Föl som går på tån
Någon här som har erfarenhet av föl som börjat gå på tån och inte sätter ner trakten?
Isåfall hur har fölet behandlats? Operation? Förlängning av tån?
Resultat? Tacksam om någon som varit med om det vill berätta.
Menar du inte bara att den går på tå pga bockhov?

För hög proteingiva ?
# 1 Efter vad jag förstått så handlar det om senor som inte töjs då fölet växer. Det kan väl utvecklas till bockhov om det inte behandlas. De kallas även ballerina föl och tådansare.
# 2 Ja det skulle vara intressant att veta om det är orsaken till att de börjar gå på tårna….
Är ponnyn ordentligt verkad av hovslagare?
# 5 jo den är ordentligt verkad

Mitt tips är att den har gått på för mjukt underlag. Min hovslagare sa till mig att ha ett föl på hårt underlag 2-3 nätter, så de fick faktiskt sova på betonggolvet, i princip, hade lite halm i hörnet i en stor box. Sedan gick vi med honom på gången i stallet. Den gick som du skrev, på tå och det blev mycket bättre!
I år har vi ju alla fått så mycket regn så hagarna har aldrig varit hårda. På vår förra gård hade vi en relativt packad ridbana där jag släppte fölen de första dygnen, men det har vi inte här. naturligtvis förutsätter jag att du haft en hovslagare som verkat fölet också! Lycka till!

Ett av våra föl gick på tårna när han föddes. Vår hovslagare sa till oss samma sak som Kristina skriver i #7. Hade honom ett par nätter i en box med bara lite halm i och sedan gick jag mycket med honom på betongunderlag. Han rättade sig snabbt.
Jo fölet är verkad av hovslagare. När det föddes var det lite x bent men det rätades upp efter en tid. Vid lite mer än tre månaders ålder så började det gå lite på tån på vänster fram,höger fram är normal. Det verkades som alla andra föl och vi har promenerat på hårt underlag men det ser inte ut att bli bättre. Så nu har vi varit till kliniken och veterinären rekommenderade operation. Senorna har inte hunnit med när fölet växt (vad senorna heter minns jag inte) men hur som helst så var senan för kort. Då det är endast på det ena benet så tycker man ju att det inte borde vara för stort protein intag. En orsak kan vara att när fölet föddes så låg det med vänstra benet böjt.
Tänkte om någon annan har varit med om att fölet blivit operarad och hur resultatet blivit. Vetrinären sa att det blir bra efter operation.
# 3 Vi har två jämnåriga föl just nu och den ena har en tendens till att växa väldigt mycket i trakterna och går då upp på tårna.
Efter hovslagarens rekomendation ska vi raspa lite varje vecka för att hålla nere trakterna på honom.
Hade det varit för protein intaget tycker jag att även den andra borde gå på tårna.
#9: Det beror på att skelettet växer fortare än senorna (böjsenorna), vad jag förstått och det kan ske på bara någon dag att det blir som "bockhov" på en eller båda frambenen. Ofta har det med övergödning att göra men kan till viss del även vara ärftligt.
Har en bekant som opererade sitt föl för något år sedan och satte på tåsko och det blev helt bra.

Har svårt att tro att det skulle bero på protein överskott. Ett för behöver mycket protein, skulle snarare tro att det är någon brist som gör att senor och band inte utvecklas som de ska.
Här har vi fått några föl som har haft problem med böj och sträcksenan, men bara i några dagar, det har alltid rätat till sig. Då har det varit så att de har haft hoven helt böjd i bakåtläge. Lite underligt att det kommer på en fölunge som är någon månad.Ingen hovböld på gång ? Annars kan ju bokhov komma smygande.
Hur länge har ni jobbat med att verka ner trakterna på fölet och låta den gå på hårt underlag? Man måste ge det lite tid innan man sätter kniven i dem, tycker jag - som såg ett antal sådana föl under praktiken på Ultuna…
Man ska alltså verka ner trakterna på dem för att lite "tvinga" dem att stretcha ut senorna, som inte hängt med.
Man kan även "bygga på" tån lite, elle ri alla fall förhindra slitaget, genom att sätta dit en tåsko eller bygelsko.
Jag har även hört talas om behandlingar där man ger fölet lite muskelasvlappnande, logiskt sett så tror jag på det men jag har inte varit med om det själv. Fråga din veterinär!
Sista utvägen är att operera dem. Då kapar man av förstärkningsbandet till ena böjsenan (minns inte om det är ytliga eller djupa, men ytliga tror jag - har inte mina anteckningar här…). De brukar få full funktion även utan detta förstärkningsband, men det blir ju naturligtvis en något försämrad stabilitet.
Lycka tilL!!
#12 - Denna typ av böjsenkontraktur är faktiskt vanligast på lite äldre föl, jag var på Ultuna november-april och under den perioden kom det in FLERA såna föl dit, av diverse raser…
Hade ett föl för ngt år sedan som gick på "tåna" och pratade då med både hovslagare och veterinär (häst) och iom att fölet var nyfött skulle de gå över på en vecka. Det blev helt bra på fyra dagar. Då är det enbart försvagade böjsenor.
Men om fölet varit äldre från 2-8 månder så är det proteinöverskott om de äter kraftfoder själva och då är det kontrakturer av böjsenorna.
#13: Djupa är det.
Tycker det låter konstigt att man ska ha en häst på hårt underlag för den går på tårna. Här säger man att man ska ha dom på hårt underlag då dom går på kotorna vilket ju är helt tvärt om. En fölunge som går på kotorna behöver ju stärka böjsenorna och då hjälper ju hårt underlag. En ponny som går på tårna ska ju rättas upp i trakten. Definitivt inte verkas hårt i tån för då faller den över på tårna ännu mer.
Tack för alla råd o tips! Vi märkte att fölet började gå på tån när det var lite över tre månader,nu är det fyra månader.Så det är knappt en månad som vi har märkt av det.Trakterna har hållits låga och vi har promenerat på hårt underlag.Hovslagaren som vi tog hit (han anses som den duktigaste i våra trakter) när vi började se att nåt var fel så föreslog då att limma på en förlängning på tån.Men även han tyckte att vi skulle besöka kliniken innan han gjorde det för att få ett utlåtande av veterinär också.Frågade veterinären vad han tyckte om det men veterinären menade att operation var det enda rätta i det här fallet.Även den här veterinären räknas till de duktigaste på ponnyer så man vill ju tro att han vet vad han talar om. Blir lite osäker på vad som är den bästa behandlingen i det här fallet.Jag tror att båda är mycket kunniga inom sitt och vi vill ju förståss ha den behandling som är bäst för vår älskade fölis.
#16 Jag skulle inte operera utan att ha försökt med en förlängning på tån, såvida fölet inte kotar över och börjar gå på hovens framsida.
Be din hovis visa dig också, så att du rjälv kan raspa ner trakterna.
Jag själv har verkat en dartmoorponny som hade rätat upp sig ordentligt i vintras när jag såg den första gången. Den var lite äldre än din, strax under året, när jag började med den. Ena hoven blev bra på några månader, medan andra hoven tog lite längre tid att rehabilitera. Men det krävdes att man mockade ur permanentbädden och att de ledde den på stallgången en stund varje dag - det var ju så fånigt att det var snö ute då, så det var för löst underlag ute…
#15 Sätter man ett sånt här föl på mjukt underlag så hjälper det ju inte att verka ner trakterna, eftersom underlaget inte ger understöd åt tån och det därmed inte blir någon stretchande effekt på senorna. Det är egentligen så för de flesta benställningsproblem, att man vill ha fast underlag.
#17 menade inte att man skulle ha den på mjukt underlag, bara att jag inte kunde förstår varför man skulle ha hårt i det fallet.
#18 - lyckades jag besvara den frågan?
#19 Mja, nja inte egentligen. Om man har fölet på hårt underlag blir väl inte senorna "längre". Dom är ju liksom korta och behöver stretchas ut. Verkning i trakten är väl nog det enda jag skulle kunna tycka vore rätt, och eventuellt att man förlänger tån om den vill slita på sej. Men av mina erfarenheter på föl växer ju tårna ganska snabbt, men det kanske bara är på "hovriktiga" hästar?

Det går faktiskt att stretcha hoven (leden) som går att hästen går bättre , bockhov tedens kan man faktiskt fixa till själv med stretchning om man ser det i tid.
Alla föl ska hellre gå på hårdare underlag än för mjukt , därför man inte ska ha för mycket strö i boxarna om man har fölen innne när de är små.
#20 För bästa resultat ska man alltså verka ner trakten ordentligt. Det som händer då är att hovens bakre delar "hänger i luften", pga att böjsenorna är för korta. Låter man dem då gå på hårt underlag så får de motstånd för tån, så att deras egen tyngd hjälper till att stretcha ut senorna.
Låter man dem gå på mjukt underlag så får tån inte detta motståndet, utan sjunker ner i underlaget = sämre effekt.
Normala föl växer ofta fort i tån ja. Dessa föl med senkontraktur går enbart på hovens tådel och nöter ner den snabbare än den växer. Dessutom växer trakterna okontrollerat på dem, eftersom de inte når underlaget med dem så de nöts ner. Om detta inte åtgärdas med verkning av trakterna, DÅ får man bockhovar - som alltså är lika höga bak som fram, typ…
#21 - i lindriga fall kan det gån att lösa det själv.
Ofta är det så att de svåra fallen rätar upp sig från en dag till en annan och i de fallen kan man INTE lösa det själv utan erfaren hovslagare, gärna tillsammans med hästklinik, är den bästa lösningen.
#22 Tack
vår mio gick på tårna när han föddes men bara efter knappt 4 - 5 dagar så hade han rättat till det, han fick gå på hårt underlag en stor del av dagen.
Här är han 1 dag gammal
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

# 13
Lite lustigt att du säger så, har nämligen en arbetskamrat veterinär som jobbat på Ulltuna i flera år på häst, som säger helt annorlunda. Men erfarenheterna är kanske olika. En av mina som började vid fyra månaders ålder hade en regäl hovböld.
# 14
undrar vad dessa ger sina föl då för att det ska bli för mycket protein. Ett föl orkar sällan äta sådana mängder att det blir för mycket. Protein behovet är stort i den äldern. Finns det någon vetenskaplig utvärdering på detta ? vore spännande att se.
#26: Precis samma info som jag fått av hovslagare och veterinär står i "Håll Hästen Frisk" sid 60. Jag förutsätter att yrkesmän och veterinärer som ger ut böcker kan sin sak. Vore ju tragiskt annars om de tillhandahåller felaktig information. Boken är från 1991 och informationen fick jag var för något år sedan…

#23 De är oftast lindriga om du har koll på dina föl ;-) , jag verkar ju mina tidigt , och på det viset kan förhindra mycket och jag förutsätter iof att alla har kontakt med hovslagare när det gäller sådana saker , ska man kanske inte göra.
#26 - Tja, jag kan ha missuppfattat saken, men det var i alla fall minst fem såna föl som behandlades under perioden då jag var på Ultuna - november till april.
Jag ska leta reda på mina gamla anteckningar och kopierade artiklar och dubbelkolla.

# 29 Jag kan ju också ha fel.
Det kan ju ha varit ett år med några sådana då. Min vet. kompis jobbade där i fjol och förfjol. Hon arbetar nu på ett av de större djursjukhusen som häst vet. ska fråga henne igen om det varit några fall i år.
# 27 utvecklingen och kunskaperna går snabbt frammåt, så det som finns i den boken är nog inaktuellt

I senaste numret av Ridsport (nr 19, kom idag till prenumeranterna) finns lite info och bilder på ett halvblodsföl som behandlas för senkontrakturer. (Första sidan på andra delen)
Som jag har förstått det, så rättar sej de allra flesta nyfödda föl alldeles av sej själv inom några dagar (som Milla beskriver i #25). Några behöver få hjälp med att plasta tårna, vilket fungerar både som skydd mot slitage av tån samt förlängning av denna för att förskjuta vikten bakåt så att böjsenan "stretchas" av fölets egna vikt (precis som Anna.Lundin skriver i sina inlägg). Dagliga promenader på hårt underlag, lite strö i boxen och att hålla efter trakterna hjälper oxå till. Sen finns det då några som inte svarar på detta och som då måste opereras.
Enligt hovslagaren på Strömsholm är detta inte särskilt ovanligt. Där behandlas många fölungar varje år. Min var dock den allra första shetlandsponnyn de fått in (tveksamt nöje att vara först med en sån sak….) Han sa oxå att det var en ganska stor risk för att fölen som kanske svarat bra på behandlingen till att börja med, reste upp sej igen när de kommer i en växtperiod.
Plasten är sjukt dyr och det gäller att alla förutsättningar är de bästa för att den ska sitta (rent, torrt, inte för kallt/fuktigt osv). På Strömsholm går det loss på över tusenlappen varje gång hovarna plastas. Min hovslagare var lite billigare, men då hade hon väldiga problem att få den att sitta - fick komma ut och göra om det 3-4 gånger.
För övrigt följer jag med stor nyfikenhet de tvärsäkra uttalanden som görs här om vad det beror på, eftersom ingen, vare sej veterinär eller hovslagare, jag varit i kontakt med har kunnat svara på vad som orsakar detta…
Av en tillfällighet hittade jag den här nyskrivna informationen. Intressant läsning.
_Medfödd böjsenekontraktur ses, som namnet indikerar, hos nyfödda föl. Här är carpus/tarsus och/eller falanglederna flexade till följd av
kontraktur i ytliga och djupa böjsenorna. Vanligtvis är det carpus(knäet) och/eller kotan som är böjda. Är bara djupa böjsenan kontraherad ses ibland endast en böjning i hovleden (bockhov). Man har rapporterat ökad incidens (sjukdomsförekomst) efter vissa hingstar samt efter nutritionella och infektiösa problem hos märrar. De senkontrakturer som uppstått på grund av att fölet har haft ett ofördelaktigt läge i
livmodern har ansetts vara de som spontant rättar till sig inom någon vecka. Förutsatt att fölet fått lätt skrittmotion på fast underlag.
Dessa föl hör till gruppen med lindriga symtom.
Föl med lindriga symtom kan också behandlas med stretching flera gånger per dag samt stödbandage. Eventuellt kan man komplettera denna behandling med en sko med förlängd tå. Till föl med måttliga - kraftiga kontrakturer ges oxytetracyklin intravenöst under 30 minuter följt av stretching, bandagering och motion. Behandlingen kan upprepas dagligen i 3 dagar. Effekten sitter sedan i under 3 dagar.
Teoretiskt anses effekten av oxytetracyklinet bestå i en påverkan på musklernas tänjbarhet. Är lederna fortsatt böjda efter behandling med
tetracykliner bör bandaget kompletteras med ett cirkulärgips eller PVC skena (tillverkad av kapat PVC-rör) som får sitta en vecka.
Ytterligare någon veckas gips kan behövas innan man uppnått maximalt resultat. Även i dessa fall är det många gånger skäl att använda en sko med förlängd tå.
"Korta" böjsenor kan även ses hos föl där långa tåsträckaren rupturerat (gått av), se nedan.
Tänk på att förutom böjsenorna kan även gaffelbandet vara kontraherat.
Hos nyfödda föl med flexion i carpus kan det primära problemet vara en kontraktur av carpus fascia (hinna) och palmara ligament.
- Förvärvad böjsenekontraktur.
Dessa är vanligen smärtutlösta. Smärta kan vara utlöst av inflammation i benens tillväxtzoner, hovböld, osteochondros, ledinfektioner,
mjukdelsskador m.m. Även överutfodring och/eller obalanserad foderstat har också relaterats till utlösande av smärtsamma processer samt
böjsenekontraktur. För lite motion kan också vara en bidragande faktor.
Är tillståndet utlöst av smärta måste dess orsak behandlas. Eftersom smärta är involverad ges även NSAID(antiinflammatorisk och smärtstillande) för att minska den samt för att
individen skall kunna belasta benet och därigenom tänja ut musklerna
(senor kan bara tänjas till en liten del). Djuret motioneras lätt på ett fast underlag.
Bockhov (flexion av hovleden) ses vanligen hos föl mellan 6 veckor och 6 månader men kan ibland ses hos hästar upp till drygt ett år gamla.
Flexion av hovleden kan uppkomma så snabbt som inom 3 - 5 dagar.
Trakten belastas inte och fölet går på tån. I fall med mer långsam utveckling tappar ej trakten kontakten med marken utan blir hög. I
lindriga fall kan det räcka med verkning (verka trakterna), beslag med förlängd tå, lätt motion, NSAID, korrigering av fölets och/eller
stoets foderstat samt stödbandage. Hos snabbt växande individer skall fodrets energiinnehåll minskas. I måttliga fall. det vill säga
tåväggens vinkel har ej passerat vertikalplanet. kan man behöva komplettera behandlingen ovan med att kapa djupa böjsenans förstärkningsband. Vid beslagsåtgärder är det viktigt att kontrollera
att det inte bara blir hovkapseln som kompenserar en förlängd tå (dvs det uppstår en belastningsutflytning i hovkapselns tådel) med breddad lamellrand som resultat. Målet är ju att hovbenet verkligen får ett mer normalt läge. I osäkra fall är röntgen till stor hjälp. Om det
bara är hovkapselns som kompenseras är det ju ingen mening med beslagsåtgärden. Vid grava fall där tåvväggens vinkel passerat vertikalplanet, tåspetsen pekar då lite bakåt, är prognosen dålig.
Om den rent mekaniska behandlingen inte räcker kan man även kirurgiskt kapa djupa böjsenans förstärkningsband vilket minskar kotans stöd av
denna sena. Att kapa den djupa böjsenan brukar leda till så stora besvär i sig att det inte är en lämplig behandling.
Vid all användning av sko med förlängd tå på föl måste man löpande kontrollera så att ej sabelbenthet uppstår. Tendens till detta kan
uppstå inom 1 - 2 veckor med förlängd tå. Använd ej längre "näbb" än nödvändigt.
Tåextension med komposit plast har den fördelen är att den kan raspas till efter behov samt att man ej behöver sömma i den unga hästens hov.
Övrigt material som kan användas är fölskor och aluminium plåt som limmas fast.
Då både tillväxt och kroppsbyggnad kan påverkas av arvet kan den ärftliga aspekten av bockhov inte helt uteslutas. Om ett sto med bockhov skall användas till avel eller inte tycker jag beror på orsaken till varför hon utvecklat bockhov och på hur kraftig bockhovheten är. Då bockhovstendens utvecklats på en vuxen individ
(vilket det då och då kan göra) till följd av smärta och/eller felaktig belastning vilken i sin tur orsakats av verknings/beslagåtgärd är inte detta ärftligt. Om hästen redan har avkommor är det klokt att titta på dessa innan man avlar vidare._
**Ove Wattle, veterinär och forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper, SLU
**

Jag har just pratat med Ove Wattle, och hänvisade till artikeln som finns på Hippocampus sidorna. Underligt nog visste han inte om vad han hade skrivit eller om han hade skrivit en sådan artikel. Han skulle återkomma till mig. Jag är ute efter att få veta om det är någon shetland med bland de hästar han har med i sin forskning.
Läser jag för dåligt ? Jag kan bara se att energimängden näms, inte protein.
#33 Jag såg inte heller ngt om protein.
Tror för övrigt att det är ovanligt på shetland, att det är mer de större och mer snabbväxande raserna som drabbas. Men nu TROR jag bara alltså…
Tänkte att jag ska skriva och berätta nu hur läget är med vår fölis.Han blev opererad idag.En del av stödligamenten till djupa böjsenan skars bort.Han ska stå i box fyra dagar men ska ut på promenader två gånger dagligen.Sen efter fyra dar så ska han få gå i hagen med dom andra.Antibiotika i fem dar och smärtstillande i fyra dar.Efter en vecka så ska resultat synas ,då ska han gå på hela hoven.Veterinären lungnade mej med att de han opererat har blivit helt bra.Det verkade vara rätt vanligt på större föl….
Om vi nu har gjort det rätta det vet jag inte……kanske det skulle gått på nåt annat sätt……men jag har lagt så många sömnlösa nätter på att grubbla på vad vi ska göra så vi bestämde att vi lyssnar på veterinären .Skulle det sen inte bli bra så kommer jag säkert att anklaga mej själv varför vi tog det här beslutet.Det började märkas mer och mer på fölis att han hade ont,för han ville inte springa och busa så mycket som han gjorde den första tiden.
Varför det blivit så här kunde inte veterinären förståss säga ,för det finns inte någon som exakt kan säga vad det beror på.Men då det nu i vårt fall var bara den ena hoven så trodde han mest på att han låg fel den sista tiden i livmodern.men det är förståss bara en av många teorier…….
#35 Hoppas att fölis blir bra! Lycka Till Mannas!

# 35 Hoppas du får ett bra resultat av behandlingen.
Har i allafall fått förklaring till att O. Wattle inte direkt visste något om artikeln som finns på hippocampus sidorna, det kan vara så att det inte är han som skrivit den, han har bara godkännt den, någon annan har förmodligen skrivit den. I allafall får man lite underliga svar då man försöker få veta hur många fall/år det kan röra sig om, altså föl med senkontraktur. Jag har fått svar att det är " några" fall varje år, de flesta opereras inte utan behandlas på andra sätt. Vad gäller shetland fick jag till svar ungefär ett fall per år, både på Ulltuna och Strömsholm.
Väntar på att det ska komma en mera utförlig presentation av de fall som finns dokumenterade, det blev jag lovad.
Men det finns ingen övervägande oro för att det ska öka bland shetland. Möjligen kunde man se ett visst samband med korta kotor och senkontrakturer ????? då på andra raser förstårs.