Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1338 ggr
Annette
0

Hingstarnas bruksprov

Vad står de fyra delpoängen för, i rätt ordning, tack.

Hanna-D
0

A - Uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning
B - Igångsättningar
C - Halter
D - Temperament, samarbetsvilja och lydnad

Annette
0

Tack! Jag visste inte ordningen.

kacka
0

Det är inte alltid så lätt att kunna träna hästen i alla situationer då man ska göra någons lags uppvisning… Om hästen inte dragit vagn i tjock snö så kan det bli problem, om hästen inte tycker om pölar så kan det bli problem, om den inte körts bland en massa andra hästar så kan det bli problem. Varför kan man inte få göra om bruksproven på premieringar?

VeronicaP
0

Men man kan ju förbereda sin hingst i över ett år då de inte gör bruksprov förrän de är 4

Ellinor Johansson
1

# 3 De omständigheter du räknar upp blir inga problem om pållen är riktigt tränad och förberedd.

Däremot vittnar det om dåligt omdöme och är MYCKET taskigt mot sin pålle att sätta dem i en situation som dem inte är tränad och förberedd för.

carl-gustaf
0

#5 När jag visade en av mina minihingstar som klarade avelsvärderingen men inte bruksprovet så var jag väldigt taskig mot honom, jag hade inte alls förberett honom på situationen. Hemma hade v i aldrig haft snö, jag hade aldrig åkt iväg norrut och tränat honom på sådant underlag. Visningsringen där vi skulle köra var alldeles full av snö. Körde några varv med en då väldigt förvånad hingst. Stannade på kommando, vagnen sjönk djupt ned i snön. Gav kommando på kör. Hingsten klarar då inte av att dra iväg vagnen. Klatschar till med spöet. Hingsten stegrar sig och därmed var han underkänd. Fick ej göra något nytt försök. Så taskig tänker jag aldrig mera vara. Bruksprov under sådana förutsättningar deltager inte jag på. Därav klass RS III.
Hingsten är både godkänd och nollhingst och championhingst med championavkommor och bra på att köra.

Uppskattar därför väldigt mycket dessa varningstexter. Kanske gillar hans avkommor inte heller snö.
Vad vet jag. Vi har snö c:a vart 10:e år och den som då köper en sådan avkomma kan ju då också få samma snöhinderproblem. Tack SSS

nallebjörn
0

#6 vänta nu lite…. inte snö säger du! du det finns fler som bor och lever ungefär där du bor och som har massor med snö. eller det missar bara höllviken och din gård? det har ju varit kaos här flera år på rad och man kan ju inte direkt säga utan snö.

Annette
0

På Grevagården i år gjordes körproven i ridhus och där fanns ingen snö. Till ridhus kan ju de flesta ta sig och träna.

Ellinor Johansson
0

# 6 Endera har du dåligt minne av händelsen eller också ljuger du medvetet!

Jag visade också en hingst i Borås det året, han klarade bruksprover med inte exteriördelenLedsen.

carl-gustaf
0

#9  Det året då vi visade hingsten fanns inte en enda snöflinga på vår gård eller omgivning. Visst har vi snö några dagar varje år.
Snön ligger då tung på motortrafikleden. och visst borde jag dessa dagar spänna för och köra ut. Vilket Trams!
Visst klarade andra hingstar körprovet den dagen, för vem var väl så dum att han upprepade mitt misstag i snöhålan.
Till sanningen hör oxå att jag kört mycket halvblod och även halvblodshingstarna på Flyinge. Så mitt handlag är lika okänsligt som ditt sätt att skriva.

Ellinor Johansson
0

# 10 Kör du in ponnyerna på en motortrafikled?????

nallebjörn
0

#10 själv finner jag det inte att vara en merit att få kört flyinges hingstar.

Kanske bör man träna på olika saker. Att köra i snö är ingen nackdel tycker jag. Att ge sej ut i snön kanske inte är det roligaste för människan men hästen skulle nog uppskatta det.

Men visst vi kan ju slopa bruksprovet och avla fram vackra, ömtåliga och helt oanvändabra hästar istället

carl-gustaf
0

Jag har aldrig ifrågasatt bruksprovet i sig. Ville bara upplysa om hur det förelåg då jag visade.

Om det är meriterande eller ej att ha kört Flyinges halvblodshingstar har jag ingen uppfattning om.
Har också varit med och startat Skånes Körsällskap och det har väl gagnat något ekipage.

Jag är för ett frivilligt bruksprov, då det är ett utmärkt tillfälle för duktiga kuskar och ryttare att visa upp sina kunniga hingstar och en merit för den hingsten.

Jag saknar personligen intresse av att köra minihingstar precis som jag inte längre finner nöje av att köra trampbil.

nallebjörn
0

ja det var ju en superbra jämförelse…känns precis som att köra trampbil Skrikandes

Ellinor Johansson
0

# 13 Jag saknar personligen intresse av att köra minihingstar precis som jag inte längre finner nöje av att köra trampbil.

Har inte dina som du skrev 40 år med hästar lärt dig något om ödmjukhet eller att respektera andra människors intresse?

Hanna-D
0

#3 om hästen inte tycker om pölar så kan det bli problem, om den inte körts bland en massa andra hästar så kan det bli problem

För att återgå till din fråga Kacka Glad

De hingstar jag visat/kört på bruksprov har inte kunnat tränas bland andra hingstar, just för att det inte finns så mycket andra hingstar här. Proven har gått bra, det är ett nytt ställe så de brukar inte bry sig om saker som de normalt reagerar för.

I år fick vi, som du vet Flört vänta lääänge hos veterinären vilket resulterade i att vi fick kasta på ponnyn sele och vagn och trava i väg till bruksprovet. Inte det idealiska men med facit i hand så gick det ju bra.

Jag tror alltså inte att det är just miljöbiten som är problemet vid bruksproven, snarare träningen inför bruksprovet.

kacka
0

Varför inte lyssna på hur ni låter…

MYCKET taskigt mot sin pålle, dåligt minne av händelsen eller också ljuger du medvetet, Vilket Trams, vem var väl så dum, slopa bruksprovet och avla fram vackra ömtåliga och helt oanvändabra hästar istället, köra trampbil, lärt dig något om ödmjukhet osv

Jag själv skulle tycka att det var en självklarhet att få göra om bruksprovet.. Men det är alltså inte så? Särskilt om de yttre omständigheterna ändras dvs vissa får köra upp inne och vissa utomhus.

Själv kan jag inte köra mina pållar på vintern då vi har så kuperade vägar att det blir halt i alla backar. Då får hästarna ridas istället. Hur mina hästar skulle klara ett körprov i tjock snö vet jag ju alltså inte. Oavsett om vissa är tävlade i både ponnytrav och maratonkörning så kan jag inte svara på hur de skulle klara ett bruksprov i snö.

kacka
0

Kan vi inte gå tillbaka till huvudrubriken!? (och lite bättre stämning)

Hur går det till? Är det någon som har tips på träning (mer än att träna i snö)..?

VeronicaP
0

Träna är ju faktikst inte så svårt , man börja i god tid  att köra in hästen och i väg med hästen kör den i ridshus tex, kör ihop med andra går att ordna , även med ston  osv osv

Men för alldel glöm inte att låta hästen vila med tex kör den i e2-3 veckor låt den vila en vecka så den hinner smälta vad som händer med den sen kan man sätta i gång igen och oftast så upptäcker man faktiskt att hästen är klart bättre nu än innan.

kacka
0

Men om hästen är körd mycket så ska det inte vara några problem?

Det är ju ett bra tips det där med att träna i ridhus. Det är nog "bristen" i min träning. Mina är vana vid trafik (90-väg HU!) och både i grupp och enskilt, även om jag har ett sto som inte gillar att gå själv.

VeronicaP
0

Nä det är det inte , har de bra lynne och är körda mycket på olika platser och i olika sammanhang så ä det inga problem.

vi är ju tex inte så vana vid snö här nere , men i vintras hade vi en hel del och vi var ju tvugna att sätta igång dem ändå och det var inga problem för våra att köras i snön är de vana vid att köras överallt så funkar det.

Ellinor Johansson
0

För mig är det viktigt att veta att jag har gjort att för att som står i min makt för att hingsten ska vara förberedd och trygg med situationen.

Om pållen är på bushumör och inte gör sitt bästa utan tex. gräver med ett framben i halten är det tråkigt men OK för en ungponny tycker jag.

kacka
0

Hur tränar ni på selning/sadling? För hästen ska väl inte stå bunden när det görs?

Måste hästen kunna rygga in mellan skacklarna som vid "vanlig" körning?

Ellinor Johansson
0

#23 Du ska ha en medhjälpare med dig som håller i ponnyn när du selar av och på.

Du måste inte rygga in pållen mellan skaklarna, gör det pållen är van vid.

VeronicaP
0

#22  Precis för vi får faktiskt inte glömma att det är ungponnyer och de kan ha lite problem ibland med att stå stilla , eller som våra travar ponnyer står stilla tills du har satt dig i vagnen sen vill de iväg på en gång *ler*

VeronicaP
0

Vi lär iof sig alla våra hästar att de ska kunna stå stilla när vi selar på utan medhjälpare för ofta är vi själva när vi kankse ska ut och köra dem osv är ju bra när de kan det

kacka
0

Står de alltid lösa då du selar Veronica?

VeronicaP
0

här hemma gör de det ja!!

Det är bara i början som det är någon som håller sen lär de sig faktiskt att stå stilla även hingstarna.

Är väl underbart skönt att de kan stå stilla när man ska hänga på vagnen och sela på *ler*

kacka
0

Jag brukar sela dem i gången och ha dem lösa när jag spänner för… I alla fall för de "vana". Med de som inte är lika mycket körda vill jag att vi ska vara mint två.