Täckesstolek till mini?
Vad drar en minishettis på 84 cm för täckestorlek tror ni? Räcker 85 eller är denna storlek tänkt för dem som är under 80 cm?
det kan vara olika, det bästa är om du mäter ryggen på din häst då får du rätt strl.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
jag har en mini på 84 och 85cm brukar sitta bra om det finns 75 så tar jag det men det är sällan man hittar.
/Emelie :)

Till mina minishettisar har jag 85 cm.

Är "miniarna" så långa?? Jag har 85 och 95 till våra fullstora…
vi mini-ägare är vana med lite "häng" på täckna 

Jag har en mini på 86 cm och till honom har jag 85 cm, vilket är precis lagom. Men alla hästar har ju olika långa ryggar som sagt och alla täcken, även om det är samma storlek, kan skilja några cm beroende på märke.

#5: Intressant. Hur mycket häng kan man ha på ett täcke innan det blir farligt för hästen?
Jag har ett problem med min korsningsponny. Nu är hon ingen shettis som ni märker men hoppas ni kan hjälpa mig ändå. (det är i alla fall shettis i henne hihi).
Problemet är att 115 är för litet, det når liksom inte riktigt överallt och 125 är för stort. Vad väljer man. Det som hon får liiite skydd av eller det som verkligen täcker henne och hon kan röra sig fritt i men som ser ut som en halv balklänning. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hur stor är Dixi?
Välj ett 115 med bogväck.
Vänligen/Linda
#7, det är bara till att spänna magjordarna, aldrig märkt att det skulle kunna vara farligt

Dixi är 127 i manken. Men det som är problemet är att hon är så otroligt fel byggd. hihi
Hon har i ryggen så att ett 115 skulle täcka finfint. Men sedan kommer bogen och den är så gjord att med alla bogveck i världen så får jag spänna den på yttersta hålet och hon får en glipa på en dec mellan täcket i fram.
Men väljer jag ett större ja, då får hon klänning. Tänk om hon snubblar på täcket när det går nedanför knäna liksom. hihi
Usch, jag vill ha en häst som kan dra en storlek kort och gott. hihi
Audiatur et altera pars
#10 Finns små "extralappar" att köpa som man fäster i de vanliga bogspännena. Vi hade en hannoveranare som var väldigt grov i bringan.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, kan kolla om jag har någon bild på det.

#11, Tack det vore snällt om du kunde göra det. Men ärligt, hon ser inte slug ut i någon av storlekarna. I somras så hade jag på henne ett flugtäcke när knotten var som värst. Hon såg ut som om hon var på bal. hihi
Ska verkligen försöka komma ihåg kameran så ska jag knäppa kort på henne i täckena så får ni se vad ni anser. Så skönt med lite hjälp. ;-)
Audiatur et altera pars
Mät från manke och ner till översta svansrot.
-Lite "diffande" mellan stl är ju vi vana vid men kraftiga ponnyer behöver ibland bogväck.
Svea täcken syr upp i rätt stl till bra priser har jag för mig var iallefall säkert fem år sedan jag köpte något täcke.
Spännande läsning här inne för mig som ny medlem, har varit inne ganska mycket och läst känns som jag känner er redan he he men nu tog jag mig i kragen och gjorde en anmälan.
hälsningar:Mimmi

Jag har mätt så, och enligt den mätningen ska hon lättigt kunna ha 115. För 115 är det som är närmast, och då har jag gått uppåt, för så lång är hon inte där. Men det hjälper liksom inte. Kan säkert bero på att hon är en korsning. Kanske;-)
Audiatur et altera pars