Lus på sommaren?
Hur är det med lus på sommaren? Någon som vet hur det är, om de överlever sommaren på hästen, eller om de dör när värmen kommer? Har hört både och nämligen.
Nog kan de ha löss på sommaren, speciellt om det är regn och fuktig väderlek.

Har precis behandlat min ponny mot löss. De senaste dagarna har han nog tillbringat mer med benen i vädret än stående på dem. Och kliat sig så att skinnet fått skador + ett lindrigt ödem över revbenen. Allt kom snabbt på några dagar, har det med värmen att göra?
Det blir veterinärbesök om lössen inte har försvunnit om nån vecka, vi har lamm också, vill ju inte ha löss på dem. Någon som har en dunderhuskur som hjälper?
#2 Vad har du behandlat honom med?

Kommer inte riktigt ihåg vad det hette, vi tog vad som fanns till hands från grannstallet. Förpackningen var likadan som Switch, men med annan etikett (det var en hästbild på). Bäst före datum för ca ett halvår sedan, så jag hoppas att det hjälper. Vi slängde ju flaskan sedan, typiskt det man inte ska göra…
Tar ju några dagar innan klådan ger med sig också. Vi tvättade honom först med schampo, hexocil(?) bakteriedödande, för att förebygga hudinfektioner, han stod och njöt när vi sköljde med vattenstrålen.
Det verkar som om han har lugnat sig litegrann, eller så är det bara inbillning.

Fast jag har iof sig aldrig sett löss på någon av våra shettisar på sommaren
Om hästen ENBART kliar sig i svansen vad kan det vara för fel då?

Mask
Är det troligt om hästen vid nyår är avmaskad med Pyrantel och nu i vår med ivermectin?
Skulle ni "våga" skicka en sån häst på bete???

Hej, jag har just upptäckt vad jag tror är löss på min åring. vita avlånga "grejer" högt upp på halsen precis där manen börjar, ca 1-2 dm från öronen, snett nedåt. Brukar det vara ett vanligt ställe? Vad använder man för lusmedel, finns det receptfritt eller finns det ngn "huskur"? Han går ute dygnet runt nu.
Satte på switch igår, kan jag duscha honom nu då iallafall ??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#10 Det har diskuterats om löss i en annan tråd. Kolla under "Sjukdomar och skador" och sedan på tråden som heter "Kala fläckar". Där står bla vad du kan använda för medel.

Tack!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se