fiiin *ler*

Annette
0

Jag skrev detta lite medvetet provocerande. Har man möjlighet så klart det är roligt att spara dom. Vad jag menar är att det är inte jordens undergång om hingsten blir kasserad. Livet som valack är inte heller så tokigt!

Hanna-D
0

Jag har haft en valack, han var "tyvärr" valack och kastrerad långt innan vi köpte honom, mer underbar och lätthanterlig ponny finns inte och det är kul att visa valacker på utställning!

kacka
0

Jag har haft både hingstar och valacker och jag tycker oftast att hingstarna är roligare att jobba med.