Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2089 ggr
[Anna-N]
0

Utfodring i lösdrift

Hur gör ni som har pållarna på lösdrift, utfodrar ni med grovfoder i eller utanför lösdriften?

Våran lösdrift är godkänd för att utfodra sju hästar enligt måttet. Har dock bara tre stycken där i. Utfodrar man ute så kommer de ju trots allt stå ute för det mesta i olika väder o vindförhållanden plus att fodret blir blött. Fodrar man inne så tycker jag iaf det är svårt att hitta en bra lösning för att de inte ska trampa runt höet.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra löser utfodringen.

RebeckaSvensson
0

Vi utfodrar våra utanför. Vid riktigt dåligt väder får de inne men annars tycker jag det är bättre att utfodra dem ute så de inte ska stå inne hela dagarna.

Milla
0

vi fodrar ute.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Våra fodras alltid ute.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

RebeckaSvensson
0

Ni som fodrar ute, hur fodrar ni för att hästarna inte ska trampa ner en massa?

Milla
0

vi rullar ut en hel 400 kg bal och tar bort plasten uppe vid och det fungerar jättebra tycker jag. Det blir inte speciellt mycket som dom trampar ner.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#4 I lådor.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ThiffannyJ
0

Vi fodrar också ute. Har en gjuten platta som det får plats 3 st 400 kg rundbalar på. Innan man ställer dit nya så har traktorn skrapat av avföring och dyligt av från plattan så den blir ren.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sanne
0

Vi fodrar ute, antingen i lådor, eller runt träd med stenar runt.. eller hel bal ut i hagen, blir lite spill hos unghingstarna, men dom sover i det oxå.. när vi fodrade i lösdriften så drog dem bara runt allt, sen bajsade dom på allt.. nu blir det mindre slöseri o lättare o hålla rent runt.

Hanna-D
0

Utanför ligghallen. Har hänt att jag fodrat dem inne någon enstaka gång när jag vill att de ska stå inne ett tag. Lägger fodret i lådor (pallkragar).

HanniBunni
0

Helt upp till väder och vind! Har precis börjat med lösdrift så att antingen ställer jag spannarna i "skjulet" eller så får de det där dom står!

Flört

VeronicaP
0

Fodrar ute i ensilag hållare.

maysod
0

Fodrar grovfoder i vår egen tillverkade hö binge en bra bit utanför lösdriften. Har för närvarande sex hästar och var och en har en krubba med bindring ovanför innuti lösdriften, dels för att var och en ska få äta ev. tillskottsfoder i fred och för att de ska kunna stå uppbundna lugnt. Bundna är de bara då jag finns i lösdriften. Där finns även en krubba med mineraler, samt att en stor saltsten är upphängd. I dag fick de en ny storbal halm att gotta sig i.

StuteriSolo
0

Våra hästar får grovfoder längst bort från huset, så de är tvugna att röra på sig. Tyvärr får vi fodra hö närmast huset, för där storbalen brukar stå är det för trångt att lägga ut begränsat med foder. Då är hästarna i huset, eller strax bredvid hela tiden, de går ingenstans i onödan de latmaskarna :)

SaraDoos
0

Förra vintern blev det oftast inne - jag har vanligt hö och eftersom vi bor i världens blås-hål, så går det inte att lägga höet ute, det blåser bort på nolltid :/

AusaBausa
0

gav dem maten inne förra året men nu ska jag ge dem utanför lösdriften..höet lägger jag i pallkragar för att det inte ska blåsa iväg…

sara-ek
0

vi slängde ut höet i hagen medans vi gav grovfodret ute när man ändå hade jobbat emd hästarna.

Pheobe
0

ute i höhäck resp pall med kragar. Är det riktigt risigt väder fodrar jag inne så dom kan stå inne och käka lite.

Carita
0

Detta försöker jag övertala min sambo till…… http://www.aktivstall.de/swe/START-SWE.html gå vidare till HIT-Aktivstall.

AusaBausa
0

#18 Såg suveränt fint ut!!!

ZABA
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här matas det med hö. Jag fodrar både inomhus i krubbor, utomhus i krubbor på stallväggen och lägger även några högar på den något grusade marken strax bredvid. Det brukar sällan bli problem med överbliven eller nedtrampad mat. Ponnyerna får gott om hö, äter alltid upp och är runda och fina. 8 ponnyer av kategori A och B samsas om utrymmet.

HanniBunni
0

#18 tjo!! Har man sen köpt allt det som fanns på den hemsidan så behöver man inte göra ett dugg.  Många fina lösningar var för sej,  men den planlösningen de hade ritat upp var det lite köttdjurs varning över….eller? En hederlig "rullebör" , "skuffor" till kraftfodret och lite armsvett. Det kallar jag stall liv!Skrattande

Lise
0

De får hö i ladan då det annars blåser bort  (bor i Skåne på slätten!)  och för att hagarna blir mycket leriga på vintern.

Lorita
0

I väderskyddet ha jag ett foderbor längst in, så att dom inte trampar ner höt. Ute har jag två foder häckar så dom inte tvingas att var någon stanns dom får välja själva.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Trine
0

Jag har en foderhäck med tak på så höet(rundbalar) blir inte så blött, matar utanför lösdriften men vattnet finns i .Har en "mini höhäck" åt mina unghingstar som jag spänner en pressening över,då blir det prasselträning ibland.

Carita
0

#21 Jag håller med om att det blir lite köttdjurs varning. Jag håller också med om att lite armsvett gör en gott Skrattande Det får jag varje dag när 13 boxar ska rengöras och hö ska läggas in i boxar dessutom ska det göras 45 ikea påsar med 2 kilo i varje. Fodring morgon, lunch, em och kväll. Sedan vill man ju hinna med och köra hästarna också. Jag pratade med killen som presenterade detta på en mässa och han hade 12 hästar och det tog honom 1 timma att fixa allt. Så lite sugen blir man…..men det kostar nog för mycket tyvärr.