Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 823 ggr
carina-w
0

VIKTMÅTTBAND

Är det någon som har ett viktmåttband.Var mäter man på hästen.

Hur stämmer den vikten som man får fram.

ester
0

Som jag har uppfattat det och mäter mina,  från manken och rakt ner precis bakom frambenen.

AnnaLundin
0

Jag tvivlar på att det är särskilt rättvisande.

Varför?

Jo, för att OM det hade varit en av de säkrare metoderna att komma fram till hästens vikt, så hade det nog funnits med bland de två som ansågs stämma bäst överens med verkliga vikten, när en hippolog gjorde en studie på de mätmetoder som finns. De två säkraste finns i SLUs foderhäfte - vet inte om det går att hitta dem på nätet nåstans.

Kratern
0

När vetten var hit så jämförde vi mitt "måttband" och hennes metod. Det "diffade" på drygt 50 kg.

Shettisar02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag mäter runt buken vid sadelgjordsläget. Om det stämmer vet jag inte då jag aldrig vägt mina på våg,har tyvärr ingen möjlighet heller.Men helt tokigt kan det väl inte vara + -  några kilo får man nog räkna med.Annars får man mäta och räkna ut vikten matematiskt.

Man kan uppskatta en hästs vikt genom att multiplicera hästens längd med bröstomfånget i kvadrat och sedan dividera med 11 900.

Man kan även fylla i uppgifterna och få vikten uträknad HÄR:

sara-ek
0

men hästar kan ju vara olika tjocka på olika ställa? fungrar det iaf? har en som är jätte bukig medans den andra är jätte bred ovh då borde ju mått bandet visa olika även om dom väger samma sak?